אא

חיסכון באנרגיה וחשמל ירוק: כך הצליחו בשדה״ת האירופי להפחית דרמטית את פליטת הפחמן הדו חמצני

הצעדים האחרונים של הנהלת נמל התעופה של פראג מפחיתים את פליטות הפחמן דו חמצני בשדה ושל גורמים שלישיים, בממוצע של שלושת עד חמשת אלפים טון בשנה

פראג. צילום: פספורטניוז פראג. צילום: פספורטניוז

ענף התעופה מהווה גורם קטן יחסית בין כל הגורמים לפליטת הפחמן המזהם וגזי החממה, התורמים להתחממות כדור הארץ.

ענפי התעשייה והתחבורה היבשתית הם, כמובן, מזהמים גדולים יותר, אך ענף התעופה הוא המתפתח ביותר וצפוי לגדול בקצב משמעותי בעשורים הקרובים. עפ"י הערכות מומחים, תעשיית התעופה צפויה להגיע ליותר מ-8 מיליארד נוסעים עד שנת 2050. נוכח העתיד הצפוי לענף, זה מכבר נבחנים אמצעים שונים לצמצם למינימום את פליטת הגזים וקברניטי ענף התעופה שמו לעצמם יעד להגיע למטרה של אפס פליטות עד שנת 2050.

כחלק מהמגמה, בנמל התעופה של פראג ממשיכים להפחית בהצלחה את התוכנית שלהם להפחתת פליטת הפחמן הדו חמצני בשדה״ת העמוס.

בשנה שעברה, 59.45% מפליטת הפחמן הדו חמצני נחסך בהשוואה לשנת 2009.

לאחר שנה, בשדה התעופה של בירת צ׳כיה החלו להקפיד יתרה על פליטת הפחמן לנמל התעופה לרמה 3, כולל צדדים שלישיים, כלומר חברות תעופה ונותני שירותים ואחרים. תהליך ההסמכה כלל גם אימות ובדיקה סדירה של מבקר בלתי תלוי.

Soňa Hykyšová, מנהלת הגנת הסביבה של נמל התעופה של פראג, הסבירה את גישת שדה התעופה להפחתת הפליטות: "בשנה שעברה, לראשונה, אימצנו התחייבות ארוכת טווח לרכוש חשמל ירוק בשיעור של 60%, עם עלייה הדרגתית עד 2030. התחלנו בפעילות של תחנת הכוח הפוטו-וולטאית הראשונה בשדה התעופה, הממוקמת בטרמינל 3. רכשנו מכוניות חשמליות של ונמשיך ברכישת נוספים. אנו גם ממשיכים להחליף את האורות הקיימים בתאורת LED חדשה חסכונית באנרגיה ועוקבים מקרוב אחר ההתפתחות בתחום הדלקים האלטרנטיביים - גם דלק תעופה בר-קיימא (SAF) וגם מימן".

הצעדים האחרונים של הנהלת נמל התעופה של פראג מפחיתים את פליטות הפחמן דו חמצני בממוצע של שלושת עד חמשת אלפים טון בשנה.

בנמל התעופה של פראג מציינים כי הם רוצים להגיע ל-0 פליטת פחמן עד 2050 עד 2050. עם זאת, לא פחות מ-85% מפליטות הפחמן בשדה התעופה נוצרות על ידי צדדים שלישיים -ספקים וחברות תעופה. לכן, שדה התעופה מניע אותם להפחית את הפליטות בדרכים שונות. נמל התעופה של פראג מארגן את תחרות TOP Sustainable Airline , שבה, לצד רעש ופליטות, מנוטרת הגישה של כל חברת התעופה לקיימות.

״לכן יש מוטיבציה של חברות התעופה לפעול עם מטוסים חדשים ומודרניים עם רמות פליטות וזיהום רעש נמוכות יותר בקווים לפראג. הפליטות נחסכות גם הודות לשינוי בהליכים שהופעלו מאז מגיפת הקורונה. הגישה הייחודית והקפדנית להפחתת פליטת פחמן דו חמצני באופק ארוך הטווח תפורסם בשנה הבאה בתוכנית הפחמן, אשר מתווספת כעת בפעולות השקעה מתוכננות כולל צעדים תפעוליים נוספים.

גם חברות בנות גם מפחיתות פליטת הפחמן

החברות הבנות של נמל התעופה של פראג נקטו גם הן צעדים להפחתת פליטת הפחמן הדו חמצני Czech Airlines Technics החליפה את המנורות בהאנגר F בשדה״ת של פראג בתאורת לד ובמקביל רוכש חשמל ירוק. אותה גישה אומצה על ידי CzechAirlines Handling, שמשתמשת בציוד תומך קרקע חשמלי עם התחייבות להפחתה של 40% עד-2030.

לעובדי נמל התעופה של פראג יש גם מוטיבציה להפחית את ״טביעת הרגל הפחמנית שלהם״, למשל, כחלק מיוזמה להגעה באופניים לעבודה.

המטרה העיקרית של תוכנית הפחתת הפחמן הדו חמצני לנמל תעופה היא לתמוך במפעילי שדות תעופה במאמציהם להפחית את פליטת גזי חממה מפעילויות שונות בשדה התעופה. התוכנית מפגישה מאות שדות תעופה ברחבי העולם הממפים את טביעת הרגל הפחמנית שלהם ומיישמים נהלים חדשים וקפדניים לצמצום.

בקרוב גם בישראל? 

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: פראג

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: