אא

עוצרת נשימה: גלו את היופי הטבעי של ליטא, דווקא בקיץ

ליטא היא מדינה קטנה ומסקרנת, השופעת בטבע ובמרחבים מרחיבי לב. היא מציעה למבקריה טבע בתולי לצד חיי תרבות עשירים והכנסת אורחים ידידותית. מזג האוויר הנעים בחודשי הקיץ הוא הזדמנות נהדרת לגלות את שמורות הטבע, האגמים, הנהרות והטירות העתיקות שיחזירו אתכם לימי הביניים

טירת טרקאי. צילום: שאטרסטוק טירת טרקאי. צילום: שאטרסטוק

יש הרבה סיבות להגיע לליטא. המחירים הנוחים, הקרבה לישראל ומגוון האטרקציות ואפשרויות הבילוי שיתאימו לכל סוג של חופשה. אבל סיבה אחת נוספת שלא ניתן להתעלם ממנה היא הכבוד העצום שיש כאן לטבע. בליטא מתייחסים אל הטבע כאל תכשיט יקר ערך, מה שהופך אותה ליעד חובה לחובבי טיולים. אם אתם כאלה בעצמכם, כדאי שתכירו את המקומות הבאים. לגזור ולשמור לפני הביקור שלכם בליטא. 

אגם פלטליאי בפארק הלאומי זמאיטייה

האגם של שבעת האיים: פלטליאי (Plateliai) הוא אגם ציורי המשובץ באיים ונחשב לאטרקציה האולטימטיבית בפארק הלאומי זמאיטייה (Zemaitija). ממוקם במרחק של כ-80 ק"מ מהחוף הבלטי, בדרך אליו תופתעו מהנוף המשתנה של גבעות מתגלגלות מנגד לנוף הליטאי המישורי ברובו.

פלטליאי הוא האגם הגדול ביותר באזור זמאיטייה וה-9 בגודלו בליטא. משתרע על פני 12 קמ"ר ומגיעים לעומק של עד 49 מטרים הופכים אותו למקום מושלם לצלילה וארכיאולוגיה תת-מימית. עם זאת, האגם הוא לא רק אוצר טבע אלא גם נכס תרבותי חשוב. בגדה המערבית של האגם, תמצאו עיירה היסטורית מקסימה העונה לאותו השם (Plateliai). עיירה זו מונה כ-1000 תושבים בלבד ומתעוררת לחיים בעונת הקיץ כאשר מקומיים רבים מגיעים כדי ליהנות מפעילויות מים ולהירגע בטבע.

  • רכיבה על אופניים סביב האגם

אטרקציית הקיץ המרכזית סביב האגם היא אחד משבילי הרכיבה המרשימים ביותר שמתחילים ומסתיימים בעיירה פלטליאי. זהו שביל רכיבה מסומן יפה להפליא ומטופח שהוא גם ידידותי למשפחות וגם מתאים למתחילים.

אורכו הכולל של המסלול הוא כ-25 ק"מ. יש שפע של עצירות אפשריות בדרך ונקודות עניין שאפשר לחקור: מוזיאון המלחמה הקרה, פארק מנור פלטליאי, מספר נקודות תצפית, כפרים קטנים, תל אוזפלקיו, גן הזיכרון של ליטוואקו ועוד. תוכלו לשכור אופניים לכמה שעות או ליום שלם בעלות מזערית של כאירו אחד לשעה. 

  • מסלולי הליכה עם נוף עוצר נשימה

ישנם מגוון מסלולים מסודרים מסביב לאגם אליהם תוכלו לצאת. אחד מהם הוא מסלול חינוכי של 4 ק"מ הנקרא Seires, הליכה בו היא דרך מושלמת להכיר את הנוף עוצר הנשימה של שמורת אגם פלטליאי. חלק מהמסלול אף מתאים לאנשים עם מגבלות ניידות.

מסלול ההליכה. צילום: שאטרסטוקמסלול ההליכה. צילום: שאטרסטוק

  • שחייה במי האגם הצוננים 

בחודשי הקיץ שווה לקפוץ לטבילה ושחייה מרעננת במי האגם הנקיים. מדובר בפעילויות מתבקשת למדי במהלך עצירה מפעילות גופנית כמו טיול רגלי או רכיבה על אופניים. כמו כן, בסביבה יש שפע של פעילויות ספורט ימי: חתירה בסאפ, קיאקים, שייט ביאכטה, צלילה ועוד. 

העיירה מולטאי ומצפה הכוכבים האסטרונומי

מולטאי (Molėtai) היא עיירה קטנה מוקפת אגמים במרחק של שעה בלבד מצפון-מזרח לווילנה, מה שהופך אותה לטיול יום נהדר עם לא מעט דברים מהנים לעשות.

מרכז התיירות של מולטאי עושה עבודה נהדרת על מנת למשוך למקום תיירים. תוכלו למצוא כאן שבילי הליכה ופנאי, פינות חמד לצד האגם ואפילו סיורים וירטואליים ייחודיים המציגים את ההיסטוריה של מולטאי. גולת הכותרת במקום היא מצפה הכוכבים האסטרונומי המוקף באגמים.

המוזיאון לאתנו-קוסמולוגיה במולטאי הוא מצפה כוכבים אסטרונומי שנראה כמו בניין סרטי מדע בדיוני המוצב בסביבה הירוקה הטבעית. זה מראה די יוצא דופן בפני עצמו. המוזיאון פועל 24 שעות ביממה ומציע סיורים חינוכיים הנערכים גם באנגלית. כמו כן, בלילה בהיר, המצפה פתוח לתצפיות על עצמים שמימיים מרוחקים באמצעות טלסקופ – פעילות מטריפה לכל גיל.

הפארק הלאומי אוקשטייטיה

אומרים שאהבתם של הליטאים לטבע מורגשת בשטחי הפארק הלאומי אוקשטייטיה (Aukštaitija). הטבע כאן זוהר בכל עוצמתו  עם כ-30 נהרות ו-126 אגמים בגדלים שונים המפוזרים סביב יערות האורנים המשתרעים על 410.56 קמ"ר משטח הפארק הלאומי. באזור זה יש גם חיות בר חופשיות כמו חזירים, צבאים ואיילים. הפארק הלאומי אוקשטייטיה הוא הפארק הלאומי הוותיק מבין חמשת הפארקים בליטא. והוא נמצא כ-100 ק"מ צפונית-מזרחית לבירה וילנה.

  • ביקור בגבעת הקרח Ladakalnis

גבעת הקרח או תל המבצר לשעבר, הוא נקודה בה נפרשת תמונת פנורמה של שבעה אגמים. אתם יכולים להלך סביב ולעקוב אחר כמה שבילי טבע כדי לחקור את האזור ולטבול באגמים הנקיים. 

  • שיט קיאקים בנחל זיימנה (Zeimena) או בנהרות אחרים מסביב

תוכלו לבחור מבין מגוון מסלולים יפים ובדרגות קושי שונות בדרך. יש הרבה מקומות להשכרת קיאקים באזור. שימו לב שלאמיצים ישנם אפילו מסלולי שייט ליליים תשאלו על זה במועדוני השייט. 

מגדלי תצפית: אגמי קירקילאי והפארק האזורי בירז'אי

הליטאים אובססיביים למגדלי תצפית הנחשבים לאחת האטרקציות שמושכת הכי הרבה מבקרים בליטא. ישנם למעלה מ-30 מגדלי תצפית רשמיים בגבהים ובצורות שונות, הפזורים ברחבי ליטא. מגדלים אלה מציעים למבקרים נופים פנורמיים של הסביבה הטבעית היפה ביותר. אם לא תספיקו לבקר בכולם, הנה אלה שכדאי להתחיל בהם. 

  • מגדל התצפית Kirkilai

ממוקם בפארק האזורי בירז'אי, בצפון ליטא. מה שהופך אותו למיוחד למדי הוא צורתו הייחודית והנוף יוצא הדופן. מגדל התצפית קירקילאי נישא לגובה 30 מטר ומזכיר קאנו שנראה גם כמו ירח מהצד. הנוף שמסביב כולל שטח ייחודי של 30 בולענים מלאי מים שנוצרו עקב תהליכים קארסטיים. מראש המגדל, תראו נופים נפלאים של אותם אגמים קארסטיים אשר ביום קיץ שטוף שמש, צבעם שונה.

 מגדל התצפית קירקילאי. צילום: שאטרסטוק מגדל התצפית קירקילאי. צילום: שאטרסטוק

טרקאי והטירה הקדומה על האי

אי אפשר לדבר על היופי הליטאי מבלי להזכיר את טרקאי. מדובר בעיירה היסטורית קטנה הבנויה על אגמים, אשר הפכה לאייקון ליטאי בזכות טירת האי המדהימה שלה. רק 28 ק"מ ממרכז העיר וילנה, תמצאו מפלט טבע מושלם לביקור או יום טיול עם כמות מרשימה של אתרי תרבות ופעילויות מהנות.

ביקור בתוך הטירה: אל תסתפקו במבט מהצד ותקפצו לבקר בתוך הטירה המרהיבה שתחזיר אתכם אל ימי הביניים.

צאו לשייט באגם: חתירה בקיאקים או בסאפ, בישיבה או עמידה, מה שתעדיפו בעיקר שתצאו לסיור בסירה סביב אגם Galve כדי ליהנות מנופים של 360 מעלות של טירת טראקאי.

שחייה באגם: מתוך מאות האגמים שיש לליטא להציע, אין ספק שהאגם סביב טראקאי הוא אפשרות מושלמת ליום קיץ חוויתי לצד המים. 

טיסה בכדור פורח: אחד הנופים היפים ביותר שאי פעם תראו מלמעלה. טיפ- לכו בשקיעה לחוויה הטובה ביותר או בזריחה כדי לתפוס נופים ערפיליים.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מדריך יעדיםליטא

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: