ועדת הכלכלה אישרה לקריאה ראשונה: תשלום בתח"צ גם בכרטיס אשראי
יו"ר הוועדה: "ההצעה מחויבת המציאות". יוזם ההצעה ח"כ ארז מלול: "הסרבול הקיים היום בתשלום מונע מציבור גדול להשתמש בתח"צ".משרד התחבורה: "ההסדרה צריכה להיות בצווי הפיקוח על המחירים"
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, אישרה היום (ב') לקריאה ראשונה שתי הצעות חוק שמוזגו, האחת של ח"כ ארז מלול והשנייה של ח"כ ואליד אלהואשלה, לתקן את פקודת התעבורה ולאפשר תשלום עבור נסיעה בתחבורה ציבורית גם בכרטיס אשראי.
ח"כ מלול הסביר כי כדי להרחיב את השימוש בתחבורה הציבורית ולהקל על העומס והפקקים צריך לפעול לפשט ולהנגיש את אמצעי התחבורה הציבורית לכמה שיותר משתמשים, בהם גם נוסעים מזדמנים ובעלי רכבים פרטיים. הוא הסביר כי היום מי שרוצה לשלם בתחבורה ציבורית צריך להוציא רב קו, לטעון אותו ולתקף אותו, או להוריד אפליקציות ולטעון אמצעי תשלום. "הסרבול הזה מונע מציבור גדול להשתמש בתחבורה ציבורית, והצעת החוק באה להקל על המשתמשים", אמר.
נציג הלשכה המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד עופר לוי, אמר כי המשרד התחיל כבר בפיילוט לשימוש בכרטיסי אשראי בגוש דן, עם חברת דן, ומתכוון להרחיבו גם לחיפה ואילת. הוא הוסיף כי אין מחלוקת על הצורך, אלא על השאלה איך מגיעים ליעד. "לצערי לא הגענו להסכמה. אנחנו חושבים שההסדרה צריכה להיות באמצעות צווי הפיקוח על המחירים ולא בחקיקה ראשית", אמר. נציגת משרד המשפטים, עו"ד איילת פלדמן, אמרה גם היא כי המשרד תומך בעמדת משרד התחבורה, אך הדבר לא סותר את סמכותה של הכנסת.
ח"כ מלול ציין כי הפיילוט הוא משנת 2017, ועד היום לא נעשה כלום. היו"ר ביטן אמר כי בגלל ששום דבר לא נעשה הוא לא מקבל את הטענה של עו"ד לוי, והוסיף כי כיו"ר ועדה הוא לא כפוף להתחייבויות של ח"כ מלול, אלא מחויב לבחון את ההצעה ולקבל החלטה עניינית.
ח"כ דנינו ביקש לקבל פרטים על הפיילוט, כדי לבחון השפעתו על הצעת החוק. נציג משרד התחבורה, איתי לניר, הסביר כי היו שני פיילוטים, אחד ברכבת עם ישראכרט בשנת 2017, והשני עם חברת דן. היו"ר ביטן שב ואמר כי אנחנו כבר ב-2024 ומשרד התחבורה עדיין לא הוציא צווים. עו"ד לוי השיב כי ההחלטה התקבלה באוגוסט 2023, ונתקעה בדיוק כמו שהצעת החוק נתקעה בגלל המלחמה.
היו"ר ביטן התייחס לכך, ואמר כי יעלה את ההצעה להצבעה לאישור בקריאה ראשונה, מאחר והדבר מחויב המציאות. ח"כ משה פסל אמר כי מה שחשוב זה מתי בסוף תהייה תוצאה ונראה את זה קורה בשטח. מנכ"ל נקודת מפנה, רן מלמד, ביקש לאפשר שימוש גם בכרטיסי דביט. ח"כ מלול התייחס לכך ואמר כי הדבר יבחן ויתוקן בהכנה לקריאה שנייה ושלישית.
במהלך הדיון התעוררו מחלוקות באשר לשאלת מועד הכניסה לתוקף של ההצעה, והשאלה האם מדובר בהצעת חוק שיש לה עלות משמעותית לתקציב המדינה. באשר לזמן ההיערכות ביקש עו"ד לוי שנה וחצי, ואמר כי צריך להתקין מסוף חדש בכ-6,000-7,000 אוטובוסים. לניר העריך כי העלות תהייה כמאה מיליון שקלים, ונציגת האוצר, שחר בר אמרה כי תהייה עלות תקציבית אך היא לא יודעת להגיד כרגע כמה.
ח"כ מלול זעם על כך ואמר כי אם לא היה מקדם את הצעת החוק שלו המשרד לא היה פועל לקדם את הצווים. "אתם רוצים למסמס את זה ואין לי מושג מה האינטרס שלכם", אמר. היו"ר ביטן התייחס להערכת העלות ודרש לקבל את הפירוט המלא והציע לקבוע כי ההצעה תיכנס לתוקף 9 חודשים לאחר אישורה הסופי, ואמר כי הדבר ייבחן שוב בעת ההכנה לקריאה שנייה ושלישית.
בתום הדיון, כאמור, אישרה הוועדה את ההצעה לקריאה ראשונה פה אחד, בקולותיהם של היו"ר ביטן, ח"כ מלול וח"כ פסל.