דו״ח מיוחד בארה"ב: כ- 2.7% מכלל הטיסות בשנת 2022 בוטלו
משרד התחבורה האמריקאי פרסם דו״ח מיוחד על נתוני התפעול של חברות תעופה ב-2022 הכוללים עמידה בזמנים, תלונות נוסעים, טיפול לא ראוי במטען, מכירות יתר לטיסות ופגיעות בבעלי חיים בעת הובלתם בטיסות. כל המספרים בחלקם מפתיעים בכתבה
משרד התחבורה של ארה"ב פרסם השבוע את דו"ח Air Travel Consumer Report (ATCR) על נתוני תפעול של חברות תעופה שנאספו לשנת 2022 הכוללים ביצועים בזמן וטיפול לא הולם במטען וכיסאות גלגלים וקורקינטים.
ה-ATCR נועד לסייע לצרכנים במידע על איכות השירותים הניתנים על ידי חברות התעופה. במשרד התחבורה האמריקאי מציינים כי הם נותרו מחויבים להבטיח שנוסעי חברות התעופה יקבלו יחס הוגן ומודאגים מהביטולים והשיבושים בטיסות ומהקשיים שמשפחות חוות בהושבה יחדיו (ללא תשלום נוסף). משרד התחבורה חוקר עתה ארבע חברות תעופה פנימיות כדי לוודא שהן אינן מתחייבות ללוח זמנים לא הגיוני של טיסות.
כעת משרד התחבורה פרסם נתונים חדשים גם בכל הקשור להושבת משפחות והדגיש מי הן חברות התעופה שמבטיחות הושבת משפחות ללא תשלום, לצד אלו שלא מבטיחות, מה שמקל על ההורים להימנע מתשלום נוסף עבור הושבה עם משפחתם.
כמו כן, בקיץ שעבר פרסם משרד התחבורה תקנות עדכניות אודות המחויבויות של חברות התעופה לנוסעים כאשר טיסה מבוטלת או מתעכבת עקב בעיה הנוצרת בגלל חברת התעופה. תקנות אלה הפצירו בחברות התעופה האמריקאיות לשפר את השירות שלהן, חברות התעופה ביצעו שינויים משמעותיים בתוכניות שלהן, שכעת ניתן לאכוף. לפני שמשרד התחבורה לחץ על חברות התעופה, אף אחת מהן לא הבטיחה ארוחות או מלונות כשהן היו הגורם לביטול או שינוי משמעותי בטיסה. כיום, כל 10 חברות התעופה הגדולות בארה"ב מתחייבות לספק ארוחות על פי בקשה כאשר ביטול או עיכוב הניתנים לשליטה מביאים לכך שהנוסעים ממתינים שלוש שעות או יותר לטיסה חדשה. בנוסף, תשע מתוך 10 חברות התעופה הגדולות בארה"ב מבטיחות כעת לספק לינה בבתי מלון על פי בקשה לכל נוסע שנפגע מעיכוב לילה או ביטול שניתן לשליטה. ביטול או עיכוב הניתנים לשליטה הם עיכוב או ביטול הנגרמים על ידי חברת התעופה.
משרד התחבורה משתמש בנתונים מה-ATCR, תלונות צרכנים ומידע אחר שהוא מאבטח מחברות התעופה כדי ליידע על פעילויות האכיפה שלו ואת הלימות הכללים הקיימים.
תפעול טיסות
547,134 הטיסות שהופעלו בדצמבר 2022 היו 81.33% מ-672,765 הטיסות שהופעלו בדצמבר 2019 טרום-המגיפה. כמות הטיסות שהופעלו בדצמבר 2022 ירדה ב-3.41% לעומת אשתקד.
בדצמבר 2022 דיווחו 10 חברות תעופה על 578,321 טיסות פנים סדירות, 31,187 (5.4%) מהן בוטלו. בדצמבר 2021 דיווחו אותן חברות תעופה על 566,465 טיסות פנים סדירות, 13,773 (2.4%) מהן בוטלו. בנובמבר 2022 קבעו חברות התעופה 567,507 טיסות פנים, מתוכן בוטלו 6,440 (1.1%). בדצמבר 2019 תכננו חברות התעופה 679,941 טיסות פנים, מתוכן בוטלו 7,176 (1.1%).
בשנת 2022 חברות התעופה רשמו שיעור הגעה בזמן של 76.72% ירידה מ-78.97% בתקופה המקבילה ב-2019 שלפני המגפה.
בשנת 2022 חברות התעופה רשמו שיעור ביטולים של 2.7% לעומת 1.9% בתקופה המקבילה ב-2019 שלפני המגפה.
תלונות על שירות חברת תעופה
המחלקה קיבלה כמות גדולה של תלונות ופניות על שירות נגד חברות תעופה ופקידי כרטוס בדצמבר 2022. המשרד להגנת צרכן תעופה פועל במרץ על מנת לטפל במספר הרב של תלונות ופניות שהתקבלו. עם זאת, הנפקת הדו"ח נדחתה בגלל הזמן הדרוש לבדיקה ועיבוד של תלונות הצרכנים. הדו"ח יפורסם במהלך אפריל 2023.
עיכובים על הקרקע
בשנת 2022 חברות התעופה דיווחו על 376 עיכובים על הקרקע של יותר משלוש שעות בטיסות פנים ו-21 עיכובים על הקרקע של יותר מארבע שעות בטיסות בינלאומיות. בשנת 2021 חברות התעופה דיווחו על 155 עיכובים על הקרקע של יותר משלוש שעות בטיסות פנים ותשעה עיכובים על הקרקע של יותר מארבע שעות בטיסות בינלאומיות.
חברות תעופה נדרשות לקבל ולעמוד בהבטחות שהן לא יאפשרו למטוס להישאר על הןקרקע יותר משלוש שעות בטיסות פנים וארבע שעות בטיסות בינלאומיות מבלי לספק לנוסעים אפשרות לעזוב, בכפוף לחריגים הקשורים לבטיחות, אבטחה וסיבות הקשורות לבקרת תנועה אווירית.
עיכובים ממושכים על הקרקע נחקרים על ידי משרד התחבורה.
מטען שלא טופל
בשנת 2022 חברות התעופה רשמו שיעור מטען לא מטופל של 0.64%, שיעור גבוה יותר מהשיעור של 2019 של 0.59%.
בשלושת הדוחות הקודמים של השנים 2019 עד 2022 חישב משרד התחבורה את שיעור המטען שלא טופל בהתבסס על מספר המזוודות שלא טופלו לכל 1,000 מזוודות נשלחות. המשרד מציג כעת את נתוני המטען שלא טופל כאחוז (כלומר, לכל 100 מזוודות שנוספו). זה עולה בקנה אחד עם האופן שבו מחושבים ומוצגים תעריפי כסאות גלגלים וקורקינטים.
כיסאות גלגלים וקטנועים שלא טופלו
בדצמבר 2022 חברות התעופה דיווחו על בדיקת 62,086 כיסאות גלגלים וקורקינטים וטיפול לא ראוי ב-1,008 עבור שיעור של 1.62% כיסאות גלגלים וקורקינטים שלא טופלו, גבוה משיעור של 1.48% טיפול לא ראוי בנובמבר 2022 וגבוה משיעור של 1.53% טיפול לא ראוי טרום המגיפה בדצמבר 2019.
בשנת 2022 חברות התעופה פרסמו שיעור של 1.54% כיסאות גלגלים וקורקינטים שלא טופלו כראוי, שיעור השווה לשנת 2019 של 1.54%.
מכירות יתר
נתוני מכירות יתר, בניגוד לנתונים אחרים של חברות תעופה, מדווחים מדי רבעון ולא כל חודש. ברבעון הרביעי של 2022, 10 חברות תעופה פרסמו שיעור דחיית נוסעים מטיסות עקב מכירת יתר של 0.30 לכל 10,000 נוסעים, גבוה מהשיעור של 0.23 ברבעון הרביעי של 2021 וגבוה משיעור של 0.16 ברבעון הרביעי של 2019.
בשנת 2022 החברות פרסמו שיעור מכירות יתר של 0.32 לכל 10,000 נוסעים, גבוה מהשיעור של 0.24 טרום המגיפה.
תקריות עם בעלי חיים
בשנת 2022 החברות דיווחו על שבעה מקרי מוות של בעלי חיים, פציעות של חיה נוספת וחיה אחת שאבדה, בסך הכל תשעה אירועים, ירידה מ-19 דוחות התקריות שהוגשו לשנת 2019 טרום-המגיפה.
בדצמבר 2022, החברות לא דיווחו על תקריות שכללו מוות, פציעה או אובדן של בעל חיים בזמן טיסה, פחות מהדו"ח האחד שהוגש בנובמבר 2022 וגם משני הדו"חות שהוגשו בדצמבר 2019 שלפני המגפה.