אא

צועדים אל על: הכירו את סיפורה של קבוצת הצועדים הוותיקה של החברה

יעקב כספי, 72, פנסיונר של אל על, מנהל את קבוצת הצועדים של עובדי החברה בצעדת ירושלים, שימלאו לה בחוה"מ סוכות הקרוב כמעט 70 שנה. תפסנו אותו לשיחה בין אימון לאימון: "השנה יצעדו גם ילדיו של מנהל תחנת אל על שהכיר את רעייתו בצעדת ירושלים ונרצח ע"י מחבלים באיסטנבול ב-1980. מעין סגירת מעגל"

עובדי אל על בצעדת ירושלים 1974. צילום מתוך אלבום פרטי של יעקב כספי עובדי אל על בצעדת ירושלים 1974. צילום מתוך אלבום פרטי של יעקב כספי

ההכנות לצעדת ירושלים ה-68, שתתקיים בחוה"מ סוכות (4.10) ביוזמת והפקת עיריית ירושלים, הולכות ונשלמות. לחגיגה השנתית מצטרפים מידי שנה עשרות אלפי צועדים מרחבי המדינה ונוספים מכ-90 מדינות.

בין הקבוצות המשתתפות מידי שנה בצעדה הוותיקה, שהפכה כבר למסורת של כמעט 70 שנה בחול המועד סוכות, נמצאת גם קבוצת עובדי אל על.

את הקבוצה מנהל ומארגן באהבה ובכבוד יעקב כספי, בן 72 מגבעתיים, מוותיקי הצועדים בצעדת ירושלים. צועד כבר 50 שנה. לצד כספי, שעבד באל על כמנהל בכיר במחלקת משאבי אנוש ממנה פרש בשנת 2019, צועדים כ-35-40 עובדים, מתוכם 10 גמלאים.

צילום משנות ה-80: אלבום פרטי יעקב כספיצילום משנות ה-80: אלבום פרטי יעקב כספי

קבוצת צועדי אל על לוקחת חלק מידי שנה בצעדה וזכתה פעמים רבות בעבר במקומות הראשונים בצעדה התחרותית. חברי הקבוצה צועדים במדי ייצוג של אל על. באופן זה, הם צועדים, בין היתר, גם במצעד ההצדעה לישראל בשדרה החמישית בניו יורק מעל 30 שנה.

"שמה של קבוצת צועדי אל על הולך לפניה", אומר כספי. "בשנות ה-60, הקבוצה היתה מורכבת בעיקר מגברים והיה מספר קטן של נשים, אך באמצע שנות ה-80 היחס השתווה בין נשים וגברים וכיום הקבוצה הומוגנית".

כספי נזכר כיצד בקבוצת הצועדים של אל על התפתח לו גם סיפור רומנטי במיוחד עם סוף טרגי. "באחת הצעדות, בשנות ה-60, התבקשה עובדת אל על, שירלי אלעזר, לרכוב על גמל ולצעוד בראש הקבוצה. אברהם (אברמיקו) אלעזר, שהשתתף אף הוא בצעדה ראה אותה ומיד החסיר פעימה. שניהם פצחו בסיפור אהבה ולאחר הצעדה נישאו והביאו לעולם 2 ילדים. הסיפור המשפחתי הסתיים באופן טרגי כאשר אברהם (אברמיקו), שהיה מנהל תחנת אל על באיסטנבול, נורה למוות ב-1980 על ידי מחבלים שעקבו אחריו משדה התעופה בדרך הביתה. ילדיו, ג'קי וליאת, שגם הם עובדי אל על מזה שנים רבות, החליטו השנה לראשונה לצעוד איתנו בירושלים ובכך לסגור מעגל". עוד מספר כספי כי אותה קבוצת צועדים לוקחת חלק בצעדה על שמו של אברמיקו שמתקיימת בנס ציונה מעל 35 שנה.

כספי ממשיך ומספר ש"בשנותיה הראשונות של הצעדה נקראה 'צעדת צה"ל' ואכן, הגברים היו צועדים עם נעל גבוהה וגומיות כמו בצבא. היינו מתאמנים ומקדישים זמן רב לקראת הצעדה. בתום משמרת ערב באל על, היינו יוצאים לצעוד ולהתאמן באזור רמלה לוד על מנת שנוכל להגיע מוכנים מבחינה פיזית לצעדה. צעדנו קילומטרים רבים במספר מסלולים מחוץ לירושלים: דרך בורמה, יער חולדה, יער אשתאול, בית זית בואכה ירושלים".

צילום משנת 1992: אלבום פרטי יעקב כספיצילום משנת 1992: אלבום פרטי יעקב כספי

האם הצעדה השתנתה?

כספי: "קונספט הצעדה השתנה מאוד לאורך השנים. לאורך השנים צפינו בהתפתחות העיר שהיא מרגשת מאוד. המסלול השתנה כל כמה שנים. והשנה נצעד לראשונה בין אתרי טבע עירוניים ואתרי תיירות כמו עמק הצבאים, פארק המסילה, עמק המצלבה, פארק נחל רפאים ועוד. אני מחכה לזה בכיליון עיניים".

צועדים אתכם גם טייסים?

"כל חודש ומשהו אנחנו עושים לעצמנו אירועים לגיבוש וגם משתתפים בצעדות נוספות בארץ. אין טייסים כרגע אבל יש דיילות ודיילים ומכוני מטוסים ובעלי תפקידים נוספים".

נשמע שגם אחרי 60 שנה יש התרגשות לקראת הצעדה?

"אני מאוד מתרגש בכל שנה מחדש. בקורונה לא התקיימה הצעדה וזה היה מאכזב מאוד. אנחנו אוהבים לפגוש את האנשים הקבועים שצועדים איתנו מדי שנה וגם את החדשים. להכיר קבוצות חדשות, לצעוד בנופיה וברחובותיה ההיסטוריים של העיר ירושלים, לנשום אוויר צלול כיין כמו שאין בשום מקום אחר בעולם, לשאת את שם החברה שבשמה אנחנו צועדים בגאווה ולזכות ולתכנן את השנה הבאה".

צעדת ירושלים 2023 - כל הפרטים של מה שצפוי

במצעד החגיגי שיוזנק בשעה 15:00 ישתתפו כאמור אלפי צועדים מהארץ ומהעולם ובהם קבוצות ייצוגיות, תזמורות צעידה, חיילי צה"ל, אמני רחוב, להקות מחול ועוד. המסלול: בצלאל, לאורך הרחובות הלל, בן סירא, המלך דוד ויסתיים במתחם התחנה הראשונה. ברחוב המלך דוד תוצב כמידי שנה במת מכובדים, בה יברכו את הצועדים ראש העיר, חברי מועצת העיר ומכובדים נוספים. סיום משוער 17:30.

צעדת ירושלים תכלול השנה מסלולי צעדת בוקר, הפנינג חגיגי עם להקת מיומנה ודודו אהרון, מופעי מחול, מתחם ילדים מעגל מתופפים ועוד.

בגזרת מסלולי הבוקר - 3 מסלולים. מסלול אחד, באורך של 10 ק"מ המיועד למיטיבי לכת מתחיל במצפה רותם (שכונת גילה), עובר בחרבת ארזה, נחל כוס, פארק נחל רפאים, פארק המסילה, פארק אלמליח, עמק הצבאים, ניות, עמק המצלבה ומסתיים בגן סאקר. מסלול שני, באורך של כ-8 ק"מ הוא בדרגת קושי - בינונית. מתחיל בפארק נחל רפאים וממשיך עם צועדי המסלול הראשון עד לגן סאקר. המסלול השלישי, באורך של כ-5 ק"מ, דרגת קושי קלה. מתאים לצעידה עם כל המשפחה. מתחיל בכיכר ספרא, עובר בשער יפו, שער ציון, גן הבונים, ימין משה, בית הנשיא, רחביה, עמק המצלבה ומסתיים בגן סאקר.

בנוסף, מוזמנים הצועדים והמבקרים להפנינג לכל המשפחה בגן סאקר שיתקיים בין השעות 10:00-16:00 במהלכו יוכל הקהל ליהנות ממופעים, הרכבים מוזיקליים ואמנים שילדים אוהבים. במתחם ההפנינג מוזמנים הילדים למתחם עם מופעי מחול, מתנפחים, מופעי קרקס, מעגל מתופפים, מופע קסמים, להקת מיומנה, להקות מחול וזמר, מופעי התעמלות ואקרובטיקה ועוד. בנוסף, יתקיים מופע מרכזי של הזמר דודו אהרון.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: אל על

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: