אא

"אנחנו מסייעים בהורדת יוקר המחייה בישראל, זה לא הגיוני שדווקא אותנו עוצרים"

כך אמר יו"ר מספנות ישראל בדיון סוער שהתקיים היום (א') בוועדת הכלכלה של הכנסת בעניין המגבלה החלה על הנמל. ח"כ אריאל קלנר, יוזם הדיון: "השאלה היא מה טוב לאזרחי ישראל". יו"ר הוועדה דרש ממשרדי האוצר והתחבורה החלטה תוך 3 שבועות

כנסת ישראל. צילום: shutterstock כנסת ישראל. צילום: shutterstock

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, דנה היום (א') במגבלה על פעילות נמל מספנות ישראל, לבקשת ח"כ אריאל קלנר.

במהלך הדיון, שהיה סוער בחלקו, עלה כי המגבלה לפריקת 5% מהמטען הכללי שהוטלה על נמל מספנות ישראל היא תוצאה של הסכמי עבר ומכתב הסמכה של שרי התחבורה והאוצר. היו"ר ביטן ביקש כי השרים יבחנו את הנושא מחדש, ודרש תיקון למכתב ההסמכה תוך שלושה שבועות.

יו"ר מספנות ישראל, שלומי פוגל, אמר כי מדובר בנמל הקטן ביותר מבין 6 הנמלים, ורק עליו יש מגבלה. הוא הוסיף כי כל שר הבטיח שיסיר את המגבלה, אבל בפועל זה לא קורה. "אנחנו מסייעים בהורדת יוקר המחייה בישראל, זה לא הגיוני שדווקא אותנו עוצרים", אמר.

ח"כ קלנר, שיזם את הדיון, אמר כי לפני כמה שנים נתן ייעוץ למספנות ישראל. הוא הוסיף, כי הדיון הוא על מה טוב לאזרחי ישראל ולרווחת המדינה. לדבריו, הנמל מייצר תחרות ומוריד מחירים בענפים בהם מותר לו לפעול, וצריך לקבל החלטה שתהייה טובה לכולם. ח"כ שלום דנינו אמר כי צריך להגיע לתחרות אבל לא למצב שבו עובדים מקבלים שכר מינימום.

ראש המחלקה התקציבית של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, עמי צדיק, אמר כי לאור ההתפתחויות ב-20 השנים האחרונות, היום יכולים 6 הנמלים לתת מענה מהיר ויעיל לפריקה, אך חלק מהמשאבים לא מנוצלים ולכן זמן ההמתנה מתארך.

נציגת הלשכה המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד סיגלית ברקאי, ציינה כי המגבלה היא אכן נובעת מכתב ההסמכה של שרי התחבורה והאוצר, והם צריכים לקבל החלטה בעניין. מנהל אגף כלכלה ברשות הספנות, צביקה שפירא, הוסיף כי בימים אלה המשרד מקיים דיונים לבחינת הסרת המגבלה, באיזה אופן והשפעת המהלך על הנמלים ועל המשק וההחלטה תפורסם בקרוב.

נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין, אמר כי אין סיבה להמשיך במגבלה וצריך להביא לניצול מרבי של כל נמלי הים הקיימים. נציג ההסתדרות, אלכס מילר, אמר כי הוא מאמין שבתקופה הקרובה תהייה פריצת דרך.

יו"ר נמל אשדוד, שאול שניידר, אמר כי התחרות נפתחה ויש רק נמל ממשלתי אחד – אשדוד. הוא הוסיף כי ההסכם מבטיח לנמל אשדוד 70% מעלות שכר העובדים (500 מיליון שקל בשנה) גם אם לא תהייה עבודה, ושאל מה יקרה אם ייפרץ השכר ונמל אשדוד יישאר בלי עבודה. הוא הוסיף: "אנחנו מעוניינים בתחרות, אבל לא בג'ונגל.

יו"ר נמל חיפה, ד"ר רון מלכא, אמר כי גם כתב ההסמכה של נמל חיפה מגביל אותו לפעילות שלמספנות ישראל מותר לבצע, כמו שירותי הספנה וייבוא מלט וגרעינים. "אני בעד לפתוח תחרות הוגנת ולתת לנמלי חיפה, אשדוד ואילת את כל מה שמותר למספנות", אמר מלכא. המשנה למנכ"ל נמל המפרץ, יואב צוקרמן, אמר כי כולם בעד תחרות אבל צריך לשמוע את הרגולטור.

נציג אגף התקציבים באוצר, איציק דניאל, אמר כי באוצר חושבים שנכון לבטל את המגבלה על מספנות ישראל לחלוטין ולאלתר. לדבריו, "זה זכיר היסטוריוני של פעם, לפני הפרטת הנמלים, וזה לא נדרש". היו"ר ביטן שאל האם האוצר יהיה מוכן להסיר מגבלות גם מנמל אשדוד והנמלים האחרים, ודניאל השיב: "נשמח להסיר את כל החסמים הרגולטורים מכל נמל שהוא. הנמלים יודעים לפנות אלינו, הם מוזמנים לפנות אלינו כשיש להם חסמים ואנחנו ננסה לעזור".

מנהל רשות הספנות והנמלים, צדוק רדקר, אמר מנגד, כי "העניין מורכב מאוד ונמצא בדיונים בראשות מנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן. בקרוב נצא במתווה שיקדם את התחרות ויוריד את יוקר המחייה. נתחיל במגבלת 5% ונמשיך עם יתר הנמלים".

ממלא מקום מנכ"ל חברת נמלי ישראל, טיקו גדות, הוסיף כי התפקיד של נמל הוא לגשר בין האנייה לשוק, ולא מקום להקמת פעילות מסחרית אחרת שתשפר את רמת הרווחיות של הנמל, ולכן התחרות צריכה להיות במסגרת תפקידי הנמל.

היו"ר ביטן סיכם וקרא למשרדי האוצר והתחבורה לסיים את בחינת הנושא בהקדם, ולהעביר תשובה לוועדה תוך שלושה שבועות.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: ועדת הכלכלהנמל חיפהנמל אשדוד

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: