אא

המדריך המלא לקוס: מאי של מסיבות, לאי של משפחות

ים צלול, שקיעות מרהיבות, אוכל יווני מסורתי, פארק מים לילדים, יקב פסטורלי, אמנות ומזכרות הם רק חלק מהמציאות שמחכות לכם בקוס. במדריך הזה תקבלו שני מסלולי טיולים: למשפחות עם ילדים, ולזוגות צעירים

שקיעה בכפר הציורי זיה. צילום: אירה מקיינקו שקיעה בכפר הציורי זיה. צילום: אירה מקיינקו

שעה וארבעים דקות בלבד מישראל שוכן לו האי היווני קוס. פסטורלי, פראי בחלקו, מתויר ועם חוף יפהפה - קוס קיבלה אותי בברכה והחזירה אותי הביתה עם שלל חוויות (ותבלינים יווניים בשפע). בעבר, האי היה מוקד עלייה לרגל לכל חובבי המועדונים, אך כיום האי מקבל לחיקו קהל שונה לחלוטין - משפחות עם ילדים.  

פארק המים לידו. צילום: אירה מקיינקופארק המים לידו. צילום: אירה מקיינקו

אחרי הפתיח הזה, אתם בטח שואלים את עצמכם מה זוגות ללא ילדים יכולים לעשות באי. אז תרשו לי לתקן את עצמי: ייתכן שלא השתמשתי בהגדרה הכי מדויקת. ביוון כולם מוזמנים בידיים פתוחות, ללא אפליית גיל או הרכב משפחתי. לכן, הרכבתי עבורכם שני מסלולי טיול - מסלול למשפחות עם ילדים, ומסלול לזוגות צעירים (או קבוצות של חברים וחברות).  

כנסייה יוונית קטנה בצד הדרך. צילום: אירה מקיינקוכנסייה יוונית קטנה בצד הדרך. צילום: אירה מקיינקו

המסלול למשפחות

לטובת כל ההורים הטריים, נתחיל בחוויית הטיסה. אני טסתי בטיסה של BlueBird Airways, שהמריאה מתל אביב ונחתה בנמל התעופה של קוס. הטיסה קצרה להפליא ונוחה (שעה וארבעים בלבד, ורבע שעה פחות בחזור), דבר שיקל מאוד על כל ילד וילדה. על המטוס תוכלו לרכוש בקבוק מים וקרואסון, ולפני שתסיימו אותם כבר תהיו בחצי הדרך ליעד.

מטוס של בלו בירד. צילום: אירה מקיינקומטוס של בלו בירד. צילום: אירה מקיינקו

אתרי נופש

לאחר הנחיתה, תוכלו להגיע לאחד מאינספור אתרי הנופש "הכל כלול" שנמצאים על האי. לרבים מהם יש חוף פרטי במרחק כמה דקות הליכה, עם גישה ישירה לאוקיינוס צח וצלול, ותוכלו לבלות בו את כל היום - או לפחות בהפוגות שבין הארוחות, הביקור בחדר הכושר, השחייה בבריכות, הספא, משחקי הגולף, ההפעלות לילדים וכדומה. מה שנוח באתרים האלו הוא שיש בהם הכל, ולא באמת תצטרכו לנסוע למרכז העיר או לבקר באטרקציות נוספות - אבל אין שום סיבה שנסיים את הסקירה הזאת כאן. 

אחד מאתרי הנופש הכל כלול שנמצאים באי. צילום: אירה מקיינקואחד מאתרי הנופש הכל כלול שנמצאים באי. צילום: אירה מקיינקו

אני ממליצה לעשות את הגיחות שלכם מחוץ לאתר הנופש או המלון ליעדים הבאים:

פארק המים לידו. צילום: אירה מקיינקופארק המים לידו. צילום: אירה מקיינקו

פארק מים

פארק המים לידו (Lido) יאפשר לילדים שלכם שינוי אווירה קליל ורטוב, עם אינספור מתקנים, מגלשות ובריכות עם מצילים. הפארק פתוח ממאי עד סוף ספטמבר, מ-10 בבוקר עד 6 בערב. המתחם כולל גם שתי מסעדות ושני ברים. ומה העלויות ליום של בילויים? הכניסה חינם לילדים עד גיל 4, בעלות של 14 יורו לילדים בין 5-11, ובעלות של 22 יורו למבוגרים ולילדים מעל גיל 12. שימו לב שהמחירים תקפים לשנה הזאת בלבד, ועשויים לעלות בשנה הבאה.

פארק המים לידו. צילום: אירה מקיינקופארק המים לידו. צילום: אירה מקיינקו

הפלגות מהנמל

לאחר בילוי של יום בפארק המים, מומלץ להקדיש יום נוסף לטיול ברחבי העיר קוס. הנמל של קוס שופע אטרקציות תיירותיות ביום ובלילה, כולל הפלגות באוניות קרוזים במוטיבים פופולריים כמו שודדי הקאריביים, קפטן הוק ופוסידון. ההפלגות יוצאות בבקרים, ויהוו בילוי אידיאלי למשפחות עם ילדים. 

ספינת שודדי הקאריביים. צילום: אירה מקיינקוספינת שודדי הקאריביים. צילום: אירה מקיינקו

ספינת פיראטים נוספת. צילום: אירה מקיינקוספינת פיראטים נוספת. צילום: אירה מקיינקו

בית הכנסת

אם אתם חשים געגוע למולדת, תוכלו להתחיל את היום בביקור בבית הכנסת של קוס, שממוקם ממש בסמוך לשוק המרכזי של העיר. מדובר בבית כנסת קטן ושמור היטב, שהוקם בשנת 1944. המועצה המקומית רכשה ומתחזקת אותו, והכניסה אליו הוא חופשית. ניתן לערוך בו אירועים חגייגים, אך תצטרכו להביא איתכם רב. כיום חיות בעיירה 3 משפחות יהודיות בלבד, ולא מתקיימים בו הרבה טקסים בשגרה. על אף שמדובר בבית כנסת קטן וצנוע, הילדים שלכם ישמחו לראות איך קהילות יהודיות קטנות מתנהלות במקומות אחרים בעולם. 

בית הכנסת של קוס. צילום: אירה מקיינקובית הכנסת של קוס. צילום: אירה מקיינקו

בית הכנסת של קוס מבפנים. צילום: אירה מקיינקובית הכנסת של קוס מבפנים. צילום: אירה מקיינקו

השוק המרכזי

לאחר הביקור בבית הכנסת, סיירו בשוק המקורה הקטן (ה"אגורה"), בו תוכלו לרכוש תבלינים, תה, ממתקים ומזכרות מהאי. 

השוק המרכזי. צילום: אירה מקיינקוהשוק המרכזי. צילום: אירה מקיינקו

תבלינים ותערובות תה בשוק המקורה. צילום: אירה מקיינקותבלינים ותערובות תה בשוק המקורה. צילום: אירה מקיינקו

דוכנים ומזכרות

לצד הנמל מרוכזות רוב המסעדות ובתי הקפה של העיר הבירה קוס, ובלילות תוכלו לשבת לאכול ואז לסייר בין דוכנים וחנויות ולאסוף מזכרות. אופציה נוחה נוספת היא לעבור לפני הטיסה חזרה בסופרמרקט הגדול שנמצא ממש בסמוך לשדה, ולהצטייד במאכלים מעניינים. 

רחובות העיר קוס. צילום: אירה מקיינקורחובות העיר קוס. צילום: אירה מקיינקו

ARAP: טברנה יוונית מסורתית

בקוס תמצאו הרבה מסעדות שפונות לתיירים, ומציעות אחד מהשניים - אוכל יווני אותנטי, או שילוב של מנות מכל רחבי העולם. אם תרצו לאכול בטברנה מסורתית, אני ממליצה לבקר ב-ARAP, שממוקמת במרכז העיר קוס, במרחק הליכה קצר מהנמל. ההיצע הטעים של המקום כולל עלי גפן ושאר ממולאים, סלט יווני, לביבות ירק, במיה ברוטב עגבניות, ירקות מטוגנים, ממרח שעועית פאבה שלא תוכלו להפסיק לנגב - וגם דגים, בשר ועוד. 

הטברנה המסורתית ARAP. צילום: אירה מקיינקוהטברנה המסורתית ARAP. צילום: אירה מקיינקו

אמנות על קירות הטברנה ARAP. צילום: אירה מקיינקואמנות על קירות הטברנה ARAP. צילום: אירה מקיינקו

מסורת רדיית הדבש

ומה לגבי אטרקציות מחוץ למרכז העיר? תוכלו לבקר עם הילדים במרכז המבקרים של יצרנית הדבש "מלינה". כמו מרבית העסקים בקוס, מדובר בעסק משפחתי שפעיל כבר 3 דורות. קוס ידועה במסורת רדיית הדבש שלה, ובמקום תוכלו לקבל סיור חינמי באנגלית שמסביר את אופן הפקת הדבש. לאחריו תזכו לטעום סוגי דבש שונים ולרכוש מזכרות.

יצרנית הדבש מלינה. צילום: אירה מקיינקויצרנית הדבש מלינה. צילום: אירה מקיינקו

המסלול לזוגות

איים יווניים ידועים בפסטורליות שלהם עוד לפני שיצא הסרט הראשון בסדרת "מאמא מיה". זוגות צעירים וקבוצות חברים הגיעו מאז ומתמיד לנפוש ביוון ובאיים כדי ליהנות מחוויית חופש שאין שנייה לה. בקוס תוכלו לטעום מכל הקולינריה היוונית המדהימה, לצד חופים בתוליים ונקיים, מים צלולים עד האופק ושפע של אטרקציות למבוגרים. בדומה לכל האיים היווניים, קוס פתוחה למבקרים בין מרץ לנובמבר, וזה גם הזמן האידיאלי לבקר בה כדי ליהנות ממזג אוויר נוח ופעילויות מגוונות. 

יקב חאג'י מנואל. צילום: אירה מקיינקויקב חאג'י מנואל. צילום: אירה מקיינקו

יקב חאג'י מנואל

נתחיל את הטיול שלנו בדרינק ונרים לחיים - או "יאמאס", ביוונית. מספר דקות נסיעה מנמל התעופה תמצאו את יקב חאג'י מנואל. מדובר ביקב יפה ופוטוגני, והוא הגדול מששת היקבים בקוס. מגדלים בו יינות יווניים ובינלאומיים, שמיועדים לצריכה מקומית ולתיירים. הוא מתמחה ביינות לבנים, עם 3 סוגי יין לבן יבש, יין לבן מתוק אחד, ורוזה אחד - אך מציע גם 3 בלנדים של יין אדום יבש. ביקב מייצרים 45,000 בקבוקי יין בשנה, כשר בכל קוס מדובר בכמאה אלף בקבוקים בלבד.

הרמת כוסית ביקב חאג'י מנואל. צילום: אירה מקיינקוהרמת כוסית ביקב חאג'י מנואל. צילום: אירה מקיינקו

המטעים ביקב חאג'י מנואל. צילום: אירה מקיינקוהמטעים ביקב חאג'י מנואל. צילום: אירה מקיינקו

המחירים ביקב נוחים מאוד, ותמורת 5 יורו בלבד תוכלו ליהנות מסבב טעימות קצר של לא פחות מ-7 יינות. בעוד הטעימות מתבצעות בעמידה ותוך סיור במקום, תוכלו לעשות את הסיור קודם כל - ולאחר מכן לשבת עם כוס יין ופלטת גבינות ונשנושים מפנקת, תמורת 6 יורו לגביע (או 12 יורו לזוג, כאשר הפלטה היא על חשבון הבית). אהבתי מאוד את היינות הלבנים של היקב ואת הרוזה, ואני ממליצה בחום גם לנשנש את מקלות הלחם המצופים שמככבים בפלטת הגבינות. היקב מעוצב בסגנון כפרי אסתטי, ומומלץ להגיע אליו בשעות אחר הצהריים כדי ליהנות מהאור הרך על המטעים. ואם אתם כבר שם, תמסרו ממני ליטוף למולי הכלבה וסיסי החתולה. 

בעל היקב. צילום: אירה מקיינקובעל היקב. צילום: אירה מקיינקו

חוף ים יפהפה

בין אם תבחרו ללון במלון או באתר נופש הכל כלול, תוכלו להעביר את מרבית הטיול שלכם בבטן-גב על חוף הים, או בהפלגה תיירותית נחמדה. אם יש לכם קצת זמן להעביר מחוץ לעיר הבירה, תוכלו לבקר בכפר קפנוס, ולסייר בחוף והארמון היפים שלו.

חוף הים של קוס. צילום: אירה מקיינקוחוף הים של קוס. צילום: אירה מקיינקו

טיול שקיעה בכפר זיה

לוקיישן מושלם ליום קלאסי ועמוס בצילומים לרשתות החברתיות הוא הכפר הציורי זיה (Zia). כדאי להעביר בו יום שלם של טיול ואכילה, או להגיע בצהריים ולהישאר עד הערב. בכל אחד מהמקרים, אל תפספסו את השקיעה - כי נקודת התצפית בכפר היא המקום הטוב ביותר לצפייה בשקיעה באי כולו. מלבד הנוף הפסטורלי, ברחובות הכפר הקסומים תמצאו חנויות יצירה קטנות עם אמנות יוונית ייחודית, ואפשר להעביר כמה שעות טובות בגילוי וצילום של פינות יפות ברחבי הכפר. שימו לב שברחבי הכפר אין קליטת אינטרנט טובה, אך תוכלו לשבת במסעדה או בית קפה ולשבוע מאוכל טעים ווייפיי זמין.

שקיעה בזיה. צילום: אירה מקיינקושקיעה בזיה. צילום: אירה מקיינקו

אופנוע דקורטיבי בזיה. צילום: אירה מקיינקואופנוע דקורטיבי בזיה. צילום: אירה מקיינקו

מזכרות בציה. צילום: אירה מקיינקומזכרות בציה. צילום: אירה מקיינקו

טברנת Avli 

את ארוחת הערב בזיה מומלץ להעביר בטברנה המשפחתית Avli. תוכלו לשבת על הגג ולצפות בשקיעה בזמן שאתם נהנים מאוכל יווני אותנטי ונהדר, לצד תפריט קוקטיילים עשיר. בין המנות תמצאו כמצופה סלט יווני, עלי גפן ממולאים, צזיקי, דגים ועוד מטעמים מקומיים.

מהמבחר במסעדת אבלי. צילום: אירה מקיינקומהמבחר במסעדת אבלי. צילום: אירה מקיינקו

הנוף מטברנת אבלי. צילום: אירה מקיינקוהנוף מטברנת אבלי. צילום: אירה מקיינקו

הצצה להיסטוריה באסקלפיון

האסקלפיון בקוס משלב בתוכו אמונה ומדע, והוא בסיס הרפואה המודרנית כפי שאנו מכירים אותה. מדובר בבית חולים ומקדש לאל אסקלפיוס (שאחראי למניעת מחלות), שהגיעו אליו מטופלים מכל רחבי אגן הים התיכון. המקום כלל מרפאה ובית הבראה, שהתנהלו על בסיס משנת היפוקרטס. כדי לקבל את "החוויה השלמה", מומלץ מאוד לבקר במקום בליווי של מדריך דובר אנגלית. אנחנו נעזרנו בשירותיו של מורה הדרך הנהדר קונסטניטינוס (קוסטה) קרנסיוס (אותו תמצאו תחת החיפוש "Kos Tour Guide"), שאף בילה מספר שנות לימוד בישראל, וסיפק לנו הסבר מרתק ומרחיב אופקים על ראשית הרפואה בתקופה הקדומה. בצאתכם מהאתר הארכיאולוגי, תוכלו להרוות את צמאונכם עם כוס גדולה של מיץ תפוזים מתוקים שנסחטו במקום.

האסקלפיון. צילום: אירה מקיינקוהאסקלפיון. צילום: אירה מקיינקו

האסקלפיון. צילום: אירה מקיינקוהאסקלפיון. צילום: אירה מקיינקו

האסקלפיון. צילום: אירה מקיינקוהאסקלפיון. צילום: אירה מקיינקו

רכיבה על אופניים

ידעתם ששיטת התחבורה המועדפת באי היא אופניים, ושמדי אוקטובר מתקיים בו מירוץ רכיבה? תושבי האי המישורי כל כך אוהבים לרכוב, שהוא מכונה גם "אי האופניים". מדי שנה מבקרים בו 1,300,000 אנשים (מתוכם רק 130 אלף מקומיים), ועיר הבירה קוס מציעה אלפי אופניים להשכרה - שתראו בכל מקום. אז אם תרצו להתנייד ממקום למקום בצורה זולה יותר ממונית רגילה ומהירה יותר מהליכה רגלית, דעו שיש לכם את האופציה.

הנוף בציה לפני השקיעה. צילום: אירה מקיינקוהנוף בציה לפני השקיעה. צילום: אירה מקיינקו

מזכרות בזיה. צילום: אירה מקיינקומזכרות בזיה. צילום: אירה מקיינקו

קוס - לא רק למשפחות

ניתן לבלות את החופשה בקוס בכל מני דרכים, והיופי הוא שלא צריך להיצמד לספר. ההתנהלות באי אטית ורגועה מאוד, ותוכלו לנצל את ההזדמנות כדי להאט קצת את קצב החיים, לנשום מלוא הריאות אוויר צח - ופשוט להרפות ולהירגע. ואם כל השלווה הזאת מתקיימת לצד המשפחה או אנשים אהובים אחרים, אז בכלל זכיתם. 

אהבתם/ן את הכתבה? צפו בסקירת הווידאו בהיילייט "Kos" באינסטגרם של פספורטניוז!

הכותבת הייתה אורחת של Aviareps, חברת התעופה BlueBird, לשכת התיירות של קוס ו-CKstrategies.

שקיעה בזיה. צילום: אירה מקיינקושקיעה בזיה. צילום: אירה מקיינקו

שקיעה בזיה. צילום: אירה מקיינקושקיעה בזיה. צילום: אירה מקיינקו

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מדריך יעדיםיווןאיי יווןבלו בירדאטרקציות ביווןקוס

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: