אא

הטרנד הקולינרי החם שסוחף את ישראל: פוד טראק

מי לא מכיר את הפוד טראקס - משאיות האוכל הפופולאריות המושכות אליהן פודיז מכל רחבי הארץ שמתחילות לפלוש לתחומים נוספים, למשל תיירות. מנכ"ל קבוצת פוד טראק קומפאני, נאור פרץ: "הנתונים מוכיחים שמגמת הפוד טראק תופסת תאוצה משמעותית בארץ". בשיתוף פוד טראק קומפאני

צילום באדיבות טראק פוד קומאפני צילום באדיבות טראק פוד קומאפני

הם זמינים ונגישים במקומות הכי פחות צפויים בריכוזי ערים, בקיבוצים, במושבים, על אם הדרך, בטבע הפתוח ואפילו במתחמי אירוח. משאיות האוכל, הפוד טראקס, הפכו בשנים האחרונות ללהיט אינסטגרמי המנקד את תבנית נוף מולדתנו מצפון עד דרום, ממזרח עד מערב. כל משאית והפודיז שלה: קפה ומאפה, כריכים, פיצות ועד אסאי בול ואפילו ברי יין על גלגלים.  

נתונים שאספה חברת 'פוד טראק קומפאני', יבואנית פוד טראק לישראל, על המגמות בעולם ובשוק הישראלי, מראים שיותר ויותר מסעדנים בוחרים להקים עסק על גלגלים מאשר להקים מסעדה סטטית. וכאמור, לא רק בישראל. מנתונים שפרסמה באחרונה חברת המחקר IBISWORLD על היקף פעילות הפוד טראק בארה"ב עולה כי השנה, 2023, פועלים 36,324 עסקי פוד טראק בארה"ב, עלייה של 10% בהשוואה ל-2022 ועלייה של 345% יחסית ל-2013, בה פעלו 10,517 עסקים כאלו בלבד.

ולא רק מעבר לים. "הנתונים מוכיחים שמגמת הפוד טראק תופסת תאוצה משמעותית בארץ האפשרויות הבלתי נגמרות, וגם כאן, בישראל, אנחנו מזהים מגמה דומה", אומר בראיון לפספורטניוז נאור פרץ, יזם ומנכ"ל קבוצת פוד טראק קומפאני

לדבריו, הפוד טראקס, שכבשו את הפסטיבלים והירידים ברחבי הארץ, מתחילות להיכנס לתחומים נוספים כמו מערכת החינוך - כתחליף יצירתי לכיתה עם 4 קירות ואפילו לתחום האירוח בישראל. בין אם כחלופה ללובי המסורתי במתחמי אירוח כאלה ואחרים ובין אם כספא נייד וכיו"ב.

צילום: באדיבות פוד טראק קומאפניצילום: באדיבות פוד טראק קומאפני

במה משאית הפוד טראק עדיפה על מסעדה קלאסית?

"היתרון הבולט של הקמת פוד טראק אל מול הקמת מסעדה הוא כמובן הגמישות. היכולת להזיז את העסק בקלות ברחבי הארץ, במיוחד במדינה קטנה כמו ישראל, מאפשרים לבעלים יכולת תמרון נוחה, הגעה לשווקים חדשים ושינויים בתקופות פחות מוצלחות. מעבר לפעילות העסק הקבועה, גם השתתפות בפסטיבלים ואירועים המוניים הרבה יותר קלה כאשר העסק פועל על גלגלים. בפוד טראק אין שכירויות, ארנונה, חשמל וגם כמות העובדים הממוצעת נמוכה פי כמה מבמסעדה. בעל הפוד טראק אדון לעצמו – יכול לפתוח לפי צרכיו ורצונו, להזיז את העסק שלו ממקום למקום ולפעול בהתאם לרווח פוטנציאלי".

באיזה גדלים מגיעים הפוד טראקס ומה הם כוללים?

"הגודל של הטראקים נע בין 2.5 מטר עד ל-9 מטר. בתוכו תמצאו מגוון אביזרים שמשתנים בהתאם לסוג העסק שלכם - מכונות קרח, מדיח כלים, תנורים, מנדפים, רצפה נגד החלקה, כיורים, משאבות חשמליות, מים חמים-קרים, מזגן עילי, דלפקי נירוסטה, מקררים, מקפיאים, תאורה מחמיאה ועוד".

האם פוד טראק משמש רק כמסעדה?

"הרבה פעמים הציבור נוטה לחשוב כך, אבל בשנים האחרונות אני מזהה מגמה של עסקים קטנים ממגוון תחומים שמעדיפים לרכוש פוד טראק. השימושים שונים, מגוונים ומפתיעים - ספא, משרדים, חנויות נוחות, חנות ירקות ואפילו מספרת כלבים. במקביל, פוד טראקס נרכשים גם למטרות שונות בענף התיירות. לדוגמה, מזנונים בבריכות שחייה, עמדות קבלות פנים וכיו"ב".

כמה זה עולה?

"תלוי. טווח המחירים משתנה - המחירים מתחילים מ-75 אלף שקל, כאשר חברות גדולות, משרדים ממשלתיים ושפים מובילים, רוכשים פוד טראקים יוקרתיים וגדולים במאות אלפי שקלים. זה השלב שבו צריך לנתח את השוק הפוטנציאלי שלכם כדי להבין איזה פוד טראק נדרש".

אז איך פותחים פוד טראק? מה תמליץ למי שקורא את כתבה ורוצה לעשות את הצעד הראשון?

״מאות לקוחות עברו אצלנו בפוד טראק קומפאני לאורך השנים. מה שאני יכול לשתף מהניסיון שלי זה שתכנון ותחזיות הם הדברים הכי קריטיים להצלחת פוד טראק. הלקוחות שלנו שהכי הצליחו הם אלו שניתחו את השוק כמו שצריך והתמידו עם הליווי שאנחנו נותנים ללקוחות. אני מזמין את כל מי שקורא את הכתבה להרים אלינו טלפון ולשאול כל שאלה מעולם הפוד טראק. אולם התצוגה שלנו במושב אמונים ונשמח לראותכם".

5 מי יודע? חמישה יתרונות מובהקים של הפוד טראקס

1. השקעה ראשונית נמוכה יותר

אחת הסיבות המשכנעות להשקיע במשאית מזון היא ההשקעה הראשונית הנמוכה יותר בהשוואה לפתיחת מסעדה מסורתית. עלות הרכישה וההתאמה האישית של משאית מזון נמוכה משמעותית, מה שהופך אותה לאופציה אטרקטיבית לבעלי עסקי מזון עם שאיפות. בפוד טראק קומפאני מעריכים את העלות הממוצעת של פתיחת פוד טראק בין 75 אלף ש"ח ל-200 אלף ש"ח, בעוד שעלות פתיחת מסעדה מסורתית יכולה להגיע בקלות לכמה מאות אלפי שקלים.

2. ניידות וגמישות

משאיות אוכל מציעות רמה ייחודית של ניידות וגמישות שמסעדות מסורתיות פשוט לא יכולות להשתוות לה. אתה יכול לעבור למקום שבו הביקוש גבוה יותר, להשתתף בפסטיבלים ואירועים ולתת שירות למגוון ערים ושכונות. היכולת לבצע שינויים ולהסתגל לסביבה חדשה בקלות, מאפשרת לעסק גמישות בתכנונו העסקי.

3. יחס יותר גבוה של לקוחות-זמן-שטח

פוד טראק יכולים לשרת עד 120 לקוחות בשעה בשטח קטן ביותר, כתלות בגודלם.  ניידות זו והיכולת להגיע לאירועים שונים, מאפשרות לבעלי משאיות מזון להגיע לקהל לקוחות רחב יותר בהשוואה למסעדות נייחות. השינוי המתמיד במיקום ובמראה יכול ליצור תחושת התרגשות וציפייה בקרב הלקוחות.

4. עלויות תקורה נמוכות יותר

הפעלת פוד טראק כרוכה בדרך כלל בעלויות תקורה נמוכות יותר בהשוואה למסעדה מסורתית. בעל פוד טראק לא צריך לדאוג לגבי שכר דירה גבוה או חשבונות חשמל, ודרישות כוח האדם קטנות יותר משמעותית. דו"ח של Mobile Cuisine קובע כי משאיות אוכל חוסכות בסביבות 60-50% בעלויות התקורה בהשוואה למסעדות מסורתיות.

5. פוטנציאל צמיחה גבוה

תעשיית הפוד טראק גדלה בעקביות לאורך השנים, והיא לא מראה סימני האטה. IBISWorld מדווח כי תעשיית משאיות המזון בארצות הברית גדלה בקצב שנתי של 6.1% משנת 2017 עד 2022. אם נבצע השוואה של עשור, נראה שב-2023 תעשיית הפוד טראק האמריקאית צמחה בכ-345% בהשוואה ל-2013 (36,324 עסקים רשומים אל מול 10,517) צמיחה זו משקפת את הפופולריות הגוברת והקבלה של משאיות. 

 הכתבה בשיתוף פוד טראק קומפאני.

טראק סלון יווני תל אביב. צילום באדיבות טראק פוד קומפאניטראק סלון יווני תל אביב. צילום באדיבות טראק פוד קומפאני

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: קולינריה

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: