תל אביב 24°c
ניו יורק 19°c
לונדון 9°c
פריז 12°c
ברלין 14°c
אתונה 19°c
לרנקה 21°c
אא

פער של 90% ביחס לאירופה: ישראל אינה עומדת ביעדי המעבר לרכב חשמלי

"דשדוש תפקודי": מבקר המדינה מתניהו אנגלמן מותח ביקורת חריפה על התנהלות משרדי הממשלה ביחס למשבר האקלים. בין השאר, נידון נושא כלי הרכב החשמליים ועמדות הטעינה

על המדינה לעודד מעבר לרכב חשמלי. צילום: שאטרסטוק על המדינה לעודד מעבר לרכב חשמלי. צילום: שאטרסטוק

לפי הדו"ח האחרון של מבקר המדינה, הנוגע לטיפול הממשלתי בנושא משבר האקלים, ישראל אינה עומדת ביעדי המעבר לרכב חשמלי, ונגררת הרחק מאחור ביחס למדינות אירופה.

על מנת למזער את פליטת גזי החממה בסקטור התחבורה, שהוא השני המזהם ביותר, נקבע יעד של 25% רכבים חשמליים עד לשנת 2030. נכון לסוף שנת 2023, כלי הרכב החשמליים מהווים רק 1.14% מכלל הרכבים בישראל, ולא נעשים מאמצים על מנת לקדם מעבר לרכבים אלו. ביחס לממוצע האירופאי, בישראל קיים פער של 90% בחדירת כלי רכב חשמליים חדשים לעומת כלל כלי הרכב החדשים בשוק.

בנוסף, עולה מדו"ח מבקר המדינה כי משרד התחבורה מתכנן להשתמש בכלי תחבורה חשמליים רק כאשר מדובר באוטובוסים ציבוריים עירוניים, שהם כ-18% מכלל האוטובוסים והמיניבוסים בארץ. לא נקבע שום יעד עבור אוטובוסים עירוניים שאינם ציבוריים, אוטובוסים בין עירוניים ומיניבוסים.

גם בתחום הקמת התשתית שתקל על המעבר לרכב חשמלי יש ליקויים. מתוך יעד של 2,500 עמדות טעינה ציבוריות, משרד האנרגיה הקים רק 1,460 עמדות עד אפריל 2023. מדובר בנתון שמהווה 58% בלבד מהיעד. בנוסף, מרבית העמדות האלו מיועדות לטעינה של הרכב במהלך הלילה, כי רק 79 הן עמדות שמיועדות לטעינה מהירה.

חלק מהביקורת מתייחסת גם לכך שנושא החנייה בעמדות הציבוריות לא הוסדר רשמית, מה שמאפשר לכלי רכב מונעי בנזין ודיזל לחסום את העמדות האלו ללא השלכות חוקיות. ובנוסף, גם תקנות בנוגע להתקנת עמדות טעינה פרטיות במבני מגורים קיימים (שאינם חדשים) טרם נקבעו.

לא ברור כיצד מדינת ישראל מתכננת להדביק את הפערים המדוברים, משום שאמירות לחוד ומעשים לחוד.

רק בינואר האחרון רשות המיסים הפחיתה את שווי הטבת המס ברכישת רכב חשמלי חדש, למרות ההתנגדות הנחרצת של וועדת הכלכלה, יבואני הרכב והציבור הישראלי. כרגע מס הרכישה עומד על 35%, ומס זה הוא מס שמתעדכן תמידית, ומדי שנה הוא יעלה - במקביל לירידה בתקרת ההטבה. למשל, בשנת 2025 מס הרכישה של רכב חשמלי חדש כבר עשוי לעמוד על 50% – וגובה תקרת ההטבה הפטורה ממס ירד מ-50 אלף ל-30 אלף ש"ח…

מילא אם הייתה זו גזירה בודדת, אך מיד לאחר מכן נידון מחדש נושא מס הנסועה, אשר החל משנת 2026 יטיל מס בשווי 15 ש"ח על כל 100 ק"מ. מס זה עוד לא עבר רשמית, אך אנחנו בדרך לשם. שתי החלטות האלו מייקרות את עלות הרכבים החשמליים, ואפילו אם עלות השימוש ברכב חשמלי בכל זאת פחותה מזו של רכב בנזין שאינו היברידי - כל החשש הזה הופך המעבר לרכב חשמלי לקשה יותר מבחינה רגשית.

לחדשות נוספות מהארץ והעולם:
מדור הרכב של פספורטניוז

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: רכברכביםמבקר המדינה

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: