יונייטד איירליינס: צי מטוסי A321neo מקורקע עקב תקלה בשלטי 'העישון אסור'
למרות שהעישון בטיסות אסור כבר שנים רבות, שלטי 'אסור לעשן' מעל מושבי הנוסעים עדיין קיימים במטוסים, והחברה לא ביקשה להותיר אותם מוארים באופן קבוע במטוסים אלה
יונייטד איירליינס נאלצה לקרקע באופן זמני את צי מטוסי האיירבוס A321neos שלה עקב טענה של מינהל התעופה הפדרלי (FAA) בנוגע לשלטים 'העישון אסור'. הנושא התגלה כאשר נוסעי יונייטד התלוננו ב-12 בפברואר 2024, כי טיסות החברה במטוסים אלה עוכבו או בוטלו.
התקנה של ה-FAA מחייבת חברות תעופה לאפשר לצוותי הטיסה את היכולת להאיר ולכבות את שלטי 'אסור לעשן' לנוסעים לפי שיקול דעתם במהלך שלבי הטיסה השונים.
עם זאת, כיוון שהעישון נאסר בכל חברות התעופה בארה"ב מאז שנת 2000, יונייטד בחרה להסיר את האפשרות של צוות הטיסה להפעיל או לכבות מתא הטייס החדש של A321neo, שכן האורות לעולם אינם צריכים לכבות ותמיד להישאר מוארים.
יונייטד טוענת ששגיאה ניהולית פשוטה הובילה לשיבוש הנוכחי. במכתב שנכתב למשרד התחבורה האמריקני (DOT), יונייטד מסבירה כי היא כבר מחזיקה בפטור מהתקנות עבור מטוסי הבואינג 737, 757,767, 777 ו-787 שלה, בהם השלטים 'אסור לעשן' מוארים באופן קבוע. עם זאת, מכיוון שמטוסי ה-Airbus A321neo הם חדשים בצי של החברה, הם עדיין לא התווספו לרשימה זו.
יונייטד פשוט שכחה לבקש את הוויתור הרגולטורי עבור ה-A321neo כמו עבור סוגי המטוסים האחרים שהיא מפעילה. לחברת התעופה יש כיום 5 מטוסי A321neo בשירות, עם עוד 125 בהזמנה. עקב כך, נוסעי יונייטד ברחבי ארה"ב צפויים לחוות שיבושים בטיסה בימים הקרובים, בעוד שמנהלי יונייטד מנסים להגיע להסכם עם משרד התחבורה הפדרלי.
בעוד שעישון על סיפון מטוסי נוסעים מסחריים אסור כבר שנים רבות, מטוסים מסחריים חדשים עדיין מיוצרים כיום עם שלטי 'העישון אסור', וגם, למרבה האירוניה, יש עדיין מאפרות בחלק משירותי המטוסים.
לפני כניסת איסור העישון בטיסה לתוקף בשנת 2000, חברות תעופה נהגו להציע אזורים ייעודיים לעישון וללא עישון ברוב הטיסות המסחריות, כאשר אזורי העישון נטו לכיוון החלק האחורי של תא הנוסעים.
יונייטד איירליינס הייתה חברת התעופה הראשונה, שיצרה חלק ייעודי ללא עישון במטוסים מסחריים כבר ב-1971, בעוד שדלתא איירליינס הייתה הראשונה, שאסרה לחלוטין על עישון ברחבי הרשת העולמית שלה ב-1994.
האיסור על עישון בטיסות באירופה נכנס לתוקף בשנת 1997 לאחר שהאיחוד האירופי אסר על עישון בכל הטיסות של המדינות החברות. רשויות התעופה של מדינות אחרות הגיעו בעקבותיו בשנים שלאחר מכן, אם כי סין עדיין התירה לעשן בטיסות מסחריות עד 2017.