אא

חוגגים את חגי תשרי בליטא: תרבות תוססת, מורשת יהודית, חיי לילה ומרכזי שופינג שווים במיוחד

ליטא הולכת ותופסת תאוצה כיעד מומלץ לטיולים וחופשות אטרקטיביות. היא מציעה שילוב מנצח של נופים שובי לב, תרבות תוססת ומורשת יהודית מרתקת. רגע לפני החגים

פארק ברנרדינאי. צילום: יח״צ פארק ברנרדינאי. צילום: יח״צ

וילנה, עיר הבירה של ליטא, הינה אתר מורשת עולמית של אונסק"ו, וטיול לאורך רחובותיה הצרים המרוצפים הוא חוויה של פלאים ארכיטקטוניים. 

וילנה - "ירושלים של הצפון"

המורשת היהודית של ליטא מתחילה לפני למעלה מ-700 שנה, מה שהופך אותה לאחת הקהילות היהודיות העתיקות באירופה. יהודי ליטא היו ידועים בתרומתם לתרבות, למדע ולמסחר במדינה. הם מילאו תפקיד מכריע בעיצוב ההיסטוריה של המדינה, והם חלק בלתי נפרד מהזהות המגוונת שלה עד היום.

בלב וילנה נמצא אתר בית הכנסת הגדול של וילנה, שהיה פעם מרכז החיים היהודיים באזור. למרות שבית הכנסת נהרס במהלך מלחמת העולם השנייה, המבקרים עדיין יכולים לחוות את הפאר של ציון דרך תרבותי זה דרך ההריסות המשומרות והמוזיאון היהודי הממלכתי של הגאון מוילנה.

הרובע היהודי בוילנה. צילום: יח״צהרובע היהודי בוילנה. צילום: יח״צ

המלצות לחופשה בוילנה

חיי הלילה של וילנה

וילנה מתהדרת בסצנת חיי לילה צעירה, עם הרבה ברים ומועדונים עם מוזיקה חיה. כדאי לזכור את שמות הרחובות Vilniaus, Islandijos ו-Vokiečių, שמייצגים את אזורי חיי הלילה העיקריים של הבירה.

שופינג ופנאי

חובבי הקניות יוכלו למצוא בוילנה מגוון עשיר של מרכזי קניות, קניונים ושדרות של חנויות. כמה מהמקומות המומלצים לשופינג ובילוי הם: קניון אקרופוליס (המציע למעלה מ-200 חנויות ובית קולנוע, משטח החלקה על הקרח ובאולינג); קניון אוזאס (המציע חנויות, מותגים ואפילו מתחם משחקים עצום לילדים הכולל מתנפחים, מסלול נינג'ה ושלל פעילויות); ורחוב פיליאס (Pilies) בעיר העתיקה של וילנה, הכולל חנויות בוטיק לצד בתי קפה ומסעדות.

וילנה למשפחות

אם אתם מגיעים לליטא לחופשה משפחתית, כדאי לבקר באטרקציות:

  • פארק המים וישי (Vichy Water Park) - שכולל מגוון של מגלשות, בריכות ואטרקציות אחרות מהנות לילדים ומבוגרים כאחד.

  • פארק ברנרדינאי (Bernardinai) - עם מגרש משחקים, פארק סקייטים ועוד הרבה מרחבים מותאמים למגוון גילאים. 

  • מגדל הטלוויזיה של וילנה – אם תרצו לזכות נקודת תצפית מרשימה על העיר, מומלץ לבקר במגדל הטלוויזיה שהפך לאטרקציה מקומית. תוכו לטפס במעלית המגדל לביקור קצר, או להישאר לארוחה במסעדה המקומית שמציעה את הנוף הכי טוב בעיר. מומלץ להזמין מקומות מראש.

  • פארק בלומנטס (Belmontas park) - רק 7 דקות נסיעה ממרכז וילנה נמצא הפארק היפיפה הזה, המציע אוויר נקי, טבע שמור, וחוויות אקסטרים לכל המשפחה. בפארק תמצאו מגוון עשיר של פעילויות - החל מגיל 3 ועד אקסטרים לאמיצים בלבד. תמצאו שם מסלולי מכשולים, גשרים תלויים, רשתות טיפוס ועוד מגוון פעילויות בדרגות מורכבות שונות.

קובנה – עיר התרבות והזיקה היהודית

קובנה, העיר השנייה בגודלה בליטא, היא עיר נפלאה לביקור אורבני עם ערך מוסף תרבותי והיסטורי. העיר היא מוקד משיכה לסטודנטים מכל העולם המגיעים ללמוד באוניברסיטאות המצוינות של העיר, חלקם יהודים וישראלים, מה שגורם לפריחה מחודשת של הקהילה היהודית שם.

למעשה, עד מלחמת העולם השנייה, כשליש מתושבי קובנה היו יהודים, שלקחו חלק חלק משמעותי מאד באדריכלות, במסחר, בתעשייה ובתרבות המקומית. המשוררת לאה גולדברג והסופר אברהם מאפו נולדו בקובנה, והם מונצחים במסלול בעקבות הליטבקים של קובנה. 

בקובנה פועל מוזיאון לתולדות הכיבושים, שם ניכרת ההתייחסות הרחבה לכיבוש הנאצי והקהילה היהודית הענפה שנמחקה כמעט כליל. בסמוך ניצבת אנדרטת זיכרון לזכר קורבנות הפאשיזם, ולצידה לוחות זיכרון לנספים היהודים. בקובנה ישנם מספר בתי כנסת ששווים ביקור, כמו בית הכנסת הכוראלי ששרד בשלמותו את השואה.

בית כנסת בקובנה, ליטא. צילום: יחצבית כנסת בקובנה, ליטא. צילום: יחצ

אתרי חובה בחופשה בקובנה

  • טירת קובנה ופארק מפגש הנהרות 

טירת קובנה היא אתר יפיפה שלא תרצו לפסוח עליו בעת ביקורכם בעיר. הטירה ממוקמת במפגש שבין שני הנהרות "ניימן" ו"נריס" והיא נבנתה למטרת הגנה מפני צלבנים. הטירה מאופיינת בסגנון בנייה גותי וכיום היא משמשת כמוזיאון העיר קובנה. בקרבת הטירה נמצא פארק המפגש (Santakos parkas), שהוא ריאה ירוקה ומזמינה בלב העיר, בו תוכלו לצפות בשני הנהרות הזורמים ובנקודת המפגש ביניהם. 

  • העיר העתיקה – בניין העירייה וכיכר העירייה

העיר העתיקה של קובנה היא אזור תוסס ומשמח שהוא בגדר חובה למטיילים בעיר. מסביב לכיכר העיר העתיקה תמצאו מדרחובים המשובצים בחנויות, בוטיקים ובתי קפה מתוקים. בניין העירייה הוותיק הוא בניין מרשים ואלגנטי שנבנה ברוח האמנות הגותית והבארוק. הבניין אשר זכה לכינוי "ברבור לבן" מתנשא לגובה של 53 מטרים, והוא הגבוה ביותר בעיר העתיקה של קובנה. 

  • רכבל ז'לקלניס 

רכבל ז’לקלניס, פועל בעיר משנת 1931 ומהווה אטרקציה תיירותית למבקרים וכלי תחבורה ציבורית למקומיים. הרכבל המסורתי יכול להכיל עד 25 נוסעים, והוא יאפשר לכם להגיע תוך דקות ממרכז העיר אל בזיליקת תחייתו של ישו בקובנה (הדומה למקבילה שלה בריו דה ז'נרו בברזיל), ממנה תוכלו לזכות בתצפית פנורמית מרהיבה על העיר. 

שימור המורשת היהודית - מסלול בתי הכנסת מעץ

כחלק מהשאיפה לשמר את המורשת היהודית בליטא, הוקם בה ארגון ללא מטרות רווח בשם Jewish Heritage Lithuania. הארגון מקדם אתרים יהודיים ויוצר מפות ומסלולים תיירותיים המתייחסים למורשת הענפה של יהדות ליטא. אחד המסלולים המרתקים הוא מסלול בתי הכנסת מעץ, שמזמין את המטיילים בו לצאת למסע בזמן אל השטעטלים היהודיים בעיירות הליטאיות בהן פעלו בתי כנסת מעץ, שיהיו חידוש אמנותי ואדריכלי שאפיין את יהודי ליטא שאהבו את מלאכת הגילוף ומלאכת היד. כיום יש בליטא 16 בתי כנסת מעץ שנשתמרו, שניים מהם שוחזרו בשנים האחרונות והם פתוחים לציבור.

מפת בתי הכנסת בוילנה. צילום: יחצמפת בתי הכנסת בוילנה. צילום: יחצ

ההקשר היהודי של ליטא הוא חלק בלתי נפרד מהזהות הייחודית של המדינה ומהפאזל התרבותי שלה בעודכם חוצים בין הנופים הציוריים של ליטא, קחו רגע לחקור את ההיסטוריה העשירה ואתרי המורשת המבליטים את ההשפעה היהודית המתמשכת. אתם מוזמנים לחוות מסע מעשיר ומכיל באמת, כזה החוגג גם את העבר וגם את ההווה, ומבטיח להשאיר אתכם עם זיכרונות בלתי נשכחים. אמצו את הגיוון והיופי של ליטא, שבה כל צעד הוא תגלית וכל סיפור, פיסת היסטוריה.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מדריך יעדיםליטא

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: