ק.ל.מ, דלתא וחברות נוספות תובעות את ממשלת הולנד
לאחר שהולנד הודיעה על צמצום תנועת המטוסים בשדה״ת סכיפהול, החברות טוענות כי לצד הפרת החקיקה הלאומית, האירופית והבינל׳, ההחלטה מיותרת של המממשלה ״מזיקה וחסרת ביסוס ראוי, בהתחשב שתעשיית התעופה כבר משיגה תוצאות משמעותיות ביחס להפחתת פליטת CO2 והורדת רמות הרעש״
חברות ק.ל.מ ההולנדית, דלתא אייר ליינס האמריקאית, איזי ג׳ט הבריטית, קורנדון הטורקית-הולנדית וקבוצת טואי הגרמנית, משלבות כוחות לנקוט בהליכים נגד ממשלת הולנד, ״במטרה לשמור על קשר בין הולנד לשאר העולם דרך נמל התעופה סכיפהול״. חברות התעופה זועמות על ההחלטה של ממשלת הולנד לצמצם משמעותית את תנועות המטוסים בסכיפהול, מתוך בטחון שהן יכולות להפחית את רמות הרעש ופליטת ה-CO2 תוך שמירה על רשת יעדים למיליוני הנוסעים וטונות המטען שהם נושאות מדי שנה לסכיפהול וממנה.
חברות התעופה טוענות כי נמל התעופה סכיפהול תורם תרומה משמעותית לכלכלה ההולנדית, ומספק יותר ממאה אלף מקומות עבודה, במישרין ובעקיפין. מיליוני אנשים ברחבי הולנד משתמשים בשדה התעופה מדי שנה לנסיעות עסקים, חופשות, ביקורי משפחות או לימודים, בעוד שהרשת הבינלאומית של שדה התעופה הופכת אותו לאטרקטיבי לחברות זרות המבקשות להתבסס בהולנד.
עוד נטען על ידי החברות שהתאגדו יחדיו כי ההחלטה החד-צדדית והפתאומית של ממשלת הולנד לצמצם את הקיבולת של סכיפהול מ-500,000 ל-460,000 תנועות מטוסים שנתיות (עם המטרה הסופית לצמצם את תנועות הטיסה ל-440,000 עד 2024) אינה מובנת.
״חברות התעופה כבר ביצעו השקעות של מיליארדי אירו כדי לעמוד ביעדים לטווח הקרוב והארוך, בעוד שההצדקה של הממשלה תלויה בהגבלות תפעוליות ללא התחשבות בפתרונות מעשיים חלופיים.
בנוסף להשפעה שלילית על הכלכלה ההולנדית, הפחתת הקיבולת תפחית משמעותית את אפשרויות הטיסה לנוסעים. חברות התעופה טוענות כי לצד הפרת החקיקה הלאומית, האירופית והבינלאומית, ההחלטה מיותרת, מזיקה וחסרת ביסוס ראוי, בהתחשב בתעשיית התעופה כבר משיגה תוצאות משמעותיות ביחס להפחתת פליטת CO2 והורדת רמות הרעש.
מסיבות אלו, KLM ,Cityhopper, Martinair, Transavia - כולן חלק מקבוצת אייר פראנס-ק.ל.מ- כמו גם Corendon, Delta Air Lines, easyJet ו-TUI קוראים לבתי המשפט לשמור על הקיבולת העתידית של נמל התעופה סכיפהול.
קבוצת ק.ל.מ, המהווה קרוב ל-60% מהתנועה בסכיפהול, יזמה פעולה משפטית זו בהתאם לעמדת חברת האם Air France-KLM Group בנושא. בנוסף, איגוד התעשייה BARIN הצביע על תמיכתו המלאה ביוזמה זו הנתמכת גם על ידי איגודי התעשייה איירליינס לאירופה (A4E) ואיגוד התעופה של אזורי אירופה (ERA) מכיוון שלצמצום הקיבולת בסכיפהול יש השלכות גדולות על שוק התעופה האחד של האיחוד האירופי. בצעד נוסף, גם ארגון חברות התעופה הבינלאומי, יאט״א-IATA וחברות תעופה נוספות יפנו לבית המשפט כדי לפתוח גם הן בהליכים נגד ממשלת הולנד.
מרג'אן רינטל, מנכ"לית KLM: ״אנו מאמצים את היעדים שנקבעו להפחתת רמות הרעש ופליטת CO2, משקיעים מיליארדים בחידוש צי ורכש SAF שבסופו של דבר יחליפו את היעדים הללו תוך שמירה על הרשת שלנו המשרתת 170 יעדים ברחבי העולם. אלו חדשות טובות עבור מיליוני האנשים שטסים מהולנד עם KLM מדי שנה, בין אם למטרות עסקים או פנאי, ולתעשיית המטען. מכיוון שנראה שהממשלה לא שומעת את קריאתנו, לצערנו אנו מוצאים את עצמנו נאלצים לנקוט בצעדים משפטיים.״
פיטר קרטר, סגן נשיא בכיר לענייני חוץ, דלתא איירליינס: ״דלתא מחויבת ליעדי קיימות שאפתניים ורוצה לעבוד בשיתוף פעולה כדי לעמוד ביעדים אלו. אנו מאמינים בתוקף כי ניתן ואף נחוץ לאזן נכון בין סדרי עדיפויות קיימות לבין אינטרסים כלכליים וחברתיים רחבים יותר. אנו מתנגדים בתוקף להפחתת הקיבולת בנמל התעופה סכיפהול ונשארים ממוקדים באופן פעיל בהשקעה בתוכנית חידוש הצי והמודרניזציה שלנו כדרך היעילה ביותר קדימה להפחתת הרעש והדאגות הסביבתיות.״
ארג'אן קרס, מנכ"ל TUI Nederland: ״הצעדים המוצעים יגבילו לרעה את אפשרויות המטיילים ההולנדים. לכן TUI תומכת בלב שלם בפעולה זו. הצעדים מנוגדים לתקנות (אירופאיות) ולמדיניות ממשלתית הקיימות כבר שנים ואינם מתגמלים את המאמצים שנעשו ונעשים על ידי חברות התעופה להפחתת הרעש והפליטות.״
סטיבן ואן דר היידן, מנכ"ל קורנדון: ״התמקדות מודגשת בחידוש צי מהיר יצמצם את רמות הרעש והפליטות בטווח הקצר בצורה יעילה הרבה יותר מאשר הטלת מגבלות על הקיבולת, שרק ישמשו להפעיל לחץ על חיבורי הרשת וטיסות החגים, והסיע נוסעים מעבר לגבול.״
מרסל דה נואייר, מנכ"ל טרנסאוויה: ״טרנסאוויה נאלצת להצטרף להליך הסיכומים נגד צמצום הקיבולת בשדה התעופה סכיפהול ל-460,000 תנועות טיסה. כחברה, עשינו בחירה חשובה לשנים הקרובות עם השקעה של מיליארד דולר בצי נקי יותר, חסכוני יותר ושקט יותר בדלק, כדי שנוכל לשמור יעדי נסיעה יפים נגישים לנוסעינו ולהציע להם טיול טוב. צמצום מספר הטיסות אינו הפתרון ולא ישפיע על התושבים המקומיים והאקלים.״
וויליאם וטרינר, מנהל איזיג'ט: ״ממשלת הולנד מתעלמת לחלוטין הן מהמאמצים שעשתה התעשייה לשחרור פחמן והן מהיתרונות החברתיים-כלכליים של התעופה, מה שמפחית באופן משמעותי את הקישוריות. איזי ג'ט נוקטת צעדים חשובים לקראת שחרור הפחמן של הפעילות שלנו, לאחר שפרסמה לאחרונה את מפת הדרכים שלנו לאפס פליטת פחמן נטו עד 2050, הכוללת שילוב של יעילות תפעולית, חידוש צי ואלמנטים אחרים כמו מודרניזציה של המרחב האווירי.״