אא

לא רק בירה: הכירו את אירלנד למשפחות

מחקרים מראים שהעולם מתחלק לשניים: לאלה שחוזרים לנפוש כל שנה באותו יעד ולאלה שמגוונים, וגיוון באירופה הקלאסית או בטן גב באיי יוון, זה ממש לא נחשב. גיוון אמיתי, זה לטוס לחופשה עם הילדים באירלנד, ממנה יצאו הטיטאניק ורשת פריימרק, עכשיו שיש טיסות ישירות של אל על

צילום: Shutterstock צילום: Shutterstock

לא מוזיאון מפורסם וגם לא אתר היסטורי חשוב. מבשלת גינס היא זו שתופסת את המקום המכובד של אתר התיירות המוביל בדבלין, בירת אירלנד. אין זה מפתיע בהתחשב בעובדה שהעיר המדליקה הזו אפופה כולה אדי בירה. בכל פינת רחוב, אין ספור פאבים עמוסים אירים חביבים שלא מוותרים על בירה טובה ואייריש וויסקי משובח עם חברים/משפחה לצלילי שירה ונגינה.

רובע טמפל בר. צילומים בכתבה: ספיר פרץרובע טמפל בר. צילומים בכתבה: ספיר פרץ

מאחר שכך, תהיתי מה כבר יש למשפחות ישראליות עם ילדים לחפש כאן, חוץ, כמובן, מבהלת קניות ברשת Primark הזולה שאהובה מאוד על הישראלים, שהסניף הראשון שלה נפתח בעיר בשנת 1969 (בדבלין שמה הוא Penneys). במשרד התיירות של אירלנד - שהזמין אותנו להכיר את "אירלנד עם ילדים", או אם תרצו את "אירלנד האחרת" - אומרים שיש, והרבה. הנה כמה אופציות שהוצגו לנו במהלך הביקור:

דבלין

מבשלת גינס: כי זה לגמרי חלק מהסיפור של אירלנד

גילוי נאות. להמליץ למשפחות עם ילדים לבקר במבשלת בירה, הרגיש לי בהתחלה כמו משהו לא חינוכי בעליל. אחר כך הבנתי שאין כאן עניין של העצמת בירה או רצון לעודד את צריכתה מגיל צעיר, אלא יותר בכיוון של ללמוד על התרבות והמסורת המקומית, גם כשמדובר באלכוהול.

מרכז המבקרים המרשים והמושקע של גינס (Guinnes Storehouse), משתרע על פני 7 קומות ומנגיש את סיפורה של הבירה האייקונית של אירלנד, בצורה שמריחה קצת כמו דיסנילנד. הרבה צלילים, אורות, ריחות ומיצגים אינטראקטיביים למיניהם.

בסיור מודרך במבשלה, המורכבת ממספר מבנים בגודל של כמעט שכונה על גדותיו הדרומיים של נהר הליפי שחוצה את דבלין, שומעים על ההיסטוריה ועל תהליך הייצור של אחת הבירות המפורסמות ביותר בעולם, המיוצרת במבשלה שנחנכה אי שם בשנת 1759 על ידי המייסד ארתור גינס. (כן, אותו גינס מספר השיאים).

אחת האטרקציות המגניבות (להורים בלבד), היא ללגום בירה גינס שעל הקצף שלה מתנוססת תמונתו של הלוגם. כך זה עובד: מצטלמים בעמדת הצילום וניגשים למדפסת שמדפיסה על הקצף של הבירה את התמונה שלכם. גימיק מגניב הכרוך בתוספת של 8 אירו ללוגם. את הביקור במבשלה, סיימנו בקומה העליונה לתצפית של 360 מעלות על קו הרקיע של דבלין. יש גם קומה עם מסעדות המגישות, בין היתר, המבורגרים ונקניקיות. ויש גם חנות מזכרות.

כניסה: 30 אירו לאדם ו-10 אירו לילד. 

הבירה המפורסמת בעולםהבירה המפורסמת בעולם

לשוט ברכב: להכיר את דבלין בדרך קצת אחרת

אחת הדרכים הססגוניות להתוודע לדבלין היא סיור ב-Ducks - רכב אמפיבי שיודע לנוע על כביש וגם לשוט במים. הרכבים האמפיביים הדו-פונקציונליים האלה, נבנו ע"י צבא ארה"ב במלחמת העולם השנייה עבור כוחותיו באוקיינוס השקט. בדבלין, כמו גם למשל בבוסטון שבארה"ב, הנהגים מדריכים את הסיור ברכב הזה בצורה תיאטרלית. מסבירים עם הרבה הומור על נקודות ציון חשובות בעיר. השוס, המשתתפים חובשים כובע עם קרניים של ויקינגים, שעשו היסטוריה באירלנד ולמעשה הקימו את דבלין עד שהובסו ע"י המלך האירי בריאן בורו.

כניסה: 33 אירו למבוגר ו-27 אירו לילד (מגיל 3 ומעלה). משך הסיור, כשעה ורבע.

להרגיש כמו ויקינג לשעה ורבעלהרגיש כמו ויקינג לשעה ורבע

בים וביבשהבים וביבשה

הפרינט לא מת: ביקור בספרייה בת 400 שנים

אומרים שהפרינט מת, אבל כאן, בספריית Trinity College Library שבלב דבלין, הפרינט קם לתחייה ביג טיים. מאות אלפי תיירים פוקדים מדי שנה את הספרייה המרשימה הזו שהוקמה ב-1592. הם באים הנה כדי לחזות מקרוב, בין היתר, בספר העתיק ביותר: "הספר של קלס"(Book of Kells)  שנכתב בשנת 800 לספירה בלטינית, ככל הנראה ע"י נזירים, והשתמר בצורה יוצאת דופן. אסור לצלם את הספר המונח בארון זכוכית, אבל רבים לא עומדים בפיתוי. מוקד משיכה נוסף המוצג בספרייה, הוא נבל עתיק מהמאה ה-15 וסביבו אוסף של לא פחות מ-6 מיליון ספרים שהוצאו לאור באירלנד מאז 1801. זה אולי לא בילוי קלאסי עם ילדים, אבל לגמרי חינוכי ומעשיר. לראות מה היה כאן לפני עידן המסכים.

כניסה: מומלץ להזמין מראש. 18.5 אירו למבוגר ו-10 אירו לילד.

אין על ריח של ספריםאין על ריח של ספרים

פארק פיניקס: פסק זמן ירוק

ל-Phoenix Park העצום בדבלין, מעל 7,000 דונם שטחו, הגענו באוטובוס התיירים "הופ און, הופ אוף" (Hop on Hop off), שהוא חוויה בפני עצמה. מעבר למרחבים הירוקים האדירים שלו, הפארק, שהוקם בפקודת המלך צ'ארלס השני ב-1662, יש גן חיות שנפתח ב-1831, מגרש קריקט ומיני מונומנטים בהם אובליסק המתנשא לגובה של 62 מ'. אחת האטרקציות היותר פופולאריות בפארק הם האיילים שאצים רצים בחופשיות לקראתכם, ובאותה מהירות גם מאבדים עניין כשהם מבינים שלא תאכילו אותם במבה.

מחיר אוטובוס: 30 אירו למבוגר ו-28 אירו לילד לכרטיס התקף ל-24 שעות. הכניסה לפראק חינם.

מסתובבים חופשימסתובבים חופשי

אוטובוס תיירים. דרך יעילה ומהירה להכיר את העיראוטובוס תיירים. דרך יעילה ומהירה להכיר את העיר

טמפל בר: ביום עם ילדים. בלילה רק להורים

רובע הטמפל בר, הסמוך לגדה המערבית של נהר הליפי, הוא הלב הפועם של דבלין. בשעות היום, כיף להסתובב בין החנויות ולהתפעל מריצופי האבן ברחובות ומהאדריכלות היפה של הבניינים ההיסטוריים מימי הביניים, המספרים לא מעט סיפורים. למשל, "קיר התהילה" בחזית בניין צבוע אדום עם תמונות ענק של מוזיקאים אירים שהצליחו בגדול: U2, שינייד אוק'ונור (שבינתיים התאסלמה), Thin lizzy (להקה אהובה עלי מהסיקסטיז) ונוספים. לא רחוק יש גם את בית ילדותו של אוסקר ווילד, הסופר, מחזאי ומשורר מדבלין שישב בכלא בגלל שניהל אורח חיים הומוסקסואלי. אגב, 123 שנים אחרי מותו הטרגי,  דבלין מארחת בכל שנה ביום שבת האחרון של חודש יוני את מצעד הגאווה, הנחשב לאירוע הלהט"ב הציבורי הגדול במדינה. 

בלילה, הרובע משנה פניו. הרחובות מוארים בתאורה צבעונית והמוני מבלים גודשים את הפאבים הרבים, שמציעים, איך לא, תועפות של בירה מעולה ולייב אייריש מיוזיק.   

הצליחו בגדולהצליחו בגדול

מחוץ לדבלין: מצוקי Howth

במרחק כ-25 דקות נסיעה בלבד מדבלין ברכבת, נמצאת עיירת הדגים הפסטורלית Hotwh . במקום יש מסעדות ובתי קפה אבל שווה להגיע אליה כדי לפגוש את כלבי הים המתוקים, אך בעיקר כדי לחזות בצוקים הפראיים שלה. מצוקי Howth הירוקים, שנשפכים בעוצמה אל הים האירי. מומלץ ללכת במסלולים המסומנים וליהנות מכל היופי הזה. הכל ירוק ובין לבין יש גם פריחה יפה של פרחים סגולים, אדומים ועוד. התצפית הימית – לא פחות ממרהיבה, המגדלור בקצה - מסתורי ואלפי השחפים המקננים אי שם למטה במצוקים - מוסיפים לאווירה הפראית. ההליכה קלה ומתאימה לכל המשפחה. אז נכון שלא מדובר במצוקי מוהר האימתניים, אבל זה מאוד מרשים ולא רחוק מדבלין. 

טבע במלוא הדרוטבע במלוא הדרו

בלפסט

מדינת האי אירלנד מורכבת מהרפובליקה של אירלנד שהיא מדינה עצמאית ומצפון אירלנד שהיא חלק מבריטניה. כשעוברים מדבלין לבלפסט, קשה לתפוס שלמעשה מדובר בערים של שתי מדינות שונות. אין גבול פיזי ביניהן. האסימון נפל לי רק כשה-sim הווירטואלי שקניתי לאירלנד הפסיק לעבוד ברגע שנכנסתי לצפון אירלנד.

עם יד על הלב, בלפסט, בירת צפון אירלנד, העיפה אותי יותר מדבלין. למה? לא באמת יודעת. מן תחושה כזאת. כך או כך, גם כאן, נציגי משרד התיירות של אירלנד הציגו בפנינו את מה שנראה להם כמתאים למשפחות. הנה:

ירושלים, מאחוריך. רחוב המטריות של בלפסטירושלים, מאחוריך. רחוב המטריות של בלפסט

לצלול אל הטיטאניק: ביקור במוזיאון עוצמתי

עם כל הכבוד לפאבים ולבירה, הטיטאניק היא לגמרי הסיפור, בה' הידיעה, של בלפסט. מסתבר שמוזיאון ה"טיטאניק בלפסט", השוכן ברובע שלם הקרוי על שמה של הספינה המפורסמת בעולם, משאיר אבק לאגדות תיירות כמו למשל, מגדל אייפל. ד"ר גוגל מספר שה"הטיטאניק בלפסט" נבחר בעבר לאטרקציה הפופולארית ביותר באירופה, עם מיליוני מבקרים בשנה. אין ספק שהסרט ההוליוודי "טיטאניק", בכיכובם של לאונרדו דיקפריו וקייט וינסלט ובבימויו של ג'יימס קמרון הענק, תרם אף הוא למדד הפופולאריות.

כך או כך, סיפורה של הטיטאניק וסופה הטרגי אי שם במצולות של האוקיינוס האטלנטי, מונגשים במוזיאון, שנפתח בשנת 2012 לציון 100 שנה לטביעתה, בצורה מעוררת התפעלות. וזה אומר מיצגים אינטראקטיביים מרהיבים, הולוגרמות של דמויות מהטיטאניק, אפילו של מלצר במחלקה הראשונה. המוזיאון מציע גם נסיעה חוויתית במעין רכבל המספק הצצה לתנאי העבודה של אלה שבנו את הספינה. בקיצור, הכל מסופר כאן. החל משלבי התכנון הראשונים, דרך תהליך בנייתה ויציאתה אל הים הגדול ב-1912 ועד עדויות מושמעות של ניצולים. שמות הנספים - 1,512 בני אדם, לצד הניצולים - 713 בני אדם, חקוק על קיר זיכרון מרשים, שהוא אולי הלוקיישן הכי עוצמתי במוזיאון. 

מבנה המוזיאון, המרשים בפני עצמו ברמה עולמית, נמצא בדיוק בנקודה בה הטיטאניק העצומה, נבנתה במספנת הרלנד אנד וולף. אורכה של המפלצת (במונחים של המאה הקודמת) – 269 מטרים, כמעט פי 4 מאורכו של בואינג 747. רוחבה – 28 מטר וגובהה מקו המים ועד לסיפון הראשי – 18 מטר, ועד קצה הארובות – 53 מטר. בקיצור, פלא הנדסי, מפואר לא פחות מהבפנוכו שלה.

אפשר להעביר יום שלם במוזיאון המרשים ובמה שמסביבו ברובע הטיטאניק (אניית מלחמה ממלחמת העולם השנייה, אולפני טיטאניק (סצנות רבות של משחקי הכס צולמו באירלנד) ועוד. רק לפני כן, אל תשכחו להיכנס לחנות המזכרות. יש שם פריטים מדליקים עם השם טיטאניק.

כניסה: 25 פאונד למבוגר ו-11 פאונד לילד.

המבנה מדמה את הספינההמבנה מדמה את הספינה

הדמיה של הספינה כפי שהיא נמצאה במצולותהדמיה של הספינה כפי שהיא נמצאה במצולות

דגם של האנייה במלון טיטאניק היוקרתי סמוך למוזיאוןדגם של האנייה במלון טיטאניק היוקרתי סמוך למוזיאון

הופ און, הופ אוף: אוטובוס תיירים גרסת בלפסט

"ויקטוריה, מלכת אנגליה, ביקרה בבלפסט למשך 3 שעות וקראה רחוב, כיכר ועוד כמה מקומות בעיר על שמה. מזל שרק 3 שעות, כי אם הייתה מבקרת כאן יום שלם בטח כל בלפסט הייתה קרויה על שמה", כך הסביר לנו נהג אוטובוס התיירים. חכו יש עוד. בתחנה של האוטובוס ברובע הטיטאניק, הנהג מבהיר: "קודם נשים וילדים יורדים ורק אחר כל השאר". הומאז' לסדר הירידה מהטיטאניק הטובעת, לטובת מי שלא הבין את כוונת המשורר.

אוטובוס תיירים, כזה עם הסברים והרבה הומור, חביב עלי מאוד. וגם כאן בבלפסט, אני מוצאת שזו דרך נהדרת להיחשף למוקדי העניין של העיר, ללא מאמץ ושברי הליכה.

שווה כל פאונד. סיור באוטובוס הופ און הופ אוףשווה כל פאונד. סיור באוטובוס הופ און הופ אוף

חומת השלום: מחבלת מהפת"ח לצד חיילת צה"ל ודגל ישראל

אוטובוס ה"הופ און – הופ אוף" עובר ועוצר בכל הלוקיישנים המעניינים של בלפסט. העוצמתי שבהם, לעניות דעתי, היא "חומת השלום של בלפסט" – חומה ארוכה שהוקמה כדי לצמצם את האלימות בין שני הניצים. הסכסוך בצפון אירלנד, הידוע גם בשם "הצרות", התחולל מסוף שנות ה-60 ועד אמצע שנות ה-90, בין הפרוטסטנטים שבעד האיחוד עם בריטניה לבין הקתולים שרצו אירלנד עצמאית. השנה מלאו 25 שנים להסכם "יום שישי הטוב" שסיים את הסכסוך העקוב מדם בין הצדדים בצפון אירלנד, ויש שאומרים שהסכסוך הזה לא באמת נעלם.

כיום החומה הזו, שבמידה מסוימת מזכירה את גדר ההפרדה אצלנו, מעוטרת בציורי קיר של דמויות בולטות בסכסוכים גלובליים. מצד אחד, הטרוריסטית ליילה ח'אלד (החזית העממית לשחרור פלסטין) שהתפרסמה בשל חיבתה לחטוף מטוסים, ומצד שני חיילת צה"ל המצדיעה לדגל ישראל עם הכיתוב המרגש: "העתיד הוא שלך, אם יש לך את הרצון, אם יש לך את האמונה".

היתרון באוטובוס התיירים, שאפשר לרדת בכל תחנה שנראית לכם מעניינת, כמו חומת השלום, לחקור אותה ואחר כך לעלות שוב על האוטובוס ולהמשיך הלאה.

מחיר סיור באוטובוס: 20 פאונד למבוגר ו-13 פאונד לילד. הכרטיס תקף ליום אחד. עבור כרטיס התקף ליומיים המחיר עולה ל-25 פאונד ו-18 פאונד בהתאמה.

מצד אחד חיילת צהל ודגל ישראל ומצד שני מחבלת פלשתיניתמצד אחד חיילת צהל ודגל ישראל ומצד שני מחבלת פלשתינית

בניין עיריית בלפסט. אחד המבנים המרשימים בעירבניין עיריית בלפסט. אחד המבנים המרשימים בעיר

ויש גם מרכזי קניות עם כל המותגים במחירים טוביםויש גם מרכזי קניות עם כל המותגים במחירים טובים

פארק אקסטרים: אומגה ומגלשות לכל המשפחה

לא רחוק ממרכז העצבים של בלפסט, אפשר להעביר יום שלם עם הילדים ב-Colin Glen Forest Park. מתחם אטרקציות אקסטרים מהנה, הכולל, בין היתר, את המגלשה האלפינית הראשונה באירלנד, ה-Black Bull Run שמאיצה למהירות מקסימלית של 25 קמ"ש, אומגה באורך 250 מטר מעל נהר וצמרות יער קולין, פארק חבלים, גולף ועוד.

כניסה: 65 פאונד למשפחה בת 4 נפשות. 

אפשר להעביר כאן בכיף יום שלםאפשר להעביר כאן בכיף יום שלם

מקום חביב נוסף, בו עצרנו בדרכנו מדבלין לבלפסט, הוא Castlewellan Forest Park. פארק עצום מוקף עצים נדירים ובמרכזו אגם רחב ידיים, מהמפורסמים של צפון אירלנד, וטירה ויקטוריאנית מרשימה. במהלך מלחמת העולם ה-11 אלפי חיילי ארה"ב חנו בטירה הזו (כיום פרטית) ומספרים שטנק אמריקאי שקע באגם שהרחצה בו, אגב, אסורה. רק ספורט ימי. ככלל, לא מגיעים הנה תיירים מישראל, בעיקר תיירות פנים. האזור מעולה להייקינג (ההר הגבוה ביותר כאן, The mourne,  מתנשא לגובה של 850 מ' מעל פני הים), או סתם לטיול רגוע בחיק הטבע. אנחנו יצאנו לרכיבת אופניים בגשם. מומלץ גם עם חליפת סערה. 

השכרת אופניים: 26-49 פאונד, תלוי בסוג האופניים ולכמה זמן. 

טירה ואגם כמו באגדותטירה ואגם כמו באגדות

לסיכום: מחקרים מראים שהעולם מתחלק לשניים: לאלה שחוזרים לנפוש כל שנה באותו יעד ולאלה שמגוונים, וגיוון באירופה הקלאסית או בטן גב באיי יוון, זה ממש לא נחשב. גיוון אמיתי, זה לטוס לחופשה עם הילדים באירלנד. רק אומרת.

הכותבת הייתה אורחת משרד התיירות של אירלנד ואל על המפעילה 3 טיסות שבועיות ישירות בימים א', ג' ו-ה' מתל אביב לדבלין. הקו פועל כקו קיץ עונתי עד סוף נובמבר והחל מסוף מרץ.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: אל עלאירלנדדבליןבלפסט

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: