אא

VIP בשחקים: באילו מטוסים טסים ראשי ממשלה, נשיאים וראשי מדינות?

היכולת לטוס בהתראה קצרה, ללא תלות בחברות תעופה מסחריות, היא חלק חשוב בלו"ז נשיאותי או ממשלתי, כולל אפשרות מיטבית להמשיך בעבודה שגרתית גם במהלך הטיסה

air force one. צילום: shutterstock air force one. צילום: shutterstock

נוכח הסערה האחרונה בנושא הטסת ראש הממשלה לחו"ל, ועקב העובדה שהוא נזקק לשירותי חברת תעופה מסחרית, כשהמטוס הייעודי 'כנף ציון' עדיין אינו כשיר לטיסה, בדקנו כיצד טסים כמה ראשי מדינות מרכזיות למשימות ממלכתיות.

ארצות הברית

צי המטוסים הנשיאותי של ארה"ב מורכב כיום משני מטוסי בואינג VC-25 רחבי גוף, המוגדרים כגרסאות צבאיות של מטוסי בואינג 747-200.

שני מטוסי הענק מופעלים בדרך כלל על ידי חיל האוויר של ארצות הברית, ומשתמשים בסימן הקריאה 'Air Force One' ברשתות הקשר.

סימן קריאה זה שימש לראשונה בתחילת שנות ה-50 לאחר שדווייט ד. אייזנהאואר נבחר לנשיא ה-34 של ארה"ב.

מאז יושם נוהל קריאה, לכל מטוס שמטיס את הנשיא, בסימן הרדיו 'אייר פורס 1'. כאשר המטוס נושא את סגן נשיא ארצות הברית, תמרור הקריאה של הרדיו משתנה ל'אייר פורס 2'.

המטוס מסוגל לטוס כ-12,600 קילומטרים ללא תדלוק, והוא כולל שני סיפונים ראשיים ואזור מטען. סוויטת המנהלים של הנשיא, הממוקמת בחזית המטוס, מצוידת בחדרי שינה הכוללים שתי ספות, שירותים ומקלחת, משרד פרטי וחדר ישיבות. המטוס עמוס במערכות תקשורת הכוללות 87 טלפונים ו-19 טלוויזיות.

הצוות של השירות החשאי, אנשי הביטחון וצוותים אחרים, כולל רופאים, ממוקמים באזור האחורי של הסיפון הראשי, והאזור הרפואי כולל שולחן ניתוחים מתקפל, ציוד רפואי לשעת חירום ובית מרקחת מצויד היטב.

ראוי לציין כי שני המטבחים של המטוס יכולים להאכיל 100 אנשים בו זמנית.

בהיבט הטכנולוגי המטוס הנשיאותי כולל אלקטרוניקה מובנית כדי להגן מפני הפרעות אלקטרומגנטיות. כמו כן, אייר פורס 1 מסוגל גם לעמוד בפני קרינה מפיצוץ גרעיני ונושא מכשירי מיגון נגד פגיעת טילים.

בריטניה

בעוד הגופים הממשלתיים של בריטניה משתמשים בעיקר בטיסות מסחריות או במטוסי טייסת 32, כאשר הם זקוקים לתחבורה אווירית למשימות ממלכתיות, חברי משפחת המלוכה טסים במטוסי VIP ייעודיים.

ה-VIP RAF Voyager המלכותי הוא גרסה של מטוסי התדלוק וההובלה הצבאיים של איירבוס.

המטוס מסוגל להטיס 58 נוסעים במחלקת עסקים וכן 100 במחלקת תיירים. במסגרת פרויקט השיפוץ לפני שנים אחדות, המטוס מצויד גם במערכות תקשורת לווייניות מאובטחות וזיהוי טילים, כמו גם חדר כנסים וחדר הלבשה.

בנוסף למטוס ה-VIP, משפחת המלוכה משתמשת גם בשירותים הפרטיים של Luxaviation UK, בעיקר עבור הנסיעות הלא מתוכננות שלהם.

קנדה

נציגי משפחת המלוכה הבריטית, כמו המושל הכללי, וכן ראש הממשלה וחברים בכירים אחרים בממשלת קנדה משתמשים במטוסי תובלה VIP ייעודיים המופעלים על ידי שתי טייסות של חיל האוויר המלכותי הקנדי (RCAF).

ה-RCAF מחולק לטייסת התובלה 437 ולטייסת התובלה 412. לטייסת התובלה 437 יש כיום 5 מטוסי איירבוס A310-300, שכולם מוגדרים כ-CC-150 Polaris. 4 מתוך 5 מטוסים מוגדרים כמטוסי סילון רגילים, בעוד ש-A310 יחיד שונה לתצורת VIP ומוכר רשמית כ-Can Force One.

סוויטת המנהלים על סיפון Can Force One כוללת משרד, חדר שינה, מטבחון, סלון ומקלחת, ומצוידת בטלפון לוויין וכן שתי עמדות מחשב ומקרר, כולם ממוקמים בצד הקדמי של המטוס.

הצד האחורי של המטוס כולל תא נוסעים סטנדרטי, המשמש בעיקר להטסת נוסעים צבאיים, עיתונות או אורחים אחרים.

גרמניה

המטוס הייעודי במיוחד, שמטיס את חברי ממשלת גרמניה, הוא מטוס רחב הגוף מותאם Airbus A340-300, המופעל על ידי הדיוויזיה הראשונה של חיל האוויר הגרמני לופטוואפה. המטוס נקרא על שם הנשיא הגרמני המנוח, קונרד אדנאואר.

המטוס משמש לנסיעות ממלכתיות ודיפלומטיות רשמיות. בדומה למטוסים ממשלתיים אחרים, ה-A340 כולל חדרי שינה ומגוון רחב של טכנולוגיות בטיחות. המטוס מסוגל לטוס כ-13,500 ק"מ ללא עצירות תדלוק ויש לו קיבולת של עד 143 נוסעים.

בנובמבר 2022 הודיעה ממשלת גרמניה כי קיבלה את יורשו של המטוס הישן. המטוס החדש, איירבוס A350-900, שהיה השני מבין שלושה מטוסים, שנמסרו ע"י איירבוס לממשלת גרמניה תמורת 1.3 מיליארד אירו.

צרפת

המקבילה של צרפת ל-Air Force One היא מטוס איירבוס A330, המופעל על ידי פיקוד התחבורה האווירית הצבאית של המדינה (COTAM).

מטוס האיירבוס A330-200 מפעיל טיסות נשיאותיות וממשלתיות מאז תחילת 2010, כאשר שימש לראשונה לנסיעות רשמיות של נשיא צרפת לשעבר, ניקולא סרקוזי.

לפני שהצטרף לצי ה-COTAM, המטוס שימש טיסות נוסעים מסחריות עבור SWISS, חברת הדגל של שוויץ. ה-A330 שופץ בשנת 2010, ומצויד בסוויטת מנהלים עם משרד, אזור רפואי, חדר ניתוח קטן, חדר ישיבות וחדר רחצה.

נשיא צרפת הנוכחי, עמנואל מקרון, טס גם הוא במטוס אחר בעל תצורת VIP, מטוס העסקים דאסו פלקון 7X בעל שלושת המנועים, המשמש בעיקר לנסיעות קצרות.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: air force one

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: