אא

על חומותייך יואנינה: יוון כמו שלא הכרתם

הכירו את יואנינה המגלמת בדמותה את יוון האותנטית. לעיתים היא נחבאת אל הכלים, אך מציעה מנגד חוויה כפרית עם נופים מופלאים, מבחר אתרי בילוי ואטרקציות לכל המשפחה ואפילו קהילה יהודית קטנה. הצצה לעיר השלווה במחוז אפירוס שיש בה הכל

רחובות העיר מהווים שילוב קסום בין עתיק וחדש. צילום: אירה מקיינקו רחובות העיר מהווים שילוב קסום בין עתיק וחדש. צילום: אירה מקיינקו

יואנינה (Ioannina) או יאנינה בלשון המקומיים, היא בירת מחוז אפירוס (Epirus) שבמערב יוון. יש בה כ-130 אלף תושבים ומבחר של מקומות בילוי מכל הבא ליד, עובדה אשר הופכת אותה לאבן שואבת מהמדרגה הראשונה. היא צמחה כיעד תיירותי בצורה מעוררת השתאות בשנים האחרונות, הודות לנתח לא מבוטל של ישראלים אשר מגיעים אליה על בסיס קבוע. אלו שמים פעמיהם לטובת חופשה ביואנינה עצמה, אך במקביל גם כדי לטייל בכפרים המרהיבים של אזורי זגורי וצומרקה הסובבים אותה, המאפשרים חיבור בלתי אמצעי אל הטבע במלוא תפארתו.

והאמת, תופתעו לגלות כי מדובר ביעד מפתיע ומסקרן המגלם בתוכו את יוון האותנטית. במרחק טיסה של שעתיים וחצי בלבד מנתב"ג, תגיעו אל נמל התעופה של יואנינה, אשר גולת הכותרת שבו היא מיקומו האסטרטגי, מרחק נסיעה  של כרבע שעה בלבד עד למרכז העיר. 

אז מה הופך את יואנינה לאחד מהיעדים המלהיבים של יוון בעשור האחרון? מדובר על עיר עתיקה המוקפת בחומה עם שתי מצודות מרהיבות ביופיין, לצד שפע מלונות בוטיק, נקודות תצפית ושני מוזיאונים הנחשבים לבעלי חשיבות כבירה בעיר – מוזיאון האמנות מהתקופה הביזנטית ומוזיאון המוקדש למלאכת הריקוע בכסף הממוקם על גבי אי קטן במרכז אגם יואנינה. 

צילום: אירה מקיינקוצילום: אירה מקיינקו

אל תחמיצו ביקור באגם פמבודיטה (Pamvotis) שהוא אחד מהמקומות הקסומים שיש לעיר להציע, בזכות השתקפות מדהימה של הטבע ההררי על המים יחד עם שקיעות קסומות. זוהי הסיבה שזוגות רבים מוצאים אותו כיעד רומנטי שמצליח להחיות מחדש את הזוגיות.

וזה עוד לא הכל, האגם מוקף בטיילת ארוכה בה ניתן להתהלך בשלווה וברוגע, או לחילופין לעצור לאתנחתא באחת המסעדות הממוקמות בסמוך. מומלץ לצאת להפלגה (בעלות 2 אירו בלבד) ממעבורת היוצאת מן האגם אל האי הזעיר 'ניסאקי' (Nissaki). תופתעו לגלות עד כמה הוא קטן – אורכו 800 מטרים ורוחבו 500 מטרים בלבד, נתון שלא הפריע להקמתם של לא פחות מ-7 מנזרים בשטחו. האתר הפופולארי ביותר באי הינו מוזיאון "עאלי פאשא" מתקופת האימפריה העות'מאנית, ששלט באזור בסוף המאה ה-18 ובראשית המאה ה-19, המספר את קורות חייו ותבוסתו לימים. 

ואיך אפשר בלי הזווית היהודית. בתוך חומות העיר העתיקה של יואנינה שוכן בית הכנסת העתיק של העיר. כדאי לדעת כי לא פחות מ-98 אחוז מהיהודים תושבי יואנינה נספו בשואה, כשכיום נותרה בה אוכלוסייה קטנטנה בת 32 נפשות בלבד (בעוד שבתחילת המאה ה-20 מנתה כ-5000 נפשות). בית הכנסת בנוי בצורה מעניינת מאוד עם שורות של ספסלים משני צדדיו, המאפשרים למתפללים להביט בו זמנית על הארון הקודש הפונה מזרחה לירושלים וכן על בימת הרבנים והחזנים שבחלקו המערבי. 

לאכול פה את הכול

יואנינה מספקת גם בשורה אמיתית עבור התיירים הצעירים, שכן היא שופעת בברים מקומיים, מסעדות מגוונות עם טעמים מיוחדים במינם, חנויות ביגוד מקומיות ורשתות בינלאומיות המהוות כר פורה לשופינג איכותי, כמו גם שוק איכרים תוסס, פארקים, מוזיאונים והיד עוד נטויה. 

עבור ציפורי הלילה שביניכם המחפשים לחקור את חיי הבילויים בעיר, מומלץ שלא לפספס את הברים המקומיים הנקראים 'ציפורסיקו' המציעים טעימות של 'ציפורו' (tsipouro) הלא הוא הערק היווני, יחד עם מנות טאפאס משובחות.

צילום: אירה מקיינקוצילום: אירה מקיינקו

ואם כבר במזון עסקינן, זה המקום לספר כי הקולינריה ביואנינה מפנקת מאוד ומציעה את מיטב מטעמיו של המטבח היווני. לא משנה לכמה זמן תגיעו לביקור בעיר, אסור לכם לפספס את מסעדת השף ת'אמון (Thamon) שפירושה היא 'לקוח קבוע', ואכן אתם בהחלט תרצו להפוך ללקוחות קבועים במוסד הקולינרי המגיש מנות יצירתיות ממרכיבים מקומיים שמקורם בכפרים שמסביבו. הארוחה במסעדה כוללת שפע של מנות חלוקה מוגדרות מראש המשתנות בהתאם לתפריט היומי, לרבות מבחר של בשרים, דגים, גבינות, מנות צמחוניות או טבעוניות, כולל אפשרות להתאמות תזונתיות עבור כל מנה. 

הכותבת הייתה אורחת משרד התיירות של מחוז אפירוס ו-Aegean Airlines, המפעילה שתי טיסות שבועיות ישירות מתל אביב ליואנינה בימי רביעי ושבת. הקו פועל כקו קיץ עונתי עד סוף אוקטובר.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: יוון

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: