אא

מצאנו לכם את מאפי פורים האבודים

תתכוננו לפופ אפ מתוק ומיוחד שכולו על טהרת מאפי פורים המסורתיים שכבר לא מייצרים. הזדמנות להתרגש מביס טעים במיוחד

דרום אפריקאי צילום מיכל הרבסטמן דרום אפריקאי צילום מיכל הרבסטמן

נגולה- לחם פורים מרוקאי שמגן מעין הרע, נאן ברנג'י - עוגיות אורז ומי ורדים פרסיות, אצבעות המן- מאפי פילו ואגוזים מתפצחים שהם הסוד השמור של יואי ספרד, אוזני המן דרום אפריקאיות כמו שלא הכרתם ופלמייה צרפתיות עם הפתעה מתוקה.

את כל האוצרות הקולינריים הללו תוכלו למצוא רגע לפני פורים, ב-22/3, בשעות 9:00-14:00 בדוכן מיוחד של foodish, האגף הקולינרי של מוזיאון 'אנו', בשוק האיכרים בנמל תל אביב.
זהו שיתוף פעולה של foodish עם חמדת גולדברג, טבחית וחוקרת זהות לאומית במחלקה לאנתרופולוגיה וסוציולוגיה באוניברסיטת בן גוריון, שמחזיר לחיים את העושר והפולקלור הקולינרי של פורים שהיה קיים לפני שנים רבות עם תרבות משלוחי המנות המסורתית וזו גם הזדמנות לטעום דברים שלא הכרתם.

מיכל הרבסטמןמיכל הרבסטמן

קצת על המאפים שתוכלו למצוא בפופ אפ:

נגולה- הלחם הזה נולד בקהילה היהודית בספרד, ונדד משם לפינות אחרות של העולם וקיבל שמות שונים.  אבל לא משנה באיזה שם קוראים לו, העיקרון זהה: בתוך הלחם המתקתק כלואות ביצים קשות, אותן תולשים ברוב טקס, כדי לגרש מאיתנו את העין הרעה של המן.

 

נאן ברנג'י- על פי המיתולוגיה הפרסית, המלך ג'משיד גילה את הסוכר ערב ה-'נורוז', ראש השנה הפרסי. את המאורע המשמח חוגגים עד היום באכילת 7 מיני מתוקים, ביניהם נאן ברנג'י - עוגיות עדינות מקמח אורז, מעוטרות בשברי פיסטוק. יהודי איראן גיירו את העוגיות והכניסו אותן לחגיגות פורים, החל בסמוך ל-'נורוז' הפרסי, כשהם ממירים את שברי הפיסטוק בזרעי פרג, הנראים כמו הפשפשים שאנחנו מאחלים לרשע.

מיכל הרבסטמןמיכל הרבסטמן

אצבעות המן - יוצאי ספרד אימצו את גלילות הפילו המתוקות, הממולאות באגוזים, וכינו אותן "אצבעות המן". 

המנטאש דרום אפריקניות - אוזני המן השמנמנות והרכות האלה מבוססות על בצק שמרים, ונחשבות לאוזני ההמן המקוריות! עוד לפני שבמזרח אירופה החליפו את בצק השמרים בבצק פריך קל להכנה, עקרו כמה עשרות אלפי יהודים מבתיהם במזרח אירופה והתיישבו בדרום אפריקה, כשהם מביאים איתם את המתכון לאוזני ההמן המקוריות, העשויות בצק שמרים.

פלמייה - בספרי המתכונים היהודיים אפשר למצוא מאכלים המייצגים את עיניו, אצבעותיו, שיערו ושיניו של המן, בחלק מהמקרים, אימצה הקהילה היהודית מאפה קיים והעניקה לו תפקיד סמלי בחגיגות פורים - כך אימצו יהודי צרפת את הפלמייה, שנקראות בארץ "אוזני פיל". 

לינק לעוד מאפים וסיפורים: https://www.foodish.org/
פופ-אפ מאפי פורים יום שישי-  22/3/2024, 9:00-14:00

שוק האיכרים, נמל תל אביב

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: פספורט ק

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: