אא

מנכ"ל ישראייר: "סמארט ווינגס עסקה נועזת"

"אנחנו ממליצים לקלוט מטוס, בעלי הבית אומרים תביאו שניים. אנחנו ממליצים להטמיע מערכת מידע, הם אומרים תפתחו חברת הנדלינג. אנחנו ממליצים על קווי תעופה ברשת האזורית, הם אומרים טוסו למזרח הרחוק. תענוג". אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר, מסכם שנת עשייה

אורי סירקיס: "הכנסנו מטוסי סילון במקום מטוסי ה-ATR וקיצרנו את הטיסה לאילת". צילום: רונן מחלב אורי סירקיס: "הכנסנו מטוסי סילון במקום מטוסי ה-ATR וקיצרנו את הטיסה לאילת". צילום: רונן מחלב

החל מקליטת מטוסי איירבוס חדשים ומכירת מטוסי ATR ישנים, דרך שליחת זרועות לנדל"ן מלונאי ועד מגעים מתקדמים לרכישת חברת התעופה הצ'כית, סמארט ווינגס. מאחורי כל האופרה הזאת, עומד מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, שנהנה מגיבוי מלא ומרוח גבית חזקה של בעלי השליטה, רמי לוי ושלום חיים.

"האמת, יש רגעים שאני שואל את עצמי איך זה יכול להיות, שאני הפכתי לשמרן. אנחנו ממליצים לקלוט מטוס, הם אומרים תביא שניים", מעיד סירקיס בראיון סיכום שנה על הדחיפה של בעלי הבית. "אנחנו ממליצים להטמיע מערכת מידע, הם אומרים תפתח חברת הנדלינג. אנחנו ממליצים על קווי תעופה ברשת האזורית, הם אומרים טוס למזרח הרחוק. תענוג".

מה מידת המעורבות היומיומית של בעלי השליטה בחברה?

"מידת המעורבות שלהם מורגשת היטב. הם מטבע הדברים יותר פעילים בתחום הנדל"ני ובפיתוח העתידי של כרטיס האשראי המשותף לרמי לוי שיווק השיקמה וישראכרט".

העשייה המרובה לא מתישה?

"יש תמיד רגעים, ימים ותקופות מתישות. אבל במבט לאחור יש כאן עשייה מטורפת. מכרנו את מטוסי ה- ATR וקלטנו 2 מטוסי איירבוס. הסבנו את טייסי ה-ATR, לאיירבוס, פתחנו 4 בתי מלון, השקנו 6 יעדים חדשים, אחד מהם לחאניה שבכרתים, לבית המלון 'איסלה בראון' בו אנו שותפים. תגברנו משמעותית את הטיסות שלנו לוורונה ורשמנו עונת שיא באתרי הסקי ופתיחה מוצלחת של המלון שלנו שם. ביצענו שינוי משמעותי בקו לאילת והצגנו מוצר משופר כמתחרה ישיר לארקיע - רק מטוסי סילון עם 35 דקות טיסה לאילת. העברנו את מטה החברה למשרדים חדשים באווירה ניהולית שונה לחלוטין. הגברנו בצורה יוצאת דופן את הסינרגיה עם חברות הבת, שהביא אותן למיצוי הפוטנציאל שלהן. רכשנו מרכז תחזוקת מטוסים בקפריסין ויש לנו שם היום למעלה מ-100 עובדים. ניהלנו מו״מ לרכישת החברה הצ׳כית סמארט ויינגס וסגרנו הסכמי עבודה עם הטייסים. בקיצור, מתיש אבל המון עשייה".

"מרגישים בנוח ומגדילים סיכונים"

איך אתה מסכם את החצי הראשון של 2023?

"בשנת 2022, רשמה ישראייר גרופ, רווח שיא נקי של כ-19 מיליון דולר. בחמש השנים שקדמו למשבר הקורונה, רשמה קבוצת התיירות, רווח נקי ממוצע של כ-10 מיליון דולר. השיפור הדרמטי בתוצאות, הושג הודות להרחבת צי המטוסים, השקעה בתשתיות, השקעה מאסיבית בטכנולוגיה ובמערכות מידע, בהתייעלות תפעולית, בהתאמת מפת הנתיבים ובשמירה על הכשירות המבצעית והמסחרית בשנות הקורונה. 
רווחי השיא של 2022, נתמכו גם באירועים פיננסים חד פעמים, שהבולטים בהם היו עסקאות מוצלחות לגידור דס"ל, שנעשו על ידי סמנכ"לית הכספים שלנו ערב הפלישה של פוטין לאוקראינה, והניבו לנו רווח חד פעמי של 3 מיליון דולר. כמו כן, שיערוך חשבונאי של הלוואות המדינה השקליות אל מול הדולר שהתחזק בעוצמה במהלך המחצית הראשונה של 2022, וכנגזר מכך רשמנו הכנסות מימון של כ-8 מיליון דולר. בפני ההנהלה שלנו, ניצב לפיכך בראשית השנה הנוכחית אתגר משולש: 1. כיצד ממשיכים להציג שיפור בדו"חות הכספיים אחרי שנת שיא כה חריגה, כאשר במחצית הראשונה של השנה כ-11 מיליון דולר משורת הרווח הם תוצאה של אירועים חד פעמים; 2. התמודדות עם התייקרות בכל הפרמטרים המרכיבים את פונקציית הייצור, בשל האינפלציה המתפרצת, המחסור בכח אדם והעליה בשערי החליפין. 3. הצפי לשחיקה במחיר הממוצע, כתוצאה מהיחלשות טבעית של הביקושים העזים שחווינו בעת היציאה מהקורונה, וההערכה כי נתב"ג יוצף בעודפי קיבולת המאפיינים שנה עוקבת לשנת שיא - כולם מרגישים בנוח ומגדילים סיכונים".

איך אתם מתמודדים?

"בכדי להשיג ולהתמודד עם האתגר המשמעותי הזה, גיבשנו תכנית שאפתנית רחבת היקף. בתוצאות החציון שלנו, נראה שעמדנו במשימה.  הרווח הנקי זינק בכ- 24% לרווח שיא חציוני של כ-7 מיליון דולר. הרווח הכי גבוה שהשגנו בחציון, בשנים שקדמו למשבר הקורונה, עמד על 2.3 מיליון דולר - בשנת 2016".

איך החברה פועלת לנוכח האתגרים הללו?

"ישראייר גיבשה כאמור תכנית עבודה שאפתנית שכללה השנה הגדלת צי המטוסים בשני מטוסים צרי גוף נוספים ועלייה מ-7 ל-9 מטוסים. חיזוק משמעותי של זרוע התיירות באמצעות שתי רגליים חדשות - הרגל הראשונה כללה השקעה ב-6 אתרים מלונאים, אחד באמצעות חברת הבת סקי דיל באיטליה ו-5 בשיתוף רשת מלונות בראון ביוון. הרגל השנייה כללה את רכישת הטכנולוגיה של Ptc והשקעה בחברה חדשה שנועדה למכור שירותי קרקע לסוכני נסיעות וחבילות דינאמיות הכוללות טיסות ישראיר ושירותי קרקע של Ptc. המשך מאסיבי של התייעלות תפעולית ומימוש פוטנציאל קיים במערכות טכנולוגיות שיושמו בהצלחה בשנת 2022, ובראשן מערכת המבוססת AI של קוויקליזארד המאפשרת לנו למצות את פוטנציאל המכירה מכל לקוח. 
חיזוק משמעותי של סביבת תחזוקת המטוסים שלנו, באופן שיאפשר לנו להגדיל את התפוקה מכל מטוס ולהעלות את רמת התחזוקה והבטיחות. הכותרות הללו גובשו לתכנית פרטנית שהתנהלה ומתנהלת בחודשים האחרונים, וללא ספק הפכה את החציון הראשון לאינטנסיבי ביותר אותו ידעה החברה".

עד כמה אתה חושש מהפגיעה העתידית בביקושים, לאור העלייה בריבית ובשער הדולר?

"נביאי הזעם בתחום הזה התבדו לפי שעה. המוצרים שאנחנו מוכרים הם מוצרים בסיסים. אנחנו עם גידולי שיא בנתב"ג. בחודש יולי דורגנו כחברה השלישית בנתב"ג עם 135 אלף נוסעים. ב-7 החודשים הראשונים של השנה הטסנו כ-560 אלף נוסעים בהשוואה לכ-400 אלף שנה שעברה ולכ-350 אלף ב-2019. אוגוסט מסתמן כשיא של כל הזמנים שלנו. מחזור המכירות שלנו באוגוסט לבדו, גבוה יותר מהמכירות שלנו בכל הרבעון הראשון של השנה. החגים נראים מצוין. הישראלים שאנו משרתים מתייחסים למוצר שלנו כאל מוצר בסיסי, מוצר חובה. הם לא יוותרו עליו בגלל עוד 30 אגורות ביחס ההמרה של השקל מול הדולר".

צילום: סיוון פראג'צילום: סיוון פראג'

הוצאת לפועל שותפות במרכז תחזוקה בקפריסין והשותפות עם רשת בראון ביוון תפסה תאוצה. מה התוכניות הבאות מבחינתך?

"אנחנו לא רוצים להמציא את הגלגל. אנחנו רוצים להעמיק עוד יותר את הפעילות התיירותית שלנו, שהיוותה כ-60% ממחזור השיא שהצגנו בחציון – כ-200 מיליון דולר. אנחנו נמשיך ונשקיע בנדל"ן מלונאי במחירים הזדמנותיים בלבד ברשת הנתיבים שלנו, נפתח את מרכז התחזוקה ונרכוש חברות נוספות בתחומי התיירות המתמחה בישראל". 

מהן התוכניות של ישראייר לגבי הקו לאילת בו שולטת ארקיע?

"הקו לאילת עבר שינוי דרמטי מבחינת ישראייר. ביצענו שם 4 מהלכים דרמטיים. שיפרנו את חווית הנוסע בכך שהכנסנו מטוסי סילון במקום מטוסי ה-ATR וקיצרנו את משך הטיסה בכ-30%. העברנו את תמחור הטיסות למערכת מבוססת AI המעדכנת את המחירים 4 ולעיתים 5 פעמים ביום. התאמנו את לוח הטיסות למציאות התפעולית החדשה שלנו. לאט לאט אנחנו רואים עלייה בביקושים לעומת שינוי מהיר מאוד ברווחיות הגולמית. בשנה הבאה אנחנו מתכננים לקלוט עוד שני מטוסים שיאפשרו לנו להגדיל בכ-20% את כמות הטיסות. אנחנו עוסקים בעסק שלנו, וכמות הנוסעים בארקיע פחות מטרידה אותנו".

ישראייר. צילום: Shutterstockישראייר. צילום: Shutterstock

חברות הלואו קוסט עולות עם מספרי נוסעים בנתב"ג. סמארט ווינגס תהיה התשובה שלכם? 

"ביטחון התעופה הישראלית הפך להיות מרכיב דרמטי במשולש הפרמטרים המרכיבים את הטיסה. אתה נלחם על סלוט בנתב"ג. אתה נלחם על סלוט בחו"ל ועכשיו אתה מתפלל שיהיו לך אישורי ביטחון. לאורך זמן לא ניתן יהיה להגדיל את פעילות חברות התעופה הישראליות. ולכן, שרי האוצר והתחבורה יידרשו בקרוב מאוד לקבל החלטה - או שהם יקפיאו את הגידול של החברות הישראליות וישלחו את הישראלים לטוס ללא ביטחון תעופתי ישראלי בחברות זרות, או שיובילו שינוי תקציבי, טכנולוגי ותפיסתי שיוביל להמשך פיתוח התעופה הישראלית. עד שזה יקרה, אנחנו באופן טבעי מגדילים את המינון של הפעלת מטוסים זרים".

מה יהיה עם שדה התעופה רמון שלא מצליח להתרומם?

"לא יהיה ולא צריך להתרגש. הוא שדה שנועד לשרת שתי  מטרות: את תושבי אילת ואת המדינה בחירום במקרה של טילים על נתב"ג. את המטרה הראשונה שלו הוא מבצע במגבלות המרחק שלו מהעיר. ניתן להגדיל באופן ניכר את כמות הנוסעים במידה ונתב"ג יבצע מספר התאמות לא גדולות בטרמינל 1 שיביאו לקיצור ושיפור החוויה ויגדילו לדעתי בכ-200 אלף נוסעים בשנה את כמות הנוסעים. מעבר לכך, הגיע הזמן שהמדינה תשלם לנו מחצית ממה שהיא משלמת לאגד בעבור האוטובוסים לאילת ואז כמות הטיסות תוכפל, כמות תאונות הדרכים תרד ועומסי התנועה בכביש 90 ירדו. את המטרה השנייה, שירות המדינה בחירום, אני מקווה שהשדה לא יידרש לעמוד למבחן".

איפה אתה רוצה לראות את ישראייר בעוד שנה?

"באותו קצב שהצגנו בחציון הראשון. צמיחה של כ-35% בהכנסות, עלייה של 40% ברווחיות הגולמית, ושיפור של 25% ברווח הנקי. כל אלו עם סוכנים לקוחות ועובדים שמחים".

עד כמה אתה מודאג, כאזרח וכמנכ"ל חברה, ממה שקורה במדינה?

"אנחנו בתקופה של אי יציבות וזאת אנטי תזה לצרכי הבסיס של תעשיית התיירות והתעופה. זה מטריד. זה מדאיג. זו שנה שבא אנחנו יותר מוטרדים מאתגרים פנימיים מאשר מתחרות או משברים גלובליים. זו הזיה מבחינתי ואני מקווה להתעורר מחלום הבלהות הזה למציאות שפויה. המנכ״ל האגדי של טבע, אלי הורוביץ, אמר פעם, כפי שהמשבר תופס אותך בהפתעה כך היציאה ממנו מפתיע אותך. אני סומך על הניסיון האדיר של הורוביץ ומאמין שנצא מהאירוע הזה באופן מפתיע".

"אין מנוס מאיחוד כוחות והתייעלות תפעולית"

אחרי שמיזוג אפשרי עם אל על או ארקיע לא הבשיל, בחרתם בנתיב של רכישת חברת תעופה, סמארט וויינגס הצ'כית. מה עומד מאחורי המהלך ומתי יקרה?

"אנחנו בוחנים את האירוע הזה במישור הלוקאלי והגלובלי. במישור הלוקאלי, נתב"ג מיצה את יכולת הצמיחה שלו. מגבלות תעבורה אווירית והגבלות רעש ותקנות, לא יאפשרו לו לצמוח מעבר ל-30 מיליון נוסעים. כבר השנה אני מאמין שנתב"ג יגיע לכ-25 מיליון נוסעים ואף יותר. השנה אנו מכוונים לחצות את רף המיליון נוסעים, המהווים כ-4% מנתח השוק של נתב"ג. 
גם אם נניח שנגדיל את נתח השוק ל-5%, פוטנציאל הגידול שלנו עומד על תוספת של חצי מיליון נוסעים ב-5 השנים הבאות. מאחר והרווח שלנו לנוסע עומד על כ-22 דולר - אגב גבוה משמעותית מנתוני IATA המדווחת על 9 דולר לנוסע - תוספת של חצי מיליון נוסעים תניב לנו שיפור בשורת הרווח של כ-10 מיליון דולר ב-5 השנים הקרובות. זה טוב אבל לא מספיק עבור בעלי המניות שלנו ולכן, אנו חייבים למצוא אלטרנטיבות מחוץ לישראל. 
במישור הגלובלי, אנחנו עדים לתקופה של אי יציבות בישראל, יש אי שקט. שערי המטבע עולים בחדות. מצע הצמיחה של תעשיית התיירות והתעופה דורש שקט. אנו חייבים לייצר לבעלי המניות שלנו אלטרנטיבה שתמתן את הסיכון ותבזר פעילות בשווקים מגוונים. לכן, המלצנו לדירקטוריון ללכת על עסקה נועזת זאת. זו עסקה מורכבת בהיבטי ניהול המו״מ, הרגולציה, מחכירי המטוסים ועוד. היא אורכת זמן. המשקיעים שלנו מבינים זאת לפי שעה.
חשוב להדגיש, הבאנו את העסקה על מנת לחזק את קבוצת ישראייר ולכן, כשהמו"מ התארך וראינו שאנחנו מאבדים את הפוקוס נוכח אתגרי החציון הראשון ועונת הקיץ, אמרנו לבעלי המניות הסינים - סליחה, אנחנו חייבים להתמקד, נשוב אליכם אחרי העונה".

יכול להיות שטעית כשחשבת שאין פה מקום ל-3 חברות תעופה ישראליות?

"לא יודע אם טעיתי, אבל בוא נקרא יחד את דו"ח נתב"ג. וויז אייר, ריינאייר, איזי ג'ט ופגסוס כבר כמעט עוברות בכמות הנוסעים את החברות הישראליות. אלו חברות ענק שיצאו יחד איתנו ממשבר הקורונה והן אוספות פוטנציאל בכדי לשקם הון עצמי. כשהן ירגישו בנוח, הן ישובו לשדה הקרב והמציאות התמחירית בסביבה העסקית שלנו יכולה להתהפך. לכן, אין לנו מנוס מאיחוד כוחות והתייעלות תפעולית, ואני לא אפסיק לעסוק בכך". 

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: אורי סירקיסישראייר

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: