אא

"כל המלונות נפתחו, נוצר חיבור מדהים בין הנהלות המלונות לקהילות שהגיעו עם בגדים שרופים ובלי כלום"

ליאור רביב, מנכ"ל ישרוטל, מספר על פתיחת מלונות הרשת למפונים והחיבור שנוצר עימם מאז ה-7 באוקטובר. "אנחנו במלחמה, פשוט פתחנו הכל.. מלון יוקרה כמו בראשית מקבל מחיר זהה לאכסניית נוער. אני מאמין שעם ישראל יוקיר אותנו על ההתנהלות שלנו במלחמה הזו"

ליאור רביב, מנכ"ל רשת ישרוטל, צילום: ספיר פרץ ליאור רביב, מנכ"ל רשת ישרוטל, צילום: ספיר פרץ

ברשת מלונות ישרוטל לא היססו אפילו לא לרגע ופתחו את כל המלונות לטובת מפוני קיבוצי הדרום מיד לאחר הטבח והאירועים הקשים ב-7 באוקטובר. 

ליאור רביב, מנכ"ל רשת מלונות ישרוטל בראיון מיוחד לפספורטניוז, מדבר על התקופה האחרונה והשינוי העצום שהחברה עוברת מזה כחודשיים מאז אותו יום שבת השחורה של ה-7 באוקטובר. רביב סיפר לנו כיצד הרשת שאותה הוא מוביל שנים רבות בהצלחה, עשתה את השינוי החד בפעילות ומדבר גם על התוכניות העתידיות ועל הרחבת הפעילות לחו"ל של רשת ישרוטל. 

ליאור, אתה רגיל כל השנה להפעיל ולנהל מלונות יוקרה, פתאום אתם נדרשים לעשות התאמות, לשנות קונספציה, ולמעשה להפוך מלונות יוקרה למלונות עממיים המארחים מפונים?

"זה אירוע מטורף. יצאנו מסוכות שזה שיא העונה, כאשר בשבת של שמחת תורה בתי המלון היו מלאים לגמרי. כשזה קרה מרבית האורחים עזבו למעט כאלה שהאריכו שהייה וכו'. החלטנו לא לסגור את בתי המלון ולהשאיר אותם פתוחים. לא היו לנו עובדים, לא ירדנים והרבה עובדים נוספים פשוט לא הגיעו. המנהלים בבתי המלון ניקו את החדרים, השאירו את בתי המלון פתוחים וזה היה המזל שלנו שהחלטנו ופעלנו כך. כבר בלילה הראשון ובבוקר למחרת התחלנו לקבל קהילות שלמות של מפונים. ההחלטה הזו שלא לסגור את בתי המלון ולשחרר את כל העובדים הביתה אפשרה לנו לקלוט את הקהילות שבעיקר נפגעו - ניר עוז, רעים, נירים, סופה. מאז אותו יום נוצר חיבור מדהים בין הנהלות של המלונות לקהילות שאני שומע מהם שכל מנהלי המלונות והצוותים מוזמנים לבוא להיות חברי קיבוץ בלי ועדת קבלה. המנהלים לקחו את זה פרוייקט אישי ועשו עבודה מדהימה. אני עומד ומשתאה נוכח המהירות בה הצוותים במלונות התאימו את עצמם לסיטואציה המטורפת החדשה".

תן דוגמא?

"למשל מפונים מקיבוץ ניר עוז הגיעו עם בגדים שרופים, בלי כלום, ואני מתכוון בלי כלום כלום, אנשים עם ריח של פיח. הכינו להם ארוחת ערב מדהימה מיד. היו להם 78 חטופים וכ-100 הרוגים, משהו שאי אפשר לתאר במילים. היה צריך גם לטפל בעובדים ששמעו את הסיפורים המטורפים ובלתי נתפסים מאותם אלו שכן רצו לדבר ולספר וכך היינו צריכים במקביל לתת לאותם לעובדים טיפול. היום זה נכנס לרוטינה, בהתחלה זה היה מעבר מסוכות למחנה פליטים, מפונים בכמה שעות. המנכ"לים והעובדים לקחו את זה כפרוייקט אישי לתת לכל המפוניםאת כל מה שאפשר במסגרת היכולות של המלון. נוצרו במלונות חיבורים מדהימים מכל הבחינות".

כיצד משנים את הקונספציה?

מגלים גמישות והבנה, מתגייסים לעזור. למשל אנחנו מארחים גם כלבים במלונות, טיפלו בהם עם וטרינרים, כל מה שנדרש והחבר'ה לא מפסיקים לדבר על בתי המלון. מה שעשינו פה זה התגלמות היופי והאיכות של החברה הישראלית".

ויש לכם מלונות יוקרה, הם גם נפתחו?

"הכל נפתח, לא עשיתי חשבון. בראשית, כרמים, יערות הכרמל, אוריינט, רויאל ביץ' ת"א. רציתי גם לפתוח את מצפה הימים אבל לא אפשרו לי כי הוא צפוני מדי. כל מלונות היוקרה נפתחו בלי חשבון. שהתחילו לפנות את קריית שמונה והסביבה ואמרו שיתחילו לשים אנשים במתנ"סים, ומתחמי אוהלים, זה היה נראה לי אירוע מטורף. מי שישב וחשב על המלון, זה יביא לי נזקים, אין אירוע כזה, אנחנו במלחמה, לא אכפת לי. אנחנו יודעים להחזיר את בתי המלון למצב תקין, פשוט פתחנו הכל. הדבר המטורף שמלון יוקרה כמו בראשית מקבל את אותו מחיר שמקבלת אכסניית נוער לצורך העניין, את אותם 400 ש״ח. בראשית לוקח 2,500-3,000 שקל ללילה ואכסניית נוער 200-300 שקל, הם כולם באותו מחיר. אנשים לא מאמינים שפתחתי את בראשית ויערות הכרמל".

צילום: אורי אקרמן״. מלון כרמים- ״הכל נפתח לא עשיתי חשבון״. צילום: אורי אקרמן״. מלון כרמים- ״הכל נפתח לא עשיתי חשבון״.

וכאשר אתה רואה את אלפרד אקירוב שלא פתח את בתי המלון שלו?

"אני לא מתעסק באחרים,  כל אחד עושה את השיקולים שלו, אני לא מעביר ביקורת על אף אחד. כל אחד עושה את החשבונות שלו, אני יודע מה אנחנו עושים. אקירוב לקח את ההחלטות שלו ויש לו את השיקולים שלו. אני לא רואה תיירות מסיבית שמגיעה למדינת ישראל ב-2024. יהיה פה ושם משלחות, תורמים, הזדהות, אבל זה לא ממלא מלון. יכול להיות מצב בו הרבה מלונות, בעיקר במרכז הארץ, ימצאו עצמם ב-2024 ריקים עד סגורים. לכן כלכלית, אני חושב, ההחלטה הזו נכונה".

על רקע זה, איך אתם נערכים ל-2024?

"אנחנו עובדים חודש בחודשו. המצב נזיל. סיימנו את חודש נובמבר עוברים לחודש דצמבר. עכשיו מרוכזים בחודש דצמבר, הקהילות כרגע במלונות ומתחילים לטפל ולחשוב על חודש ינואר 2024. נתחיל לפתוח חלק מהמלונות באופן הדרגתי בכפוף למצב. הקהילות מתחילות להתפנות, מחפשות פתרון ביניים עד החזרה לקיבוץ. חלק יישארו בקיבוץ, לחלק יש פתרונות בת"א, ב"ש".

מה עם העיר אילת?

"מלונות שיתפנו נתחיל למכור לשוק הישראלי. הרבעון הראשון יהיה אתגר גדול, אך ברבעון השני לדעתי בשוק הישראלי יהיה ביקושים עצומים למלונות. טורקיה, מרוקו, אמירויות ובחריין לדעתי בסימן שאלה וטאבה בטח נגמרה לעת עתה, לא יהיו ישראלים שם. מה שקרה עם ארדואן זה ממש כמו אירוע של אוניית המרמרה כאשר גם במצרים רצחו שני ישראלים באוטובוס וזה עבר מתחת לרדאר בתוך כל האירועים האלה. אני אישית הייתי חושב פעמיים אם להמשיך לנסוע לשם. קרה משהו בעולם - כיצד תופסים אותנו כישראלים. להערכתי, אנחנו עוד לא לגמרי מבינים את ההשלכות של האירוע הזה.  גם במדינות יותר אירופיות קרה דבר. כמנכ"ל ישרוטל אם אני צריך לקבל החלטה כיום להוציא קבוצה לחו"ל, לא הייתי עושה את זה. לא לוקח סיכון להוציא קבוצה של ישראלים לחו"ל. לכן הביקוש של קבוצות יהיה גדול, גם יהיה סנטימנט מאוד חיובי לבתי המלון בישראל כי נרתמנו, פתחנו את הלב, המלונות. לא שאלנו כמה מקבלים. קודם כל פתחנו בלי חשבון, לא ידעתי אם אנחנו מרווחים או מפסידים. אמרתי, קודם בואו, כסף זה לא דבר שהוביל אותנו באירוע הזה. הערכה שלי כי אם המלחמה תסתיים לפני פסח או תהיה בעצימות נמוכה - עם ישראל יצא לחופש. יש מגמה לתמוך בישראל בכלכלה המקומית, מאמין שעם ישראל 'יפצה' או יוקיר אותנו על ההתנהלות שלנו במלחמה הזו".

בשבועות האחרונים ישרוטל עלתה עם פרסומת בטלוויזיה בה עובדי ישרוטל אומרים תודה למפונים. מי שמוביל את הפרסומת - זה ליאור רביב. איך זה להיות פתאום במרכז תשדיר פרסומת של ישרוטל בו הפכת להיות כוכב התשדיר?

"זה לא כוכב. עשינו את מתוך כוונה ואמירה שאנחנו מאוד מאוד למדנו להכיר את הקהילות של עוטף עזה, אנשים מדהימים. מעוטף עזה, שדרות וגם אנשים שהגיעו מקריית שמונה, רצינו להגיד להם הכי אמיתית תודה״.

בדרך כלל, אתה לא אוהב להיות בפרונט...

"שבאו ממשרד הפרסום עם הרעיון שאנחנו העובדים, נאמר להם תודה בצורה ישירה זה נראה לנו כמשהו שהכי אותנטי, אמיתי. מאשר להביא פרזנטורים וכל מיני שידברו בשמנו. אנחנו אמרנו את זה הכי בצורה ישירה".

לנוכח כל מה שקורה בארץ, אתם רוצים לממש את הכוונות שלכם להתרחב בחו"ל?

"אנחנו כרגע במו"מ מתקדם על שלושה בתי מלון ביוון, כאשר כבד חתמנו על הסכם אחד ברומא ועוד אחד ברומא גם במו"מ. יש לנו רצון להתפתח בלי קשר למלחמה להרחיב את הרשת לחזק אותו בפיתוח מחוץ לישראל. אנחנו עובדים על זה".

הצלחתם לשמור על הרווחיות שלכם בתשעה חודשים אם מנטרלים מהפיצוי שקבלתם בתקופה המקבילה אשתקד בגין מלון הנסיכה ועוד מכירת נכס באילת, איך שמרתם כל זה?

"שנת 2022 הייתה שנת שיא בישרוטל, לא הייתה שנה כזו קודם. שתקצבנו את 2023 לא חשבו שנצליח להגיע לתוצאות של 2022 שהיו מאוד חריגות והיו אחרי חריגות. אני שמח מאוד שהצלחנו לשמור על הרווחיות של 2022, לצערי אוקטובר היה אמור להיות חודש מדהים - גם התחלנו לראות תיירות נכנסת, בעיקר בירושלים, וגם היה לנו חודש חזק באילת, ים המלח, כל מלונות האקסקלוסיב שלנו. זה כמובן נקטע מיד. התוצאות הכלכליות של ישרוטל כיום זה דבר חשוב, אבל כאשר אתה מסתכל על זה בקונספט מלחמה ומה שקורה פה סיבבנו, זה עדיין חשוב אבל יש פה דברים יותר חשובים.

ישרוטל חברה מאוד חזקה מכל ההיבטים, גם בהיבט האנושי של מנהלים, עובדים והוכחנו את זה. המנהלים הוכיחו את זה בקורונה וכעת באירוע מורכב פי מאה מהקורונה. פשוט שברו את כל שיאי הניהול והרגישות, חמלה, גמישות שזה דבר מדהים בעיני, מלמד הרבה על החברה, על המנהלים והעוצמה שלה. אנחנו חברה חזקה כלכלית, יש לנו מלונות מדהימים נשקם אותם אחרי האירוע כי צריך לשקם ונחזור בגדול. נחזור למה שאנחנו יודעים לעשות. נצטרך לעשות עבודה עם המנהלים, עובדים כדי לשנות את התודעה שלהם כדי לחזור לארח כרגיל. תחשוב בבראשית יש כיום קיבוץ צהלים, המלון הזה שאנחנו כל כך מקפידים בו על רמת שירות ופרוטים זה מלון שיש בו מפונים, כלבים. זה אירוע שנצטרך לעבוד איך עושים את הסוויץ' לאורחים שמשלמים מחירים מלאים ורמת שירות שתמיד נותנים. זה לא יהיה פשוט. אבל כמו שאנחנו התאמנו את עצמנו לסיטואציה הנוכחית נדע לחזור ולהפעיל את המלונות כמו שאנחנו יודעים. סך הכל, אני מאמין ש-2024 יכולה להיות שנה טובה עבורנו אם חלילה לא תהיה פה התפתחות ביטחונית לרעה".

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: ליאור רביבישרוטל

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: