אא

מסע אל העבר: 4 המלצות לחופשה אגדית בסרדיניה

סרדיניה היא אי שליו ויפהפה שמסורתו, תרבותו ועברו חשובים לא פחות מההווה שלו. את החופשה שלכם באי תזכו להעביר בחיבור להיסטוריה הקולינרית, התרבותית והארכיאולוגית שלו. לצורך כך ריכזנו כאן עבורכם כמה חוויות שלא תרצו לפספס | בשיתוף לשכת התיירות מחוז סרדיניה

העיירה Gadoni הממוקמת בפרברי מחוז נוארו שבסרדיניה. צילום: Eikon העיירה Gadoni הממוקמת בפרברי מחוז נוארו שבסרדיניה. צילום: Eikon

נצלו את ההזדמנות לחקור את הטבע הפראי של סרדיניה, בים וביבשה

עם שטח של 24,100 קמ"ר וכמעט 2,000 ק"מ של קו חוף, סרדיניה מתגאה בחופים נהדרים וטבע מופלא לא פחות. חובבי הצלילה יזכו ליהנות מגן העדן התת-ימי של סרדיניה, שכן האי עצמו מתהדר בחמישה אזורים ימיים מוגנים, בהם תוכלו לצפות בחיות ימיות מגוונות, ספינות טרופות, מערות וממצאים ארכיאולוגיים.

אבל לא מדובר רק בצלילה - סרדיניה היא מקלט אמיתי לחובבי ספורט ימי, ובין האטרקציות תמצאו גם שיט בקאנו וטיולים. תוכלו להתחיל מאזור נהר טירסו, או מאגם צדרינו, עם הצוקים המדהימים שלו. ואם תגיעו לצפון, אזור קאפו קצ'יה המפתיע כולל מגוון מסלולי שיט בקאנו בדרגות קושי שונות.

על היבשה תוכלו לצאת לטיולים בין הנופים המגוונים של סרדיניה. באמצעות רכיבה על אופניים, טרקים ורכיבה על סוסים, תזכו לחקור קווי חוף, צוקים, אזורים כפריים, יערות והרים. כדאי לדעת כי רשת מסלולי האופניים של סרדיניה מקיפה למעלה מ-2,700 קילומטרים של כבישים משניים, המחברים בין אתרי טבע, אתרים ארכיאולוגיים ונקודות ציון תרבותיות לאורך יותר מ-50 שבילים.

פלא טבעי מחוץ לעיירה Austis. צילום: R. Brotzuפלא טבעי מחוץ לעיירה Austis. צילום: R. Brotzu

טעמו את המעדנים הקולינריים המקומיים

בסרדיניה, אוכל הוא יותר מסתם צורך קיומי - זו הדרך לספר את סיפורה של הארץ ומסורותיה בנות אלף השנים. כל אזור באי מתגאה במסורות קולינריות ומרכיבים ייחודיים משלו. מגבינת הפקורינו הנודעת ועד הזעפרן העדין, מארטישוק קוצני ועד מעדן הבוטרגה היקר, וכל זה לצד בקבוק יין משובח. סרדיניה משמחת את החך עם היצע גסטרונומי יוצא דופן, הכולל בין היתר מתכונים עתיקים המתעוררים לחיים באמצעות שחזור שיטות מסורתיות.

דוגמה בולטת לכך הוא Menjar Blac, קינוח מתוק שמקורו באלגרו שבצפון סרדיניה. האגדה מספרת שהמנה הזו הוכנסה למטבחי העיירה על ידי האדונים הקטאלונים ששלטו באלגרו בין המאות ה-14 עד ה-18. המתכון המסורתי כולל סוג של פודינג עם נגיעות גרידת לימון עטוף בין שתי שכבות של בצק עלים בעבודת יד. כיום, המסעדות בכפר העתיק אלגרו מייצרות שלל גרסאות של הקינוח הזה, כדי שעם כל ביס, תוכלו להתענג על המורשת של סרדיניה העתיקה ולגלות את המהות האמיתית של המסורות הקולינריות שלה. מצפון לדרום, מרצועת החוף ועד ההרים, סרדיניה שובה לב עם מרכיביה האותנטיים, מתכונים בני מאות השנים ומורשת קולינרית שממשיכה לרתק את חובבי הגסטרונומיה מכל רחבי העולם.

מעדנים מקומיים בעיר נואורו שבמחוז סרדיניה. צילום: Mira Sardegnaמעדנים מקומיים בעיר נואורו שבמחוז סרדיניה. צילום: Mira Sardegna

חגגו את המורשת והמסורת של סרדיניה

בסרדיניה, אותנטיות היא לא רק מילה, אלא דרך חיים. המורשת התרבותית העשירה של סרדיניה נחשפת במלואה במהלך אירועים חגיגיים כמו הקרנבל המסורתי, הג'ירוטונו וחגיגות הקדושים הפטרונים. גם המירוץ המלהיב Sa Sartiglia מהווה חלק בלתי נפרד מהתרבות הסרדינית כבר מאות שנים. במסגרתו, פרשים מיומנים הלבושים בלבוש מסורתי מבצעים מופעי אקרובטיקה נועזים לעיני הקהל ההמום.

כדי לחוות באמת את הקסם האותנטי של סרדיניה, צאו אל הכפרים וצפו באומנים מקרוב. תגלו בעלי מלאכה מיומנים שאורגים בדים, מפסלים כלי חרס, או מעצבים תכשיטים בטכניקות עתיקות. זוהי הזדמנות להכיר את המקומיים ולהיחשף למנהגים שהם כל כך מתאמצים לשמר.

מלאכת יד עדינה בקהילת Oniferi. צילום: Nora Advמלאכת יד עדינה בקהילת Oniferi. צילום: Nora Adv

חשפו את מסתורי הציוויליזציה הנוראגית

נופי סרדיניה עוצרי הנשימה מספרים על עברה העתיק וההיסטוריה שלה. מחקרים מצביעים על נוכחותם של בני האדם על האי מאז התקופה הפליאוליטית, בעוד המזכרות שהותירו מאחור נמצאו באתרים הארכיאולוגיים באי. בין הקהילות שאכלסו בעבר את סרדיניה, התרבות הנוראגית (Nuragic) היא אחת המסקרנות ביותר, בזכות העובדה שרשמה תור זהב של ממש, בין השנים 1600 ל-600 לפני הספירה.

למעלה מ-7,000 מבנים ששרדו מהציוויליזציה הנוראגית פזורים בנוף הסרדיני, ומציעים הצצה ייחודית לתרבות הקדמונית הזו. אחד מהאתרים המפורסמים ביותר של האזור הוא Su Nuraxi Nuragic. מתחם זה זכה להכרה כאתר מורשת עולמי של אונסק"ו בשנת 1997. המרכז העתיק שנבנה בשנת 1500 לפני הספירה אפוף מסתורין מאז חשיפתו. ההשערות לגבי ייעודו המקורי נעות בין מקום פולחן דתי, דרך בסיס צבאי ועד יישוב עירוני, מה שרק מוסיף לקסם שלו.

שרידים היסטוריים לצד העיר דורגלי. צילום: Mira Sardegnaשרידים היסטוריים לצד העיר דורגלי. צילום: Mira Sardegna

תגלית ארכיאולוגית חשובה נוספת חשפה בשנת 1974 מתחם פיסולי בעל משמעות יוצאת דופן המכונה "הענקים של מונטה פראמה". 28 ענקי האבן הם פסלי האבן היחידים שנשמרו מהעולם הנוראגי ונחשבים לעתיקים ביותר באזור הים התיכון, לאור העבודה שפוסלו לפני 3,000 שנה. אוסף יוצא דופן זה פותח צוהר לעולם האמנותי והתרבותי של הציוויליזציה הנוראגית. כשתתבוננו בפלאים הארכיאולוגיים של האי, תהיו שבויים בסיפוריה של תרבות ששגשגה על אדמת סרדיניה לפני אלפי שנים, וממשיכה לעורר השראה ולסקרן עד עצם היום הזה.

מבנה קדום בקהילת Oniferi. צילום: Nora Advמבנה קדום בקהילת Oniferi. צילום: Nora Adv

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות:

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: