אא

שר התיירות: "הדבר הראשון שעשיתי זה להיות מדיד. כשאתה מדיד, אתה יודע היכן אתה יכול להשתפר"

"כשביבי חילק את התיקים, הוא אמר לכולם להגיע למצודה. אמרתי לו 'אני לא בא, אני בכנסת'. אמר לי 'תיק התיירות שלך'. באתי לתיירות מתוך רצון לנסות משהו שונה. לעבוד ולא לשחק פוליטיקה". ראיון עם חיים כץ, שר התיירות

שר התיירות, צילום: סיון פרג' שר התיירות, צילום: סיון פרג'

"כשביבי חילק את התיקים, הוא אמר לכולם להגיע למצודה. אמרתי לו 'אני לא בא, אני בכנסת'. אמר לי 'תיק התיירות שלך'", כך חיים כץ, שר התיירות, בראיון מיוחד לפספורט.
לדבריו, גם בסיבוב הקודם, כשביקש - קיבל את תיק העבודה והרווחה. "כשהחלטתי שאני רוצה רק את תיק הרווחה, קיבלתי אותו ואחר כך, צירפתי גם את העבודה. ומה שעשינו ברווחה זה היה משהו מטורף מבחינת הגדלת תקציבים ופיתוח ומבחינת בניית מעונות יום לאוטיסטים. עשינו מהלכים מדהימים. הפעם החלטתי שזהו, אני רוצה לנסות משהו אחר וביקשתי את התיירות. באתי מתוך רצון לראות ולנסות משהו שונה".

איך אתה מסכם את הקדנציה שלך כשר התיירות עד כה? במה הצלחת ובמה פחות?

"הדבר הראשון שעשיתי כשר תיירות, זה להיות מדיד. אם אני לא מדיד, אז וואלה, אתה לא מביא תוצאות. כשאתה מדיד, אתה יודע היכן אתה יכול להשתפר". 

מה זה אומר בפועל להיות מדיד?

"כל יום אני מקבל דו"ח מפורט של מספר התיירים שנכנסים למדינת ישראל ומאיפה הם מגיעים. מדינות מקור. זה חשוב כדי לדעת איפה יש פוטנציאל כדי להצליח. ידעת שמתחילת השנה הגיעו 65,880 תיירים מהפיליפינים".

בוועדת הכלכלה של הכנסת אמרת שאתם פועלים לקידום הפעלת קו טיסות ישיר פיליפינים-ישראל עם חברת התעופה פיליפין איירליינס איפה זה עומד?

"לפיליפין איירליינס אין מספיק מטוסים. כשהייתי בבחריין, אמרתי תנסו לעשות טיסה מהפיליפינים עם קונקשן קצר בבחריין. גם את אל על עניינתי בנושא של פתיחת קו".

אפרופו אל על, מה דעתך על החברה כיום?

"הנכס העיקרי של אל על זה העובדים והמטוסים שלה. להניע רווחיות של חברה כזאת גדולה, זה סרט אחר. צריך להבין שהתחרות לא קלה שם. אני מסתכל על השווקים ואם הייתי מצליח לעשות האב בקנקון שבמקסיקו, זה היה יכול להיות אדיר. 37 אלף תיירים הגיעו אלינו ממקסיקו לעומת 28,700 בשיא של 2019. אם נשקיע, וכאן אין השקעה, אנחנו יודעים להביא משם עוד 40 ו-50 אלף תיירים".

האם לדעתך משרד התיירות משווק נכון את מדינת ישראל בעולם?

"צריך לשנות את כל הקונספציה של השיווק. שיווק להודו זה לא שיווק לגרמניה. הגרמנים רוצים ים ושמש ואני לא יודע אם ההודים רוצים ים ושמש".

אז איך משווקים נכון?

"הייתה לי פגישה עם 3 סוכנים גדולים בארה"ב,  נוצרים שמביאים לארץ 40 אלף תיירים בשנה. שאלתי אותם מה אני צריך כדי להכפיל את המספר ל-80 אלף. הם חייכו וענו 'אנחנו פולי בוק עד 2024'. צריך לשווק נכון ולהקל על כניסת תיירים לישראל. גם מבחינת ויזות וגם להפסיק את ההשפלות שאנשים עוברים בכניסה וביציאה מהארץ.  אני פועל מול רשות האוכלוסין וגורמי ביטחון לקידום רפורמה בביקורת הגבולות במטרה לשנות את הליכי התחקור בשערי הכניסה והיציאה מישראל, שלעיתים משאירים רושם רע אצל התיירים ופוגעים בתיירות חוזרת. בקיצור, הקלה בוויזות, הקלות בכניסה וביציאה מהארץ וצמצום המחסור בחדרי אירוח - אלה המחסומים שלי. גם לפ"ם, חברת הפרסום הממשלתית, צריכה לשחרר ולתת לי להחליט".

דעתך על התנהגויות לא הולמות כלפי תיירים. נודע לי שבכוונת משרדך לצאת עם קמפיין הסבר פניך לתייר?

"הישראלים הם מסבירי פנים וחמים, אבל עדיין יש יותר מדי מקרים בהם תייר נשאר עם טעם רע בגלל חוסר אדיבות וסבלנות ברחוב, עוקץ תיירים או שירות רע. משרד התיירות הקים פורום בינמשרדי לטיפול בהתנכלות לנוצרים בעיר העתיקה בי-ם. ישראל מאפשרת חופש דת ופולחן לכל. אני מגנה בתוקף כל פגיעה בתייר או בסמל דת נוצרי. מדובר בתופעה בזויה שמנוגדת לערכי היהדות, שהכלל הגדול בה הוא ואהבת לרעך כמוך. נפעל בשיתוף פעולה כדי להבטיח חווית תייר מיטבית לאורחינו".

הודעת יחד עם שר הפנים שעד סוף השנה תהיה E-visa. תהיה?

"נפגשתי בנושא עם שר הפנים, משה ארבל. אמרתי לו 'יש לי יום הולדת ב-21 בדצמבר (יליד 1947. ס.פ.) תביא לי את זה מתנה'. ארבל אמר, 'לי יש יום הולדת בדצמבר'. קבענו שאז נתחיל בפיילוט לתיירים מהודו. הם יוכלו להגיש בקשה לוויזה בצורה מקוונת, מהלך שיגדיל דרמטית את התיירות מהודו".

צילום: סיון פרג'צילום: סיון פרג'

עפ"י נתוני התאחדות המלונות, מתחילת השנה חלה ירידה של 13% בכניסת תיירים

"מאיפה הם לקחו את הנתון הזה? איך הם מודדים? איך מחשבים? טייס שלן כאן במסגרת שהייה נחשב תייר? אני אומר שכן. הוא ישן כאן, יוצא למסעדה, נוסע במונית. התברר לי שאנחנו לוקחים נתונים ממערכת אחת והם ממערכת שנייה. אנחנו צריכים לדבר באותה שפה ורק אם נדע את האמת, נדע במה לטפל. אמא שלי אמרה לי שיש מצליחים ויש מסבירים. אם אני מסביר, סימן שנכשלתי. זה נכון שיש ירידה ביחס ל-2019, ירידה של 320 אלף תיירים נכון להיום, 24 באוגוסט. הירידה נובעת בעיקר בגלל מלחמת רוסיה-אוקראינה וסין. עד עכשיו ישראל בכלל לא הייתה ברשימת המדינות המומלצות לקבוצות מאורגנות מסין. נפגשתי עם שגריר סין בישראל ואז הכניסו את ישראל לרשימה. זה היה בזכותי. היה מחסום והורדנו אותו. השוק הסיני הוא גדול. חייבים לעבוד על השווקים הסיני, הדרום קוריאני, היפני והפיליפיני".

פתיחת קו הטיסות הישירות של אל על לטוקיו, מוכיחה את עצמה בתיירות הנכנסת מיפן?

"לצערי הקו הישיר מיפן לא הביא תיירים יפנים. מתחילת השנה נכנסו לישראל רק כ-8 אלף תיירים מיפן. אם נשקיע ביפן, בהעסקת עובד מקומי שישווק אותנו, אז יש פוטנציאל שיגיעו לכאן לא רק אנשי עסקים ומסחר אלא גם תיירים".

עד כמה תקציב המשרד מאפשר לעשות משהו?

"תקציב המשרד, העומד על 1.74 מיליארד שקל לשנים 2023-2024, מושקע בתשתיות תיירות, בשיווק מדינת ישראל ובמשכורות. עד סוף השנה, נשארו לנו 180 מיליון שקל ובספטמבר נקבל תוספת תקציבית לפעולות שיווק. סיכמתי עם יוגב גורדוס, מ"מ ראש אגף התקציבים באוצר, לקבל את כל היתרה השנה וזה יאפשר לנו רציפות בפעולות שלנו. מספטמבר מתחילים משהו חדשני המתבסס על מחקר על פעולות שיווק, קבוצות מיקוד ואפקטיביות שיווק. יש חברה שזכתה במכרז ותתחיל לעבוד בספטמבר".

בימים אלה אתה מנהיג שינוי ארגוני במשרד

"כשנכנסתי לביטוח הלאומי, אנשים שנאו אותו יותר מהחמאס. היום זמן התגובה התקצר. בתיירות, אנחנו בתחילת הדרך. 7 חודשים זה לא הרבה זמן אבל גם לא מעט זמן. להתקבע במשרד, לראות את המחלות ולהזיז אנשים, זה מאוד קשה. אני אשנה תקנים ומבנה ארגוני. במגזר הציבורי המשכורות עלובות ומשכך, לאנשים אין מניע לעבוד. התברר לי שהאוצר מתייחס למשרד התיירות כאל משרד מנהלי והמשמעות שכר עלוב לעובדים. פניתי לממונה על השכר ואמרתי לו שאתבע אותו על כך בבית דין לעבודה. מכאן השגנו שהמשרד יחשב משרד כלכלי והעובדים יקבלו תוספת של 5%  פרמיה. אנחנו רוצים שאנשים יבואו לעבוד ולא לעבודה. לא באתי לשחק פוליטיקה. באתי ללמוד ולעבוד".

"לא נבזבז כסף על טיסות לאילת"

מדוע החלטת לעצור את הסבסוד לטיסות לואו קוסט לרמון? והאם אין בכך מכת מוות לעיר ולרמון שממילא מפסיד כספים?

"יצא שבעצם סבסדנו את האילתים, שטסו מרמון לחו"ל ובחזרה. אני לא משרד התחבורה שמתפעל את רמון. אני צריך לשפר את כמות התיירים. אין לנו הרבה כסף. זה כסף ציבורי ואני לא זורק אותו שם. אני מוכן לסבסד חבילות נופש הכוללות 2 לילות באילת ולא כרטיס טיסה. המלונאים, מנגד, מעדיפים תמרוץ על מושבים אבל אני רוצה תמרוץ על לינה".

איפה זה עומד מול המלונאים? 

"המלונאים באילת התאהבו ברווחים וקשה להם להיפרד מהם. כדי שיהיו תיירים באילת הם יצטרכו לוותר קצת. לא מצליחים להביא תיירים לאילת כי העלו מחירים בצורה בוטה. כמה אתה עוד רוצה להרוויח? זה חזירי. יש לי בן בוועד העובדים של התעשייה האווירית. במחיר של שני לילות הוציא את העובדים לחו"ל. לא נבזבז את הכסף שלנו על אילת אם לא יהיו לנו פרטנרים להחזרת התיירות. המלונאים צריכים להבין שהם צריכים בעת הזאת להרוויח פחות. אני לא רוצה שיפסידו אבל שירוויחו במידה ולדעתי, הם מרוויחים מעבר למידה". 

בביקור שערכת באחרונה באילת אמרת "נתמקד בהמשך בניית העתיד של אילת". מה זה אומר בפועל?

"למשל השגנו אישורי בניה לעלות מ-8 קומות ל-20 קומות. בארץ בכלל, עד 2024 צפויים להתווסף עוד 3,941 חדרים שנמצאים בתהליך בנייה. בקצב כזה כל שנה, נגיע לתוספת חדרים יפה ליעד של 7 מיליון תיירים עד 2030. שוב, אין לנו הרבה כסף וצריך נצילות טובה לכסף. צריך להשקיע שקל במקום שיביא לנו 3 תיירים, במקום שקל שמושקע במקום שמביא חצי תייר. אם נמשיך כמו שאני חושב שצריך להמשיך, עד סוף השנה נסיים עם 4 מיליון תיירים". 

איך ניתן להוזיל מחירי נופש בישראל? 

"טסתי בטיסה הראשונה של אל על לטוקיו. הייתי בטיול פרטי על חשבוני. ישראל יותר זולה מיפן. יחד עם זאת, צריך לפתוח שווקים, פיקוח מחירים והסרת חסמים. צריך לבנות מלון ב-4 שנים ולא כמו היום ב-10 שנים. אנחנו מדינת סטארט-אפ ניישן, אבל במיד טק צריכים להיות יותר פתוחים ונגישים".

הקמת שדה תעופה בינלאומי נוסף תקוע בממשלה (הרבה פוליטיקה) ובינתיים שדה התעופה רמון פיל לבן. מה דעתך בנושא?

"כשהייתי בחור צעיר, לאבא שלי היה מגרש בגבעת שמואל. רצה לבנות ולא בנה. אותו דבר כאן. אני לא רואה שיבנו שדה חלופי, אבל כן יגדילו את נתב"ג. אין מה לשחק בנדמה לי. אין לי השפעה בנושא". 

עמדתך בנוגע לדירות Airbnb

"צריך למסד את זה. זה ייתן לנו יותר חדרים, אבל הם צריכים לשלם מיסים. אנחנו לא יודעים לעשות את זה. אני צריך להתמקד במה שאני יודע לעשות".

אחרי שהצלחת למנוע מהאוצר לבטל את הפטור ממע"מ לתיירים, מה עוד על הפרק?

"עד כה השקענו בערי ליבה כמו טבריה, עכשיו פועלים לשנות את זה לאזורי ליבה".

"אוהב להיות בבית"

איפה אתה הכי אוהב לנפוש: בארץ או בעולם?

"אני אוהב להישאר בבית. הייתי הרבה בעולם. ראיתי עולם. הייתי במאצ'ו פיצ'ו, אמזונס, ניו זילנד. אבל אין כמו ישראל. הצפון, עיר דוד ואפילו טבריה. עשיתי יותר מפעם אחת את הגשר התלוי בצפון. טיילתי הרבה. לישראל יש מה להציע לתיירים, רק צריך לפתוח להם את האפשרויות. יש לנו הכל, מגוון נופים, היסטוריה, בילויים, אוכל מגוון וטוב".

באיזה פורמט אתה אוהב לטייל?

"את כל הטיולים שלי אני תמיד אוהב לעשות עם מדריך טיולים פרטי. פרטי, לא כשר. כשר הרווחה אגב, לא טסתי. כשר התיירות נסעתי לנסיעות עבודה קצרות כדי לקדם את התיירות לישראל ולראות איפה אנחנו לא מצלחים. אני מטייל עם חברים ומשפחה. יש לי 3 בנים ו-8 נכדים ואני אוהב את אשתי רותי".  

"אין כאן הפיכה שלטונית"

דעתך על המחאה ועד כמה המצב במדינה פוגע בתיירות?

"אנשים לא מקבלים את תוצאות הבחירות. עזבי את הדרך שנוהלה הרפורמה. לי פחות חשוב מי יהיה שופט. אברהם, משה או יעקב. לא אהבתי את היועץ המשפטי לממשלה הקודם, אבל הוא עשה את העבודה שלו. ישב בישיבות ממשלה. היא (גלי בהרב-מיארה, היועמ"שית ס.פ.) לא באה לישיבות. צריך לגעת בתהליכים. לא יכול להיות עינויי דין לישראלים. עוצרים להם את החיים. לא יכול להיות שפרקליטות תערער על זיכוי של בן אדם, ואז העונש נמשך גם כלכלית. צריך לעשות סדר. אני פחות רואה את בחירת השופט. זה לא מעניין אותי. המחאות לא ענייניות. אני בן לשורדי שואה. ניצולי אושוויץ. ראיתי שנאה של אנשים, על מה? על מה? צרכני טלוויזיה, מטפטפים להם הרס. כל יום טיפה ועוד טיפה".

צילום: Shutterstockצילום: Shutterstock

אז מה, התקשורת אשמה?

"יש לה חלק. אני אומר לך אין הפיכה שלטונית. אני לא רואה את זה".

עד כמה אתה מודאג ביחס לכשירות צה"ל?

"זה תחילת הקץ שלנו כי מחר גולני לא יתגייס ולא רק הטובים לטיס".

לכל זה יש השפעה על התיירות?

"אין לזה השפעה על התיירות. אני אומר לך - אין".

דעתך על קודמך בתפקיד, יואל רזבוזוב?

"חבר. אני אוהב אותו. מעריך ומכבד".

איזה תיק יעניין אותך לקבל בעתיד?

"תני לי קודם כל לראות מה אני עושה במשרד התיירות ולא לחשוב שום דבר בטווח של שנים קדימה בכל מיני נושאים אחרים. כרגע, אני חושב איך אנחנו עולים ל-4 מיליון תיירים בשנה. איך ליצור מצב שכל תייר שמגיע לכאן הופך להיות איש שיווק של ישראל, שגריר של רצון טוב  וחוזר עוד פעם לבקר כאן".  

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: שר התיירות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: