אא

רק הסופ"ש: הכירו מקרוב את יוצרי פרדס חנה כרכור בפסטיבל אמנות במושבה

הפסטיבל, שיתקיים בסופ"ש הקרוב, מארח 105 אמנים - כולל אמנים מפונים מהצפון והדרום. מוצגות בו כל סוגי היצירות, לצד פעילויות לכל המשפחה, דוכני מזון וסדנאות

האמן הווארד פוקס. צילום: אירה מקיינקו האמן הווארד פוקס. צילום: אירה מקיינקו

פסטיבל "אמנות במושבה" מתקיים מזה 25 שנים בפרדס חנה כרכור, ופוקדים אותו כ-20 אלף מבקרים מדי שנה. הפעם הוא מתקיים בסופ"ש הקרוב, בין התאריכים 11-13.4, החל מעשר בבוקר ועד 17:00 בשישי ו-20:00 בשבת. לוקחים בו חלק 105 אמנים ואמניות, כולל אמנים אורחים שמפונים מהדרום ומהצפון.

 

לפני שהתחלתי לסייר בין הדוכנים עצרתי לדבר עם טלי עמנואל, מפיקת האירוע בחמש השנים האחרונות. כבר כשהחלה בתפקידה היא הנגישה את האירוע בדיגיטל, עם אתר שמתעד את עבודות האמנים ומפה שמתעדכנת מדי שנה עם כל המתחמים והמציגים. 

תהיתי איך זה לקיים את האירוע השנה, בצל הלחימה. לדברי טלי עמנואל, "גרעין האמנים בשנים האחרונות חווה המון טלטלות. השנה, בתוך המלחמה, הייתה התלבטות קשה האם לקיים את האירוע. הקהילה המקומית ספגה אבדות קשות, והיא מחוברת לאבל ולכאב ברמה האישית והלאומית". 

הוחלט לקיים את האירוע עבור החוסן הקהילתי, הריפוי שביצירה והפרנסה ממנה, ומההתחלה היה ברור שתהיה התייחסות ישירה לאירועי השביעי באוקטובר. "היה רצון לתת במה לחטופים ולציין את זכר הנרצחים, שעדיין חלק מאיתנו. היינו בקשר ישיר עם המטה הארצי לחטופים והמטה בפרדס חנה. הקמנו עמדות תמיכה בחטופים בשלושה מתחמים שונים, חילקנו לכל הדוכנים מדבקות של סיכת החטופים לאריזות המתנה, ותלינו שלטים צהובים לצד כל אמן. בנוסף, אתמול בלילה בפעילות גרילה תלינו בכל פרדס חנה אלף פשקווילים צהובים עם סיכת החטופים. הפכנו את פרדס חנה לצהובה מתוך כוונה לעורר מודעות, ולהזכיר שהם לפני הכל. יש אירוע ומתפרנסים, אבל יש גם 134 אזרחים ואזרחיות וחיילים וחיילות שנמצאים שם ולא נשקוט עד שישובו הביתה".

בשבת יתקיים מיצג זיכרון לזכר הנרצחים והנופלים בוואדי פרדס חנה. הוא יהיה עשוי כולו מחומרים טבעיים - מצמחים, אדמה וסוקולנטים - והציבור מוזמן להשתתף ולקחת בו חלק. בסוף האירוע יערך מעגל שירה לציבור סביב המיצג, עם 7 מוזיקאים מאזור פרדס חנה כרכור - לזכר הנרצחים וכדי לשאת תפילה לשלום החטופים.

לסיום, טלי עמנואל אומרת כי "השנה גם הכנסנו הרבה אמנים מהעוטף והצפון. בדרך כלל האירוע מבוסס רק על מי שגר או מנהל סטודיו פעיל בפרדס חנה כרכור. השנה הם מציגים יחד איתנו, וזוכים לעטיפה רגשית וגם יכולת להתפרנס בכבוד. כולנו מאוד גאים באירוע, וכל אחד מהאמנים שם את הלב שלו כדי שנזכור גם את כל מה שקרה". 

הסטודיו של איב ענן. צילום: אירה מקיינקוהסטודיו של איב ענן. צילום: אירה מקיינקו

גם יוני חכימי, ראש המועצה החדש של פרדס חנה כרכור, פקד את האירוע. הוא אמר כי "אנחנו שמחים וגאים שאנחנו ברוכים בכל כך הרבה אמנים בפרדס חנה כרכור. האמנות במושבה מתרחבת משנה לשנה ואנחנו ניתן את כל התמיכה לאמנות בעיר. מחכים לכם היום בערב, ובשישי ובשבת".

יצירותיה של אמנית הקרמיקה והקדרות שני מרום. צילום: אירה מקיינקויצירותיה של אמנית הקרמיקה והקדרות שני מרום. צילום: אירה מקיינקו

האמנים המציגים

באירוע עצמו מוצגים המון סוגים שונים של אמנות, החל מקדרות, ציור, פיסול, קרמיקה, ואפילו אדריכלות. במקביל מתקיימים גם מיצגים פיזיים, סדנאות לכל המשפחה, שיחות גלריה והופעות מוזיקליות - ובין לבין תוכלו לשבת לאכול באחד מבתי הקפה או עגלות הקפה שברובעים, דוגמת "קפה הצבי" או "Guy's Burger". הפסטיבל הזה הוא הזדמנות יקרה מפז לבקר בסטודיו של האמנים, לשאול אותם שאלות על עבודתם, וכמובן לרכוש תכשיטים בעבודת יד ויצירות אמנות מרהיבות שיקשטו את הבית שלכם. הנה כמה מהאמנים שעצרתי לדבר איתם באירוע, אותם תוכלו לראות גם בסרטון בערוץ האינסטגרם שלנו:

צילום: אירה מקיינקוצילום: אירה מקיינקו

התחלתי את האירוע במתחם אורוות האמנים בסטודיו של ניר כהן, "קוד האדמה". יצירת הקוקודמות היא הביטוי האמנותי של ניר, ודרכה הוא מוציא מכל צמח ביטוי חזותי שונה אשר מדגיש את אופיו הייחודי. כל היצירות עשויות מחומרי גלם טבעיים בלבד, ועם טיפול נכון הן יכולות לחיות בביתכם שנים. בנוסף לצמחי האוויר המוכנים לרכישה, ניר מעביר במקום גם סדנאות. 

צילום: אירה מקיינקוצילום: אירה מקיינקו

במרחק נסיעה קצרה מאוד תמצאו את הצייר הבינלאומי הווארד פוקס, שיוצר בסגנון הייחודי Imaginary Realism. אתם תיכנסו ישירות לסטודיו שלו, ותוכלו לראות אותו בעיצומו של ציור שהוא עובד עליו כבר ארבעה חודשים, כחלק מסדרתו החדשה "Hotel Utopia", העוסקת במשמעות החיים, בהתפתחות הטכנולוגיה ובשאלה "מהי אוטופיה?". יצירותיו של פוקס מלאות בהומור, ומשלבות באופן מופלא בין הסוריאליסטי לריאליסטי. תוכלו לרכוש הדפסים של יצירותיו, וגם את הציורים המקוריים.

יצירותיו של הווארד פוקס. צילום: אירה מקיינקויצירותיו של הווארד פוקס. צילום: אירה מקיינקו

לאחר השיחה עם פוקס מומלץ לבקר אצל איב ענן, אמן רב תחומי העוסק באדריכלות ועיצוב, פיסול, ציור, קרמיקה, תחריט ובישול, ואתם אולי זוכרים אותו מהעונה החמישית של "מאסטר שף". הסטודיו שלו שוכן ב"בית האמנים" בכרכור, בניין שתוכנן בידי ענן עצמו כסטודיו לאמנים. פסלו של איב ענן סביב חדר המדרגות של הבניין מסמל עץ שצומח לעננים, וגם חלק מעבודתיו בסטודיו מתכתבות עם המוטיב הזה.

הסטודיו של איב ענן. צילום: אירה מקיינקוהסטודיו של איב ענן. צילום: אירה מקיינקו

הסטודיו של איב ענן. צילום: אירה מקיינקוהסטודיו של איב ענן. צילום: אירה מקיינקו

מרחק קצר משם נמצאת אמנית התכשיטים נטע ליבנה, המייצרת תכשיטים במגוון סגנונות, כולל עיצובים עכשוויים וצעירים. בנוסף לתכשיטים היא גם מציירת מנדלות מלאות חיים, בסגנונה הייחודי. נטע מאמינה שתכשיטיה והאמנות שלה מיועדים להזכיר לך את העוצמה הפנימית שלך, את החיבורים שלך למקום, לאנשים, למשפחה, ולעצמך. מחיר התכשיטים נע בין 99 ל-360 ש"ח.

צילום: אירה מקיינקוצילום: אירה מקיינקו

עם נטע ליבנה חולק את החלל גם עמרי בר-לב, הסופר והקוסם שחיבר כ-40 ספרי ילדים ומבוגרים. הוא כתב גם את סדרת "חינוך בחיוך", העושה שימוש בהומור וחריזה לשם העברת תכנים בצורה הומוריסטית לילדים.

עמרי בר-לב. צילום: אירה מקיינקועמרי בר-לב. צילום: אירה מקיינקו

לצידם נמצאת אמנית ה-quilt ברברה סטצן, שיוצרת שמיכות טלאים, מגבות, תחתיות לסירים ופריטים שימושיים אחרים מבדים צבעוניים, משמחים ומלאי חדווה, שמחזירים אותנו מיד לילדות שלנו. 

צילום: אירה מקיינקוצילום: אירה מקיינקו

מעבר למפתן המרפסת מציגה גם האמנית רקפת לוי, בעלת קריירה מקומית ובינלאומית בתחום אמנויות הבמה, אשר הקימה וניהלה במשך 15 שנים בית ספר לעיצוב תפאורה ותלבושות. בשש השנים האחרונות רקפת עוסקת באמנות רב תחומית, והיא מציגה בפסטיבל את פסלי הקרמיקה שלה. יצירותיה, בשחור ולבן, נעות בין קרמיקה פונקציונלית (סט צלחות לשולחן הסדר) ואמנות נוגעת ללב המתכתבות עם אירועי השבעה באוקטובר. אמנות היא אמצעי לריפוי, והיצירות של רקפת יפתחו לכם צוהר למחשבה. 

צילום: אירה מקיינקוצילום: אירה מקיינקו

לאחר הביקור במתחם מומלץ להגיע ל"דורותיאה", הסטודיו של הילה דגני-כגן. מאז שנת 2003, הילה מעניקה חיים חדשים לרהיטים ומתמחה בחידוש, שיפוץ וריפוד רהיטי וינטג'. אם אתם מחפשים פריט ריהוט ייחודי בעל היסטוריה, שמשופץ בקפידה וישמש אתכם לאורך זמן, זה המקום האידיאלי עבורכם. 

צילום: אירה מקיינקוצילום: אירה מקיינקו

צילום: אירה מקיינקוצילום: אירה מקיינקו

ברובע הירוק תמצאו את אמנית הקרמיקה והקדרות שני מרום, שמפונה מקיבוץ ניר עוז. עסקיה נסגרו עקב המלחמה והיא עובדת כבר חצי שנה מסטודיו זמני. ביריד תוכלו לרכוש את יצירותיה ולתמוך בה, ובאמנים מפונים נוספים, בתקופה קשה זו. 

צילום: אירה מקיינקוצילום: אירה מקיינקו

לצידה מציגה דנה ויינר, שהיא אמנית רב תחומית - צלמת, מאיירת, מתכונאית וכותבת. בפסטיבל תוכלו לרכוש את איורה מעוררי התיאבון, וגם אריזת מתנה הכוללת מתכונים מאוירים. 

דנה ויינר. צילום: אירה מקיינקודנה ויינר. צילום: אירה מקיינקו

דנה ויינר. צילום: אירה מקיינקודנה ויינר. צילום: אירה מקיינקו

התחנה האחרונה שלנו היא איריס הרפז, שצורפת תכשיטים עדינים מזהב וכסף טהורים כבר למעלה מ-20 שנה. היא משתמשת בטכניקות עתיקות בשילוב אלמנטים יצוקים מהטבע (דוגמת אצטרובלים קטנטנים וזרעים של צמחים שונים) ואבני חן, ויוצרת תכשיטים מדויקים בעיצוב אישי וייחודי. הרפז עושה שימוש בחומרים איכותיים, דוגמת זהב 18 ו-22 קראט, ומחיר יצירותיה מתחיל מ-500 ש"ח. 

צילום: אירה מקיינקוצילום: אירה מקיינקו

זוהי רק הצצה לאמני ואמניות האירוע, שאני מקווה שפתחה לכם את התיאבון. מומלץ מאוד להגיע לאירוע בסופ"ש הקרוב ולחוות בעצמכם. 

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: תיירותבארץ

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: