אא

קפריסין למשפחות: מה מציע האי השכן למשפחות בקיץ?

מעבר לטיסה הקצרה - רק 40 דקות - לאי השכן קפריסין יש הרבה מה להציע למשפחה הישראלית החופשת. וגם, היכן נמצאות המסעדות הכשרות המומלצות באי

הרי הטרודוס שבמרכז קפריסין. צילום: Shutterstock הרי הטרודוס שבמרכז קפריסין. צילום: Shutterstock

ארבעים דקות טיסה ואתם שם – באי השכן, קפריסין. רובנו ננחת בנמל התעופה של לרנקה, אך יש טיסות ישירות גם לפאפוס. ידעתם שבין העיר לרנקה לשדה התעופה שלה, ישנם אגמי מלח בהם מתאספים אלפי ציפורי פלמינגו שצבען ורוד-אדמדמם בגלל מי המלח? לילדודס שלנו זה כמו גן חיות פתוח.

צילום: Shutterstockצילום: Shutterstock

האזור המתויר ביותר בקפריסין הוא הרי הטרודוס שבמרכז האי. אפשר לטייל שם בנסיעה ברכב שכור, אך אני מעדיף לשכור טרקטורון ולרכוב עם הילדים בשבילים ובוואדיות. ההרים מכוסים ביערות ומנומרים בכפרים קטנים וציוריים. רוב הטיולים המשפחתיים מתחילים בכפר פלאטרס אל המילומרי. בדרך עוצרים במפל קלדוניה, הגבוה ביותר באי. לאורך הדרך רואים גבעות והרים וגם כנסיות קטנות בגודל של חדר אחד שאינן מאוישות. רובן נבנו לפני כ-200 שנה ע"י פושעים שחיפשו דרך לכפרת עוונות, אך הכמרים בכנסיה שלהם דחו אותם. 

הפסגה של הרי הטרודוס היא ההר אולימפוס. פסגתו מושלגת תמיד. מקום מעולה לצנן את הגוף בחום הקיץ (הטמפרטורה בקפריסין כמו בישראל). יש שנים שבהן השלג בפסגה גבוה מספיק כדי לגלוש במסלולים על גבי מגלשות פלסטיק או עץ שעליהן יושבים הילדים.

ב- Apeshia Hills מציעים גם "סאפארי חמורים". הילדים וההורים מוזמנים לרכוב על חמורים שקטים ומאולפים לטיול של כשעתיים בשבילי היער ולאורך המצוקים עם נופים מהממים. כמעט בכל עיר בקפריסין יש גם פארקי מים שיעסיקו את הילדים שלנו שעות רבות.

עוד אטרקציה לילדים, היא הפלגה ללגונה הכחולה על החוף שמצפון לפאפוס, שאליה אפשר להגיע רק מכיוון הים. השייט קצר ונעים. הלגונה יפהפיה. כשהספינה עוצרת, אפשר לקפוץ למים ולשחות ולהשתעשע במים הצלולים.

צילום: Shutterstockצילום: Shutterstock

בפאפוס יש גם את העיר העתיקה ששופצה בשנים האחרונות, וכיום רחובותיה מרוצפים באבנים חלקות וישרות שהחליפו את שבילי העפר וכבישי האספלט. גם חזיתות הבתים שופצו, ובמדרחובים המשופצים נפתחו בתי קפה וגלידריות למכביר. בקצה המרינה נמצאת 'טירת פאפוס' שיכולה לעניין גם ילדים. מגג הטירה ומחצרה אפשר להשקיף על נוף הגבעות היפות שמאחורי פאפוס. בשני קצות הטיילת חונות כרכרות רתומות לסוסים. כדאי לשכור כרכרה לשיטוט ברחבי העיר.

אתר 'קברי המלכים' יעורר את דמיונם של ילדים סקרנים וחכמים. בצפון פאפוס יש אתר ארכיאולוגי שבו התגלו פסיפסים רומיים גדולים ויפים, שנחשבים המימצאים הארכילוגיים החשובים ביותר בקפריסין. זה אתר גדול עם שבילים מסומנים ועם גגות שנבנו מעל הפסיפסים. בכניסה אפשר לקבל חוברות הסבר והדרכה לאן ללכת בתור האתר ומה רואים בכל תחנה.

במרכז קפריסין נמצאת העיר ניקוסיה, שכיום היא חצויה בין היוונים לטורקים. בצד הצפוני (הטורקי) נוסעת רכבת חינמית שתסיע את משפחתנו לאתרי התיירות כמו מסגד סילמייה וכיכר אטאטורק. הילדים יהנו מהנסיעה עצמה, וגם מהאתרים שנפקוד בטיול.

בניקוסיה נמצא מוזיאון קפריסין שמציג היסטוריה עשירה מהתקופה הניאולוטית ועד ימינו. יש בו גם מוצגים יהודים של עמוד מתקופת החשמונאים שתמך בגג בית כנסת שפעל באי, ועליו גם חריטה של מלים בעברית. המוזיאון מוצגות גם מטבעות מימי החשמונאים שהתגלו בחפירות באי. זו הזדמנות להעביר לילדינו שיעור מאלף בהיסטוריה יהודית בגולה אחרי חורבן בית המקדש.

צילום: Shutterstockצילום: Shutterstock

במרכז ניקוסיה נמצא מחנה צבאי שהקימו הבריטים. בשולי המחנה פעל גם בית חולים צבאי, שאליו הובאו יולדות יהודיות ממחנות המעצר למעפילים. בחזית הבנין ששימש בית חולים הוצב גלעד לציון כמאתיים ילדים יהודים שנולדו בבנין זה. זה מקום אידיאלי לטיול משפחתי שבו נמחיש לילדינו את ההיסטוריה היהודית. כיכר אלפתריה בניקוסיה יכולה להעסיק ילדים קטנים במשך שעות. ליד הקירות הוונציאנים בבאסטיון D'Avilla בנו אזור משחקים עם לוחות גלישה ושבילי הליכה, ועם מופע אורות הבוקעים מהרצפה. הכיכר שוכנת בתוך הפיר שהקיף פעם את ניקוסיה העתיקה. יש שם אזורים מוצלים, וזה מקום מתאים לביקור בחום היום וגם בשעות הערב.

במזרח קפריסין נמצאת עיירת הנופש איה נאפה עם חופים מקסימים, שישראלים רבים אוהבים לבלות בה בטן גב. חלק מהמלונות באיה נאפה הם בבעלות של ישראלים. באיה נאפה נמצא פארק המים WaterWorld Themed שילדינו יכולים לבלות יום שלם במגלשות המים הרבות. ילדים גדולים ונערים כדאי לקחת לפארק המים התת ימי MUSAN באיה נאפה. על קרקעית הים העמידו פסלים במטרה לעודד צמיחת אלמוגים עליהם. התוצאה יצאה מקסימה, ולכן הפכו את האזור למוזיאון. אפשר לשכור שם שנורקלים או אף חליפות צלילה עם בלוני חמצן, ולצלול בעומק בין הפסלים. המוצגים הם דינמיים. בכל ביקור שלי במוזיאון אני מגלה על הפסלים צורות חדשות של מקבצי אלמוגים שלא ראיתי בשנה הקודמת.

אוכלים כשר? מסעדות כשרות מומלצות באי

לרנקה:
מסעדת 'סמבטיון' ליד בית חב"ד, מגישה מזון חלבי עד הצהריים וארוחות ערב בשריות. בקרבת מקום פתוחה גם קפיטריה 'גלאטקפה'.

פאפוס:
יש 3 מסעדות כשרות - מסעדה בשרית בתוך בית חב"ד ומסעדה חלבית בבניין הסמוך. במרכז העיר פועלת סטקייה בשם 'סבא'.

לימסול:
מסעדת 'דליקטסו' ומסעדת 'שווארמה ירושלים'.

ניקוסיה ואיה נאפה:
ארוחות כשרות אפשר להשיג גם בבתי חב"ד ביעדים אלה שנפתחים רק בעונת הקיץ.

מעפילים בקפריסין

ליד בית חב"ד בלרנקה נמצא "מוזיאון המעפילים" שמציג את סיפורם של מחנות המעפילים אליהם גרשו הבריטים את המעפילים ניצולי השואה לפני הקמת המדינה. יש שם מוצגים ממחנות המעפילים, מבנה "ניסן" עגול של מגורים, ועוד. שיטה מעולה ללמד את ילדינו על תנועת ההעפלה והקמת המדינה.

במרחק כ-20 דקות נסיעה מלרנקה, לכיוון צפון-מערב קפריסין, נמצא הכפר קְסִילוֹטִימְבּוּ, שבשדותיו הקימו הבריטים אחדים ממחנות המעצר למעפילים. במרכז הכפר שוכן "פארק השלום" שבמרכזו מצבת אבן לכבוד המעפילים שהיו כלואים בשטחי הכפר, עם כיתובים בשפות יוונית אנגלית ועברית. לידה מתפתל קיר בגובה כ-2 מטר ובאורך 100 מטרים שעליו תלויות תמונות מההיסטוריה של הכפר. בשולי הכפר יש מערה שבה התחבאו יהודים שברחו בלילות מהמחנה, ובמערה זו המתינו להסעה שתאסוף אותם לנמל פמגוסטה להפלגה לארץ ישראל. רבים מתושבי הכפר בשנות ה-40 עזרו למעפילים במחנות, בגלל שהמקומיים העריצו את היהודים שהצליחו להתנגד לשלטון הבריטי בא"י, ששלט גם בקפריסין ומירר את חיי התושבים.

בטיולים שאני מדריך, אני מזמין את אחד מתושבי הכפר שעבדו במחנות לספר לקבוצה שלי, איך חיו שם ומה הוא עשה. מרגש ומרתק לכל המשפחה, והילדים מקשיבים פעורי פה.

הכותב הוא מדריך טיולים בחו"ל ובעל הבלוג 'ותוליכנו לשלום'

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: קפריסיןפספורט 743 יעדי קיץ חלומיים למשפחות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: