אא

ללמוד מההודיות: איך זה שאייר אינדיה מובילה במספר הטייסות?

החזון של ארגון התעופה הבינלאומי IATA לשלב 25% נשים טייסות בענף עדיין רחוק, אומנם אך יש חברות תעופה שמוכיחות שזה לגמרי אפשרי. וגם, הנשים שעשו היסטוריה ומהוות עד היום השראה לטייסות ההווה והעתיד

אמיליה אהרט. צילום: shutterstock אמיליה אהרט. צילום: shutterstock

תעשיית התעופה היא אחד מהענפים הרחוקים ביותר משוויון בין המינים. לאורך ההיסטוריה הקצרה יחסית של הענף רק נשים מעטות ופורצות דרך הצליחו להתיישב בתא הטייס, כשרובן המוחלט הסתפקו במתן שירות בתא הנוסעים.

בשנים האחרונות מסתמנת מגמה של גידול משמעותי במספר הנשים המצטרפות להכשרות טייס מגוונות, כשגם מרבית חברות התעופה מעודדות את המגמה, וארגון התעופה הבינלאומי IATA מרחיק לכת ומגדיר חזון של 25% טייסות פעילות בשנת 2025 –by202525. יחד עם זאת, בדיקה של היקף הטייסות הפעילות בחברות תעופה שונות בעולם מעידה ששאיפות לחוד ומציאות לחוד.

חברת התעופה עם האחוז הגבוה ביותר של טייסות היא ההודית אייר אינדיה. עפ"י הנתונים הסטטיסטיים, קרוב ל-13% מצוותי תא הטייס של חברת התעופה ההודית הן נשים. נתון מרשים במיוחד המציב אותה גבוה מעל חברות תעופה אחרות. ראוי לציין כי הודו מעודדת נשים להשתלב בענף הטייס. שירותי פעוטון, תנאים מיוחדים לנשים בהריון או שכר ללא פער מגדרי הם חלק מהצעדים, שגרמו לעלייה במספר הנשים הטייסות בהודו. בשנים האחרונות שיעור הסטודנטיות במועדון הטיסה של בומביי, בית הספר החשוב ביותר בהודו, גדל מ-10% ל-25%.

בהודו גאים בטייסות. צילום: shutterstockבהודו גאים בטייסות. צילום: shutterstock

חברת התעופה השנייה בעולם במספר הטייסות היא חברת הדגל האירית Aer Lingus, המתקרבת ל-10% נשים בקוקפיט, ואחריה הוואיאן איירליינס במקום השלישי עם 9.3% נשים טייסות. בחברות המטען האחוז הגבוה ביותר שייך לחברת UPS, כאשר 6.4% מהטייסים שלה נשים.

עם כמעט 10% נשים בקוקפיט. צילום: shutterstockעם כמעט 10% נשים בקוקפיט. צילום: shutterstock

עם 9.3% נשים טייסות בחברה. צילום: shutterstockעם 9.3% נשים טייסות בחברה. צילום: shutterstock

ואי אפשר שלא לציין את הטייסות פורצות הדרך בתולדות ענף התעופה, שעד היום מהוות סמל והשראה לנשים בענף הגברי כל כך:

ריימונד דה לארוש - האישה הראשונה שקיבלה רישיון טיס. ב-1909 ביצעה הטייסת הצרפתייה את טיסת הסולו הראשונה שלה, ובשנה שלאחר מכן, ב-8 במרץ 1910, העניק לה מועדון התעופה הצרפתי את רישיון הטייס מספר 36. בשנת 1913 היא ביצעה את הטיסה הנשית הארוכה ביותר אז, מרחק של 323 ק"מ.

ג'רלדין מוק - הטייסת הראשונה שהקיפה את העולם. במטוס קטן מסוג ססנה 180, ב-17 באפריל 1964, הצליחה ג'רלדין מוק, לצאת לטיסה מסביב לעולם, דבר שאף אישה לא עשתה מעולם. היא עברה 37,000 ק"מ ב-29 ימים תוך כדי 21 עצירות.

אמליה ארהארט - הטייסת הראשונה שחצתה לבד את האוקיינוס האטלנטי. האישה והאגדה האמריקאית, שקיבלה רישיון טיס ב-1923, ושברה שיאי טיסה באותה תקופה: היא הייתה האישה הראשונה שעשתה טיסת סולו מעבר לאוקיינוס האטלנטי, הייתה האדם הראשון שעשה זאת פעמיים, היא החזיקה בשיא המרחק הארוך ביותר שטסה אישה ללא עצירה, והיא גם החזיקה בשיא חציית האוקיינוס האטלנטי בזמן הקצר ביותר. בשנת 1937 ארהארט נעלמה בנסיבות לא ברורות באוקיינוס השקט סמוך לאי האולנד במהלך ניסיונה להקיף את העולם בטיסה.

וולי פאנקטייסת ואסטרונאוטית. כיום בת 84. הטיסה מטוסים יותר מ-60 שנה. קיבלה רישיון טיס ב-1960, צברה יותר מ-20,000 שעות טיסה והייתה מדריכת הטיסה של יותר מ-3,000 סטודנטים טייסים. הייתה חברה בפרויקט החלל של מרקורי 13, ולאחרונה אף טסה לחלל עם ג'ף בזוס. זכתה להתמנות למפקחת הראשונה ב-FAA, מינהל התעופה הפדרלי של ארה"ב.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: יום האישה הבינלאומי 2023

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: