אא

מבקר המדינה: ״פעילות התעשייה האווירית בתחום מניעת מעילות והונאות לוקה בחסר״

מחודש ינואר 2019 ועד יוני 2023 אירעו בתע"א אירועי מעילות והונאות, ובהם מקרים של דיווח שעות כוזב, מקרים של ניצול הרשאות לביצוע שינויים במערכות מידע, גניבה או שימוש פרטי ברכוש החברה וזיוף החזרי הוצאות. 55% מהעובדים אינם מכירים את "הקו החם" לתלונות בנושא שחיתות

צילום: Shutterstock צילום: Shutterstock

ביקורת משרד מבקר המדינה העלתה כי לשום גורם בתעשייה אווירית לרבות מערך ניהול הסיכונים, לא היה בסיס נתונים מרכזי כולל של אירועי מעילות והונאות שהתגלו בחברה בשנים 2019 - 2022 ויש בכך כדי לפגוע בניהול סיכוני המעילות וההונאות ובטיפול בהם.

על פי דו״ח המבקר מחודש ינואר 2019 ועד יוני 2023 אירעו בתע"א אירועי מעילות והונאות, ובהם מקרים של דיווח שעות כוזב, מקרים של ניצול הרשאות לביצוע שינויים במערכות מידע, גניבה או שימוש פרטי ברכוש החברה וזיוף החזרי הוצאות.

עם זאת, הסיכונים הנוגעים לאירועים אלה לא דורגו בחברה בין עשרים הסיכונים הגבוהים ביותר בסקר סיכוני מעילות והונאות משנת 2021, והדבר עלול להעיד על איכות הערכת הסבירות להתממשות הסיכונים.

בחוזר ניהול סיכונים 2020 של רשות החברות הממשלתיות נקבע כי בחברה ממשלתית בסיווג 9 ומעלה (הסיווג של תע"א) מנהל הסיכונים הראשי לא יעסוק בתפקידים אחרים. שלא בהתאם לחוזר זה, ועל אף ריבוי משימותיו של מנהל הסיכונים הראשי כפי שהוגדרו בחוזר ניהול הסיכונים, אשר דורשות קשב ותשומות רבות, מינה דירקטוריון החברה ביולי 2021 את סמנכ"ל הכספים של החברה - תפקיד מורכב כשלעצמו, הנושא באחריות לכל היבטיה הכספיים של החברה - למנהל הסיכונים הראשי בחברה. מינוי זה עלול לפגוע באי-תלותו של מנהל הסיכונים הראשי ולהעמידו במצב של ניגוד עניינים בין תפקידיו השונים.

משנת 2010 ועד למועד סיום הביקורת (יולי 2023) הועברה האחריות לטיפול בנושא ניהול סיכוני מעילות הונאות בתע"א בין גורמים שונים, ומשנת 2021 היא בידי סמנכ"ל הכספים המשמש כאמור גם מנהל הסיכונים הראשי בחברה.

כמו כן, בשנים 2018 - 2022 (חוץ מאשר בשנת 2020) לא התכנסה ועדת ניהול הסיכונים של הדירקטוריון אחת לרבעון, כפי שנקבע במסמך המדיניות של התע"א, ואף היו בשנים אלו פרקי זמן של כחצי שנה ושנה שבהם לא התכנסה הוועדה, כמו בתקופה שבין יולי 2018 ליולי 2019.

אחת הבקרות העיקריות אשר עשויה להביא לצמצום מעילות היא רוטציה של עובדים בתפקידי מפתח, שיש להם גישה לכספי החברה ולנכסיה, כגון קניינים ואנשי חשבות וכספים. תחלופה של עובדים בתפקידים אלו עשויה להקשות על עובד המעוניין לבצע מעילה בנכסי הארגון. עם זאת, התע"א לא מיפתה תפקידים רגישים לצורך ביצוע רוטציה בין העובדים הממלאים אותם. בתחום הרכש לא מתקיים הליך רוטציה סדור ומנוהל, וכ-26% מהעובדים בתחום הרכש אינם עומדים בלוגיקת הרוטציה שנקבעה בהתאם להנחיית הנהלת החברה משנת 2011 ולעדכונה משנת 2017. בתחום הכספים לא מבוצעת רוטציה, ויש עובדים שמשמשים שנים ארוכות בתפקידם, בהם 45 עובדים (כ-8% מכלל העובדים בתחום הכספים) המשמשים בתפקידם יותר מ-15 שנים.

אחת הדרכים הנפוצות לגילוי אי-סדרים ועבירות בחברה היא באמצעות קבלת מידע מגורמים שונים כגון עובדים, לקוחות וספקים. אחד המנגנונים לקבלת מידע מסוג זה הוא מערך דיווח "קו חם", המאפשר להעביר מידע ותלונות הן מתוך הארגון והן מחוץ לו באופן פשוט וקל ואף בעילום שם למי שחפץ בכך. עם זאת, בשאלון של משרד מבקר המדינה עלה כי 55% מהמשיבים אינם ערים לקיומו של ה"קו החם"; כי בחטיבות אלתא ומערכות טילים וחלל המשיבים מכירים את ה"קו החם" פחות מאשר עובדי יתר החטיבות (37% ו-42% בהתאמה, לעומת 52%); כי סקטור המהנדסים מכיר את "הקו החם" פחות מאשר הסקטורים האחרים (38% לעומת כ-51% בממוצע); וכך גם עובדים המועסקים בחברה 6 - 20 שנים (38.5% בממוצע לעומת 50%).

בסוף שנת 2022 היו לחברה 46 תאגידים מוחזקים, מהם 26 בחו"ל. 17 מהתאגידים (37%) הם בבעלות מלאה שלה, 19 תאגידים (41%) אינם בבעלותה המלאה אך מאוחדים בדוחות הכספיים של התע"א, ו-10 תאגידים (22%) מוחזקים על ידי התע"א בשיעור נמוך מ-50%.

בסוף שנת 2022 היו 130 המלצות של הביקורת הפנימית בתע"א שהתקבלו על ידי הנהלת החברה ושיישומן היה בפיגור של יותר משנה, מהן 81 המלצות שיישומן היה בפיגור של יותר משנתיים. בין ההמלצות שהיה ביישומן פיגור של יותר משנה נכללות גם המלצות בנושאים הרלוונטיים לסיכונים תאגידיים של התע"א, בהם עמידה ברגולציה, מודיעין עסקי, ניהול הקניין הרוחני ויישום תוכנית הציות; וכן נושאים הנוגעים לבקרות למניעת מעילות והונאות דוגמת ניהול הרשאות וניהול מסדי נתונים.

התע"א ואלתא הן גופים המונחים על ידי הממונה על הביטחון במערכת הביטחון , שבין תפקידיו לבצע התאמת מהימנות של עובדי מערכת הביטחון והמועסקים על ידה לתפקידיהם, לרבות בגופים המונחים, ולבצע חקירות פליליות בגופי מערכת הביטחון. משנת 2007 לא עודכן נוהל מלמ"ב בעניין חקירות פליליות בגופי מערכת הביטחון, והפרקטיקה שלפיה פועל מלמ"ב שונה מזו שנקבעה בנוהל; פרקטיקה שקיבלה ביטוי בטיוטת נוהל שטרם אושרה. כל עוד לא מאושר נוהל עדכני בנושא, לא מעוגן בין היתר אופן קבלת החלטה במלמ"ב שלא לקיים חקירה בעניין שהובא לפניו.

עד למועד סיום הביקורת (יולי 2023) רשות החברות הממשלתיות לא בחנה בעקבות המלצות דוח מבקר המדינה בנושא "מניעת מעילות במשרדי ממשלה ובחברות ממשלתיות" משנת 2022 את אופן יישום הנחיותיה בחוזר ניהול סיכונים 2020, והן לא עודכנו. כמו כן, הרשות לא ביצעה מעקב אחר יישום הבקרות לעניין זה בחברות הממשלתיות; והיא אינה שולחת לגופים שבאחריותה הודעות עדכון על מקרי מעילות שהתגלו ולא פרסמה המלצות לצמצום החשיפה לסיכוני מעילות.

לחיוב ניתן לציין הקמת פורום רגולטורים בחברה על ידי היועצת המשפטית, שתכליתו לעסוק בנושאים של טוהר המידות ומטרתו לטייב זרימת מידע ולבצע עדכונים בקרב הגורמים השונים בחברה הרלוונטיים לנושאים אלו. כמו כן המבקר ציין לחיוב את פעילות המבקר הפנימי להגברת הבקרה על ניהול הסיכונים בחברה באופן גיבוש תוכנית העבודה מבוססת הסיכונים.

המבקר מתניהו אנגלמן ממליץ כי דירקטוריון החברה ימנה מנהל סיכונים ראשי שיעמוד בדרישות חוזר רשות החברות הממשלתיות; כי מנהל הסיכונים הראשי ירכז את כלל אירועי המעילות וההונאות בחברה. כמו כן, נוכח החשיבות הערכית והארגונית של נושא טוהר המידות, מומלץ כי הנהלת החברה תבחן את הקריטריונים שהגדירה לדירוג חומרת סיכוני המעילות וההונאות, לרבות ביצוע מעילות בסכומים שאינם מהותיים לארגון, וכן את הבקרות הנדרשות בתהליכים אלה. המבקר ממליץ עוד כי הממונה על הביטחון במערכת הביטחון יאשר בהקדם נוהל עדכני בעניין חקירות פליליות בגופי מערכת הביטחון ויביאו לידיעת הגופים המונחים, לרבות התע"א.

...

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מבקר המדינה

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: