אא

ריגה עם הילדים

לא ברור מי ינצח במלחמת רוסיה-אוקראינה, אך ברור מי קוטפים כבר עכשיו את פירות הניצחון: אלה הן המדינות הבלטיות ששואבות אליהן את התיירים שהיו אמורים לבקר ברוסיה ובאוקראינה. אחת מהן היא ריגה, בירת לטביה

צילום: Shutterstock צילום: Shutterstock

ריגה בירת לטביה נחשבת לאחת הערים היפות באירופה. באזורים העתיקים שלה, ניצבים בניינים יפים שחלקם בנויים בסגנון ארט-נובו. העיר משופעת באתרים ואטרקציות, מקצתן גם אתרי מורשת יהודית. אך האטרקציה הפופולרית ביותר היא מזג האוויר הנוח. בשיא הקיץ, מזג האוויר שם הוא 20-25 מעלות. אין חמסין.

ריגה מתאימה מאוד לטיולי משפחות עם ילדים. רוב האטרקציות התיירותיות נמצאות במרחק הליכה זו מזו. אין צורך לשכור רכב ולחפש חניה. כל העיר מישורית, ואין עליות וירידות שמקשות על דוחפי עגלות ילדים. ריגה היא העיר הנגישה ביותר שבה ביקרתי.

העיר העתיקה היא כמו מוזיאון פתוח. מטיילים ברחובות צרים ונעימים, מרוצפים אבן ובשוליהם, בתים עתיקים ומשומרים. אתר התיירות הפופולרי בריגה הוא בית הראשים השחורים ששוכן בכיכר המרכזית מול בנין העיריה. בית יפהפה בצבע אדום עז עם גג מיוחד. הבנין נהיה הסמל של ריגה, והוא אתר אינסטגרמי פופולרי לצילומים.

סמל נוסף של ריגה הוא כנסיית סנט פיטר עם המגדל והצריח הגבוה שלה, שבולט היטב בקו הרקיע של העיר. הכנסיה נבנתה בשנת 1209, והיא מיתמרת לגובה 123 מטר. האטרקציה התיירותית בכנסיה היא המעלית שלוקחת לגובה 70 מטר. שם יש מרפסת עם תצפית פנורמית מדהימה. העיר העתיקה נראית כמונחת בכף היש שלנו. הנוף מרהיב.

אתרי התיירות בריגה שאני מעדיף, אינם אלה שמופיעים בספרי ההדרכה. בעיניי, חלק מהיופי של העיר הוא דווקא בבניינים "הרגילים". כמעט 800 מבתי מגורים נבנו בסגנון הארט-נובו. הארכיטקט המוביל של סגנון בניה זה היה יהודי בשם מיכאל אייזנשטיין, שזכה לכינויים "גאודי הריגאי" ו"האיינשטיין של הארכיטקטורה". בסגנון זה מסגרות החלונות ומשקופי הדלתות והכניסות מעוטרים בקישוטים גרפיים מעוגלים, ובפסלים של אנשים ופירות. ריגה היא העיר שבה יש הכי הרבה בניינים בסגנון זה. הרחוב המומלץ ביותר הוא רחוב אלברטה. כל בית יפה מחברו, ומעורר התפעלות.

אנקדוטה נוספת הקשורה למבנים בעיר, בבניין מעבר לרחוב, מול השגרירות הרוסית, תלוי שלט בד בגובה 3 קומות שלועג לפוטין. זה יכול להיות הזדמנות לשיעור מעניין לילדינו. נסביר להם שבריגה ובכל המדינות הבלטיות פוחדים הילדים והמבוגרים שרוסיה תפלוש גם אליהם כמו שפלשה לאוקראינה. זו הסיבה שמעל מרפסות וחלונות רבים נראה דגל אוקראינה מונף לצד דגל לטביה. זו גם הסיבה שהניפו את כרזת הבד הלועגת הזו. לתקוע אצבע בעין של הרוסים שבניין השגרירות ממול. ייתכן ואם תגיעו לריגה, השלט הזה כבר לא יהיה תלוי שם.

עוד בהקשר רוסי. בעיר החדשה ניצבת אנדרטת החירות שמנציחה את העצמאות של לטביה מידי הרוסים ואנדרטת זיכרון לחיילים לטבים שנהרגו במלחמת השחרור של לטביה בשנים 1918-1920. על אובליסק בגובה כ-12 קומות ניצב פסל מברונזה של אלת החירות, מניפה בידיה 3 כוכבים מוזהבים שמייצגים את 3 האזורים בלטביה. בפינות תחתית האובליסק יש 4 פסלים שמסמלים את מאפייני החברה הלטבית - בטחון, כלכלה, חינוך וחיי משפחה. כדאי להגיע לכיכר החירות בשעות עגולות, כי כשמתחלפת שעה יש כאן מסדר חילופי משמרות. ילדים יעופו על זה. כיכר החירות מוקפת בפארק ציבורי יפה ונעים עם מתקני שעשועים לילדים. משפחה יכולה לבלות בו את כל אחר הצהריים בנחת.

צילום: Shutterstockצילום: Shutterstock

מומלץ להקדיש יום אחד עם הילדים לביקור ב- Zilo Discovery Cente. זה מעין מוזיאון מדעי לילדים. מדען מקומי גילה שהספרים שקנה לילדיו הם משעממים ואינם מלמדים מספיק. לכן הוא כתב לילדיו ספרי מדע שזכו להצלחה מסחררת. המוזיאון מבוסס על ניסיונות ושעשועים מדעיים אינטראקטיביים מהספרים רבי המכר האלה. מתאים במיוחד ליום גשום.

בריגה יש גם את השוק הסגור הגדול ביותר בעולם. השוק שוכן במבנים שנבנו ב-1920 כהאנגרים לספינות אוויר 'צפלין' גרמניות. גרמניה כבשה במלחמת העולם הראשונה גם את לטביה, ותכננה להמשיך במסע הכיבושים לכיוון מזרח. ספינות האוויר היו גדולות מאוד, וההאנגרים נבנו בהתאם. כאשר הגרמנים סולקו מלטביה, עמדו ההאנגרים ללא שימוש, עד שהעיריה החלה לנצל את השטח לצורך השוק. בכל האנגר מוכרים מוצרים מסוג אחר. באחד - ירקות ופירות, בשני - ביגוד, בשלישי - מוצרי בשר ודגים, וכן הלאה.

הצעירים המקומיים אומרים שריגה היא "בירת המסיבות". בעיר העתיקה יש הרבה מועדונים, דיסקוטקים, פאבים ובתי קפה. בחלק גדול מהם מקובל הסגנון "שתה ככל יכולתך". בריגה יש גם שווקי אוכל ופסטיבלים קולינריים.

טיול בריגה לא יהיה שלם בלי הפלגה על נהר הדאוגבה Daugava. בכל שעה עגולה מפליגה ספינת תיירים לסיור של כשעה.

לסיכום: בילוי שבוע בריגה יזכיר לנו פסוק משיר השירים: "יוֹנָתִי בְּחַגְוֵי הַסֶּלַע, בְּסֵתֶר הַמַּדְרִיגָה. הַרְאִינִי אֶת מַרְאַיִךְ, כִּי מַרְאֵיךְ נָאוֶה". 

הכותב היה אורח חברות התיירות 'טיולי גשר' ו- jewishtravel.lv

הנקודה היהודית 

בריגה יש שפע של אתרים יהודים ושני מוזיאונים יהודים. מוזיאון "יהודים בלטביה" נמצא בקומה השלישית של בנין הקהילה היהודית. במוזיאון נלמד שיהודים החלו להתישב בריגה לפני כ-500 שנה. בריגה פעלו עשרות בתי ספר ומוסדות חינוך יהודים. בריגה יצאו לאור הרבה עיתונים יהודיים וציוניים. בריגה היו גם סניפים של תנועות נוער ציוניות כמו בני עקיבא, בית"ר, צעירי אגודת ישראל. בפתח המוזיאון רואים תצוגה של היהודים הבכירים בעיר. המוצג במוזיאון שמצא חן בעיני היה לוח רחוב עגול עליו מודבקות מודעות שונות שמשקפות את חיי היום יום ברחובות ריגה.

הגטו היהודי שכן בשכונת מוסקביה. על חלק משטח שהיה מחנה צבאי רוסי, הקים הרב מנחם ברכהן את מוזיאון הגטו. בחצר רואים קרון רכבת מסוג הקרונות ששימשו להובלת יהודים לאושוויץ. בתוך הקרון מוצגות תמונות מ"אקציות" של משלוחי יהודים אל מותם. מבחוץ המתחם מגודר במעין חומה לבנה באורך של כ-100 מטר. על צידה האחד צילומים שונים עם שמות של 25,000 מיהודי ריגה שנרצחו בשואה, ועל צידה השני שמות של כ-20,000 יהודים שהובאו לריגה מרוסיה ואוסטריה, ונרצחו פה בריגה. בקצה רחבת המוזיאון עומד צריף ירוק שפורק ממקומו בגטו היהודי והורכב פה מחדש. הוא מאפשר לנו להתרשם איך חיו רוב יהודי ריגה לפני השואה ובמהלכה.

20 דקות מריגה

במרחק כ-20 דקות נסיעה מריגה נמצאת עיירת הנופש יורמלה Jurmala שבה היער מגיע עד לשפת הים. בכמה מקומות היער יש מתקני שעשועים ייחודיים לילדים. המיוחד בהם הוא מסלולי הליכה בין צמרות העצים על גשרים וחבלים. בפארק החבלים הזה יש גם נדנדות ומתקנים ואומגות ברמות אקסטרים שונות. הילדים שלכם יעופו על זה. שעשועים כאלה אין בכל העולם.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: לטביהטיולי משפחותריגהפספורט 743 יעדי קיץ חלומיים למשפחות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: