אא

"מסוכן אבל אתה מפוקס כל כולך על המשימה"

כ-45% מטייסי ישראייר מגויסים למילואים ובין לבין מתייצבים בעבודה: מטיסים נוסעים בקווים השונים של החברה. התלווינו לשניים מהם בטיסה לאילת. אחד מהם פיקד מבור חיל האוויר על פינוי פצועים בעזה מבלי לדעת שבנו אחד הפצועים: "אחרי חילוץ פצועים תחת אש בעזה, באים להתאוורר בהטסת נוסעים"

מטוס ישראייר ברמון. צילום: ספיר פרץ מטוס ישראייר ברמון. צילום: ספיר פרץ

כדי להספיק לשמוע את כל סיפורי חילוץ הפצועים הנועזים מלב עזה במסוקי הינשוף של חיל האוויר, כנראה שהיינו צריכים לטוס ליעד רחוק, הרבה יותר מאילת. כחצי שעת טיסה בלבד לעיר הדרומית, מתוכה כותבת שורות אלה, שהתלוותה לטיסה, נדרשה לשמור על דממת אלחוט בקוקפיט במהלך ההכנות להמראה ובהמראה עצמה וחוזר חלילה לקראת הנחיתה ובנחיתה עצמה - הותירה זמן איכות מוגבל מאוד עם קברניט י' וקצין ראשון י' - שני טייסי ישראייר, המשרתים בימים אלה במילואים (ולכן שמם שמור במערכת ואינו מפורסם כאן).

הראשון הוא טייס מסוקים המשרת בתפקיד מטה בבור חיל האוויר והשני, משרת כטייס מסוקים מבצעי. שניהם בוגרי אותה טייסת ינשופים (מסוקים המשמשים במשימות של תובלת-סער, פינוי וחילוץ). בין לבין, הם גם מתייצבים לעבודה: מטיסים את נוסעי חברת ישראייר בקו נמל התעופה בן גוריון-שדה התעופה רמון (אילת). על פי דו"ח הפעילות התעופתית בנתב"ג האחרון שפורסם אתמול, ישראייר הטיסה בקו לאילת במהלך השנה החולפת (ינואר-דצמבר 2023) 260,985 נוסעים ונוסעות הלוך ושוב, מתוכם 23,984 נוסעים ונוסעות רק בחודש החולף (דצמבר).

מטוס ישראייר אחרי נחיתה ברמון. צילום ספיר פרץמטוס ישראייר אחרי נחיתה ברמון. צילום ספיר פרץ

"אחרי חילוץ פצועים תחת אש בעזה, אנחנו באים להתאוורר בהטסת נוסעים לאילת", אומר לפספורטניוז קצין ראשון י', שכאמור משרת במילואים כטייס מבצעי. לטיסה הנוכחית שובץ אחרי שביטלו לו יום מילואים. "ביטלו אותי היום, אז לקחתי את הטיסה הזאת בישראייר. זה טוב לחברה וגם לנו, לשמור על כשירות ולהתאוורר".

קברינט י' מוסיף, "כ-45% מטייסי ישראייר מגוייסים בימים אלה למילואים. אנחנו מגבים אחד את השני".

איך זה לחלץ פצועים תחת אש?

קצין ראשון י': "מסוכן אבל אתה מפוקס כל כולך על המשימה. אין מקום לשום דבר אחר, רק ביצוע המשימה. מגיע עם המסוק למקום הפינוי, קוטף את הפצועים וטס במהירות לבית חולים".
קברניט י': "לשמחתנו הצלחנו להוריד לפחות משעה אחת את זמן ה'גולדן אוור', שמשמעותו - זמן פינוי פצוע מרגע שהוא נפצע ועד לרגע שהוא מגיע לבית חולים. הבן שלי, שמשרת בקומנדו, נפצע בעזה. פיקדתי על החילוץ שלו ושל פצועים נוספים מבור חיל האוויר מבלי לדעת בכלל שזה הבן שלי".

איך היית מגדיר את ההבדל בין טיסה אזרחית לצבאית?

קברניט י': "ההבדל בין טיסה צבאית לטיסה אזרחית הוא שמיים וארץ. בצבאי, קודם המשימה ורק אחר כך הבטיחות ובאזרחי, ההיפך - קודם הבטיחות ורק אחר כך המבצעי. זה מוד טיסה שונה לגמרי. כאן עובדים לפי נהלים ותקנות מאוד ברורים ואפילו הוספנו מגבלות מבחינת שעות עבודה ותעסוקה. להפחית עומס בעיקר ברמה המנטלית".

הכנות לפני המראה. צילום ספיר פרץהכנות לפני המראה. צילום ספיר פרץ

מה זה אומר ברמה המנטלית?

קברניט י': "הבן שלי לוחם בעזה ואם אני שומע משהו זה מפריע לי בעבודה. הראש שלי טרוד, אז אני סוגר את הטלפון. אפשר לומר שאני והמשפחה שלי בצו 8 בכל המובנים מה-7 באוקטובר. מתחילת המלחמה, אני רק עובד או עושה מילואים. זהו".
קצין ראשון י': "בתחילת המלחמה, כשהתחלתי את המילואים, מחקתי את כל האפליקציות החברתיות פייסבוק, טוויטר והכל כדי לא להיות מושפע מכל סרטוני הזוועות. כדי להישאר מפוקס ולא להיות מוטרד כי אנחנו עובדים בעבודה שדורשת קשב מירבי. למרות שאופי העבודה שלנו מאופיין בכל כך הרבה בקרות על גבי בקרות, עדיין עדיף שלא יהיה משהו שמושך את הקשב והריכוז שלך החוצה מהקוקפיט".

והיום, אחרי כמאה ימי מלחמה, אתה עדיין מנותק מכל האפליקציות?

"בהתחלה התנתקתי בשביל הריפוי, אבל אחר כך החזרתי את האפליקציות כי בסופו של יום אתה לא רוצה להיות מנותק מהמציאות".

מה אתם אומרים לכל אלה שמפחדים לטוס בכלל ולאילת (חות'ים וכיו"ב)?

קברניט י': "באוויר זה המקום הכי בטוח. בטיסה אפשר להרגיש ביטחון מאוד גבוה. חות'ים? ההגנה של חיל אוויר מצוינת. חיל אוויר יודע לנווט אותנו לא באזורי כיפת ברזל ומגן מצוין, במיוחד בדרום ואני אומר את זה כמישהו מבפנים".

ישראייר בשדה התעופה רמון. צילום ספיר פרץישראייר בשדה התעופה רמון. צילום ספיר פרץ

שדה תעופה רמון. צילום ספיר פרץשדה תעופה רמון. צילום ספיר פרץ

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: ישראייר

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: