צעד נוסף במאבק בתאונות הדרכים: הטבות מס לשתי מערכות בטיחות חדשות לרכב
משרד התחבורה הודיע היום (ב׳) על הוספת שתי מערכות חדשות לרשימת הציוד הבטיחותי המזכה בהטבת מס החל מינואר 2024
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים הודיע היום (ב׳) על צעד משמעותי נוסף כחלק מהמאבק בתאונות הדרכים.
החל מינואר 2024, יתווספו שתי מערכות חדשות לרשימת הציוד הבטיחותי המזכה בהטבת מס. המערכות הן מערכת התרעה במצב של היסח דעת הנהג ומערכת אזהרה על פתיחת דלת, זאת כחלק מנוהל מערכות הבטיחות לרכב פרטי ומסחרי לשנת 2024.
הנוהל, שנערך בשיתוף רשות המסים והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים נכנס לראשונה לתוקפו בסוף שנת 2013, במטרה לעודד נהגים לרכוש כלי רכב המצוידים במערכות בטיחות מתקדמות, ולעודד את יבואני הרכב לייבא כלי רכב בטיחותיים יותר.
על פי הנוהל, המדינה מעניקה הטבת מס בעת רכישת כלי רכב חדש המאובזר במערכות בטיחות מתקדמות, במטרה לעורר את מודעות הציבור לנושא ולהפחית את מספר תאונות הדרכים. הנוהל מתעדכן מעת לעת, בהתאם לסוגי מערכות החדשות הנכנסים לשוק ועל פי שיעור החדירה שלהן לשוק והפיכתן לסטנדרט המוטמע בכל כלי רכב.
בין היתר, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים מעניק הטבות מס עבור שורה ארוכה של מערכות בטיחות מצילות חיים, בהן התקנה של מערכת אקטיבית למניעת סטיה מנתיב, מערכת זיהוי כלי רכב ב"שטח מת", מערכת אקטיבית למניעת התנגשות צד ב"שטח מת", בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת בלימה אוטומטית בשעת חירום, מערכת בלימה אוטומטית בנסיעה לאחור ומערכת התרעה להשארת ילדים ברכב.
על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, רוב התאונות קשורות להתנהגות הנהגים בכבישים. בהתאם לכך, הנוהל המעודכן מתמקד במערכות בטיחות המנטרות את התנהגות הנהג. בנוסף למערכת התרעה במצב של עייפות נהג שנכללה בנוהל הקודם, העדכון הנוכחי מעניק חצי נקודה להימצאות מערכת *התרעה על היסח דעת הנהג*.
המערכת הראשונה מעריכה את מצב ערנות הנהג על ידי ניתוח מערכות הרכב ("זיגזוג" של הרכב, תנועות הגה, האצה ובלימה וכד'), ומספקת התרעה לנהג לפי הצורך, בעוד המערכת השנייה מסייעת לנהג להמשיך לשים לב למצב התנועה, ומספקת לו התרעה כאשר דעתו מוסחת (שימוש בטלפון, הסטת מבט וכדומה), ומתבססת בדרך כלל על ניטור הפנים והעיניים של נהג הרכב.
מערכת חדשה נוספת שנכנסה לנוהל היא מערכת אזהרת פתיחת דלת אשר מתריעה בפני הנהג לאחר שהרכב הגיע לעצירה מלאה וטרם פתיחת הדלת, על פגיעה אפשרית של רכב או רכב דו גלגלי המתקרבים מאחור.
עדכון הנוהל התבצע על סמך מידע מקצועי, התפתחות הרגולציה באירופה והתייעצות עם יבואני הרכב, והוא ייכנס לתוקפו בתחילת שנת 2024.