אא

נציגי המסעדנים בוועדת הכלכלה: "אנחנו חסרי אונים, בכמה כבר אפשר לתמחר סלט?"

עוד זעקו בוועדה: "אם לא יקרה משהו דרמטי בעלות העבודה, עסקים יסגרו או יפשטו רגל. עלות העבודה טיפסה מ-22%-23% מהמחזור ל-50%, אז תפסיקו לבכות על מחיר הפלאפל". יו"ר הוועדה: "אם נטפל, בסוף המחיר ירד"

יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ דוד ביטן. צילום: דוברות הכנסת יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ דוד ביטן. צילום: דוברות הכנסת

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, המשיכה את סדרת הדיונים לטיפול ביוקר המחייה בישראל, ודנה היום (א') בבלימת עליות המחירים במסעדות.

בתום הדיון קרא היו"ר ביטן לטפל בבעיות שהעלו המסעדנים, בהם העלאת מכסת העובדים הפלשתינאים והבאת עובדים זרים ואמר כי הוא לא מתכוון לוותר, "אם נטפל בכל הדברים בסוף המחיר ירד".

יו"ר פורום מסעדני הדרום, אילן זיגדון, סיפר על הקשיים להעסיק צעירים ישראלים, שעסוקים בדברים אחרים: "הצעירים מפונקים ולא רוצים לעבוד קשה. פעם זאת הייתה עבודה לצעירים אחרי צבא, היום הם לא מוכנים לעבוד כטבחים וללכלך את הידיים". הוא הוסיף כי יש קושי גם להעסיק עובדים זרים, בשל המחסור ובשל העלות הגבוהה, בעוד שבדובאי למשל, משלמים לעובד זר 30 דולר ליום, "אז שיפסיקו לבכות על מחיר הפלאפל".

עוד ציין זיגדון כי עלות העבודה טיפסה מ-22%-23% מהמחזור ל-50%. לדבריו, רשות התחרות לא מטפלת גם בכך שוולט מפעילה כוח מונופוליסטי על המסעדנים והם משלמים לה 31.6% עמלה, כשוולט לא מאפשרת למכור בזול יותר במסעדה. "בקורונה כולם היו תלויים בהם, ואם אתה מעז לדבר מורידים אותך מהאפליקציה או ששליחים לא מגיעים בזמן", אמר.

המסעדן איתמר יצחק הלוי מאילת הוסיף: "המלונאים שמפעילים מסעדות במלון מקבלים סוכריות מהמדינה כדוגמת עבודה מועדפת ועובדים זרים, ואני במסעדה קטנה ממול לא מקבל כלום. העשירים מתעשרים והעניים סוגרים את העסקים שלהם, ואם לא יקרה משהו דרמטי בעלות העבודה אז 18 עסקים באילת יסגרו או יפשטו רגל בקרוב".

נציג אגף התקציבים באוצר, עמית גולדמן, טען כי מבדיקת הוצאות בכרטיסי אשראי רואים גידול ברכישה ממסעדות. זיגדון הגיב כי זה לא נכון וכי בחצי השנה האחרונה יש ירידה. היו"ר ביטן אמר גם הוא כי שוחח עם מסעדנים שמספרים על ירידה.

המסעדנית נעמה צדקיהו אמרה כי אצלה יש ירידה של 30%. היא הוסיפה כי זה לא הגיוני, למשל, לשלם 200 אחוז לפלסטינאים ביום העצמאות, ואמרה: "אני מרגישה חסרת אונים, בכמה כבר אפשר לתמחר סלט?". היא התייחסה לסיוע של הסוכנות לעסקים קטנים, "אני מתוסכלת ועם הרבה כאב. חלאס עם קורסים, תעזרו לנו במה שצריך, תביאו עובדים תעשו עבודה מועדפת. אנחנו נואשים".

נציגת רשות האוכלוסין וההגירה, קרן גלבוע, אמרה כי יש יותר ביקש לעובדים פלסטינאים בענף המסעדנות מאשר היצע. "יש צוות בין משרדי וכשיסיים את עבודתו ונקבל עבודת מטה מסודרת נדע להתייחס למצוקה", אמרה. נציגת הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה, תמר מירסקי, אמרה כי יש עבודה שהונחה על שולחן השר וממתינה להחלטתו, באשר להגדלת מכסת העובדים הפלסטינאים.

היו"ר ביטן סיכם את הדיון ואמר כי אם נטפל בכל נושא ונושא בסוף המחיר ירד, והזכיר כי הוא לא מתכוון להרפות משום נושא. הוא הוסיף כי הממשלה צריכה להתייחס לעלות העבודה הגבוהה, והוסיף: "אנחנו לא צריכים להיות יותר צדיקים מהאפיפיור, אני לא אומר לשלם 500 דולר כמו בדובאי, אבל אפשר להפחית תשלומי פנסיה.

באשר לסוגיית וולט, אמר היו"ר ביטן כי נציג רשות התחרות נעדר מסיבות אישיות, ולכן הודיע כי בכוונתו לקיים פגישה עם נציגי הרשות בעניין בהקדם. בנוסף ביקש היו"ר ביטן מנציגי הממשלה תשובות באשר לשאר הנושאים שעלו בדיון תוך חודשיים, ואמר: "לא נחכה לכם, ועדת הכלכלה לא עובדת אצל שר הכלכלה או משרד הכלכלה או אף משרד אחר. צריך לסיים את העבודה ולהביא הצעת מחליטים לממשלה על הגדלת מכסת העובדים הפלסטינאים בהקדם, ולטפל גם בסוגיית הבאת עובדים זרים".

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: ועדת הכלכלה של הכנסתמסעדות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: