אא

איך תאריכו את טווח הנסיעה של רכב חשמלי?

מה עושים כשסוללת הרכב עומדת להיגמר? איך מתמודדים עם המצב ברגע האמת, ואיך תהיו חכמים וחכמות מראש ותימנעו ממנו מלכתחילה?

איוניק 5. צילום: היצרן איוניק 5. צילום: היצרן

אלו מאיתנו שנהגו אי פעם ברכב חשמלי, מכירים מקרוב את המושג "חרדת טווח". זה נכון שבמרבית הרכבים הטווח מספיק לכל הפחות ל-300 ק"מ, ובחלק מרכבי היוקרה שמוצעים בארץ - גם מעל ל-600 ק"מ על טעינה אחת. אבל מה עושים כשהגענו ל-10% האחרונים בסוללה, ונמצאים בידינו עשרות קילומטרים בודדים לשימוש, אך עמדת הטעינה הקרובה ביותר רחוקה עד מאוד?

קודם כל, רצוי למנוע מראש את ההגעה למצב הזה. במסגרת עבודתי אני נוהגת לדחוק רכבים "לקצה" לעתים קרובות, אבל זה רק כדי לראות איך הם יכולים להגיב במצבי קיצון כאלו, ומה הטווח החשמלי שלהם בפועל. בשימוש היומיומי, לרוב לא כדאי לקחת סיכונים כאלו. לכן, הטעינו את הרכב לפני יציאה לנסיעה ארוכה, וודאו שיש לכם יותר ק"מ בסוללה ממה שתצטרכו בפועל (הלוך וחזור). אם מותקנת בביתכם עמדת טעינה - התכוננו מראש והטעינו את הרכב במהלך הלילה.  

אם בכל זאת הגעתם למצב הזה, תשמחו לגלות שיש דרכים "למקסם" את ביצועי הסוללה, ולהוציא מהרכב קצת יותר מהטווח המשוער שנראה שנותר לכם. האפשרות הראשונה, וכנראה שלא תאהבו אותה באמצע אוגוסט, היא להנמיך את המזגן. צריכת החשמל של המזגן משפיעה מאוד על ביצועי סוללת הרכב החשמלי, ומקצרת את הטווח. 

טסלה מודל Y. מקור: יצרןטסלה מודל Y. מקור: יצרן

אפשרות נוספת, היא להעביר את הרכב למצב "eco" או "חיסכון באנרגיה". מרבית הרכבים החשמליים מגיעים עם אפשרות בחירה בין שלושה מצבי נהיגה - מצב חסכוני, מצב רגיל, ומצב ספורט. המצב החסכוני יגביל את הביצועים של הרכב (כמו מהירות ההאצה, או המזגן האמור לעיל), אבל הצד השני של המטבע הוא שמרחק הנסיעה הנותר יתארך! 

בחלק מהרכבים קיימת גם האופציה של שליטה בעוצמת הרגנרציה. בפשטות, תוכלו להגביר או להקטין את כמות האנרגיה שהרכב "מאחזר" לסוללה כאשר אתם בולמים או רק מורידים את הרגל מהגז. הגברת עוצמת הרגנרציה תגרום לרכב להאט בעוצמה חזקה יותר בכל פעם שתורידו את הרגל מדוושת התאוצה. כאמור, שליטה מלאה במצבי הרגנרציה לא קיימת בכל רכב - ולכן חשוב להכיר את האפשרויות ברכב שלכן, מה היא מידת הנוחות בכל הנוגע לגישה לשליטה בה (מנופים על ההגה / כפתור בדשבורד / תפריטי המולטימדיה) ומה היא מידת השליטה המתאפשרת (בחירה בין מספר מצבים, בחירה באחוזים וכו').

ויש גם דרכים יותר מסורתיות. כמו ברכב שמונע באמצעות בנזין, שמירה על מהירות ממוצעת נמוכה יחסית ונהיגה חלקה יאפשרו לכם להפיק יותר מהסוללה. חפשו באפליקציות הטעינה את עמדת הטעינה הקרובה אליכם ביותר (וודאו, לכל מקרה שלא יהיה, שהיא גם מתאימה לסוג הרכב שברשותכם) וסעו אליה בזהירות. גם אם זה מרגיש קצת מאיים ומבלבל כרגע, כאשר תנהגו יותר כבר תכירו את רוב עמדות הטעינה במסלול שלכם - ותוכלו לדעת איפה הכי מומלץ לטעון.

מרצדס EQS. צילום: יצרןמרצדס EQS. צילום: יצרן

ואם כל זה לא עבד? במידה ונתקעתם עם הרכב בצד הדרך, כנראה שתיאלצו להזמין גרר או ניידת שירות שמגיעה עם מטען נייד. קיימים ביטוחי רכב שמציעים שירותי גרירה או הטענה ללא עלות פעם או פעמיים בשנה, ומומלץ לוודא שהסעיף קיים בפוליסה שלכם לפני הרכישה. 

נהיגה ברכב חשמלי באופן חסכוני באנרגיה היא דבר שלומדים עם הזמן, ולרוב לא מגיע בטבעיות. נהיגה "רגועה" יותר ברכב תאפשר לכם להגיע למרחקים ארוכים יותר ולהטעין אותו קצת פחות. הבעיה נעוצה בהרגל וגם בפיתוי - הרבה רכבים חשמליים עלולים לפרקים לעודד אתכם להמשיך וללחוץ על הגז וליהנות מהביצועים הייחודיים של כוח החשמל…. הפתרון הוא די פשוט - להמשיך להתאמן, לשמור על קור רוח, ולהכיר את הרכב שלכם והיצע עמדות הטעינה סביבכם.

הקליקו כאן למדור הרכב החדש של פספורטניוז

BYD אטו 3. צילום: יצרןBYD אטו 3. צילום: יצרן

 

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: רכבים

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: