לנפוש בגאווה? כ-65% מקהילת הלהט״ב הישראלית חוו אפליה במהלך נסיעה או חופשה
מחקר חדש ומיוחד שנערך במיוחד לחודש הגאווה ע״י Booking.com, מציג כיצד תיירים ותיירות מהקהילה הגאה הישראלית מתמודדים עם אתגרים ומחלוקות, החל מתהליך התכנון ועד החופשה בפועל. כל הנתונים
לרגל חודש הגאווה, Booking.com חושפת נתונים חדשים על החופשות של קהילת הלהט"ב והאתגרים שבמהלך תכנון החופשה.
כחלק מהמשימה לעזור לכולן ולכולם לנפוש מסביב לעולם, המחקר האחרון של Booking.com בנושא תיירות בקהילה הגאה מראה שתיירות ותיירים ממשיכים להתמודד עם אתגרים משמעותיים במהלך נסיעות:
- יותר ממחצית (65%) מהתיירים והתיירות מהקהילה הישראלית חוו אפליה במהלך נסיעה או חופשה. התיירים האלה מאמינים שייתקלו בהתנהגות מפלה בהרבה מתיירים אחרים (52%) ומתושבים מקומיים ביעד החופשה (49%).
- במקביל, 49% מהישראלים טוענים שההשתייכות שלהם לקהילה הגאה גורמת להם להיות יותר חסרי בטחון וגורמת לכך שהם מודעים יותר לעצמם כשהם מטיילים בעולם.
למרות זאת, תיירות ותיירים מהקהילה הגאה לוקחים את העניינים ואת השליטה לידיהם. החל מהחלטה מחושבת לגבי היעד, ועד להזמנה מראש של המושבים בטיסה ויצירת 'אלטר אגו' – היום, יותר מאי פעם, תיירות ותיירים שמשתייכים לקהילה הגאה מוצאים דרכים שונות לשלוט בחוויית הנסיעה שלהם, ולהתמודד עם אתגרים שונים בבטחה, כדי ליצור לעצמם את החוויה הטובה ביותר.
שיקולים בבחירת היעד
בעקבות המצב הנוכחי של אי ודאות כלכלית, שמשפיע על אנשים רבים ברחבי העולם, כמעט שני שליש (59%) מהתיירות והתיירים מהקהילה הגאה הישראלית מחפשים קודם כל מקום אירוח שמתאים לתקציב שלהם. אחרי השיקולים הכלכליים העיקריים, 57% מהם מאמינים שהשיקול החשוב השני הוא בחירת יעד שבו יוכלו לטייל וליהנות בדיוק כמו שהם באמת. מבין כלל התיירים הישראלים מהקהילה הגאה:
- 44% מתייחסים לחקיקה המקומית ביעד ביחס לקהילה בנושאי שוויון, זכויות אדם והזכות להינשא, כאל שיקול חשוב.
- 43% בודקים אם ביעד יש יותר או פחות קבלה והכלה של להט"ב, מאשר במדינה שבה הם חיים.
- 45% שוקלים את מה ששמעו או קראו בחדשות לגבי חוויות של תיירות ותיירים מהקהילה שנסעו לבקר במדינות אחרות.
לחששות האלה הייתה השפעה ברורה על התפיסות ותהליך קבלת ההחלטות של התיירים מהקהילה הגאה. 41% מהמשיבים הישראלים ביטלו נסיעה או טיול במהלך השנה החולפת, אחרי שראו שביעד לא תומכים בתושבים להט"בים. הנתון הזה דומיננטי יותר אצל הורים להט"בים (48% מכלל העונים מסביב לעולם) בהשוואה לאלה שאינם הורים (40%), אבל הרבה יותר בקרב טרנסג'נדריות וטרנסג'נדרים (59%) ואינטרסקס (56%). מצד שני, יותר מחצי (56%) מהתיירות והתיירים מהקהילה הגאה מסביב לעולם הזמינו נסיעה במהלך 12 החודשים האחרונים, ליעד שנראה שתומכים בו באנשים שמזדהים כלהט"ב. בנות ובני דור ה-Y (ילידי שנות ה-80 וה-90) הם אלה שהכי נוטים לנסוע ליעדים כאלה (62%). המעטים ביותר (21%) הם בני ובנות 'הדור השקט' (ילידי אמצע שנות ה-20 עד אמצע שנות ה-40 של המאה ה-20).
כשיש להם אפשרויות בחירה, 41% מהישראלים אומרים שהיו מעדיפים לבקר ביעדים שבהם תיירות גאה כבר מבוססת היטב, בהשוואה ל-44% שהיו מעדיפים לשקול יעדים שבהם הנוכחות שלהם תוכל לתרום לשיפור הקבלה והמודעות של החברה. גם לרוח התקופה יש תפקיד בתהליך ההחלטה: יותר מחצי (55%) מהתיירים הישראלים מהקהילה הגאה אומרים שיש יותר סיכוי שיזמינו חופשה בהשראת תרבות הפופ הלהט"בית.
הכנות לפני הטיסה
אחרי שהחליטו על יעד לטיסה, תיירות ותיירים מהקהילה הגאה ממשיכים לנקוט צעדים פרואקטיביים כדי לצמצם את החשש מאפליה בזמן הטיסה. כמעט שליש (28%) מהתיירים הישראלים הגאים חוו חוויה שלילית עם אדם שהיה איתם בטיסה, שקשורה ישירות לזהות המגדרית או המינית שלהם. 29% מהם הביעו חשש מהמחשבה על ישיבה לצד אדם זר, בגלל התנהגות או תגובה אפשרית כלפיהם כלהט"ב. לכן, 42% מהתיירים הישראלים מהקהילה הגאה מעדיפים לבחור מושב ספציפי מראש, כדי למזער את האינטראקציה עם אחרים, מחשש לאפליה.
שינויים בהתנהגות ואימוץ דמות אחרת
התיירים ישראלים מהקהילה הגאה מאמצים לעצמם 'דמויות', כדי להגן על עצמם בנסיעות ובטיולים. 33% מהם אומרים שהם משנים דברים במראה החיצוני ובהתנהגות שלהם כדי למנוע מקרי אפליה פוטנציאליים או תשומת לב לא רצויה. 35% יצרו 'אלטר אגו' כדי לטייל בסביבות שונות בעולם. הסיבה העיקרית לכך שתיירים יוצרים 'אלטר-אגו' היא כדי להגן על עצמם ולהרגיש בטוחים (35%). כשליש (34%) עושים זאת כדי להתאים את עצמם לרגישויות תרבותיות שאולי קיימות ביעד.
בענף התיירות עומדים לצד הקהילה
מעבר להחלטות שלהם, התיירים הישראלים מהקהילה הגאה רואים שינוי חיובי בענף התיירות. 59% מהם אומרים שהעלייה ביחס השוויוני והמכיל גורמת להם להרגיש יותר בנוח כשהם מטיילים ונוסעים בעולם. האמירה הזו נכונה בעיקר בקרב מי שמחוץ לארון, אבל גם 65% מאלה שלא מחוץ לארון מרגישים כך.
נסיעה ליעדים שיש בהם חוקים שנועדו להגן על הקהילה, עוזרת להם להרגיש שייכים. התחושה הזו משתקפת באינטראקציות שלהם עם האנשים שעובדים בענף התיירות: 78% מהתיירות והתיירים מהקהילה הישראלית מרגישים בנוח כשהם מגיעים לצ'ק-אין במקום האירוח, 78% מרגישים כך בתקשורת עם מארחות ומארחים ועם חברות תעופה. 75% מהישראלים מרגישים בנוח לתקשר עם אנשי מקצוע מתחום האירוח ביעד שבחרו, כמו מדריכות ומדריכי טיולים, דיילות ודיילים ונהגות ונהגי מוניות. בנוסף, כשנשאלו אילו אפשרויות הם היו רוצים לראות אצל חברות תיירות, שישפרו את חוויות הנסיעה העתידיות שלהם, 22% ציינו שמסנני חיפוש יעזרו להם לזהות מקומות אירוח שמציעים להם חוויה מסבירת פנים
"אנחנו ב-Booking.com מאמינים בכל לבנו שלכל אחת ואחד מגיע לטייל ולחוות את העולם בדרך שייחודית להם", אומר אריין דייק, מנהל שיווק ראשי וסגן נשיא בכיר ב-Booking.com: "כגבר גיי, לצערי אני מכיר ממקור ראשון את האתגרים שעדיין קיימים במקומות רבים בעולם, שלמרבה הצער כוללים גם אזהרות מסע שכבר פורסמו לקראת אירועי הגאווה של השנה. למרות כל זאת, אני שמח ומלא השראה כשאני רואה תיירות ותיירים מהקהילה הגאה מפגינים חוסן וגמישות, ומתמודדים עם החוויות שחוו, בבית וגם במהלך נסיעות וטיולים. למרות ההתקדמות האמיתית והמוחשית שמתרחשת כיום, אנחנו חייבים להישאר ערניים ולעשות מה שבאפשרותנו כדי לעזור לכולם ולכולן לנסוע ולטייל בעולם בגאווה".
מאז שהושקה ב-2021 תוכנית ה-Travel Proud של Booking.com, היא סיפקה ומספקת הכשרה בחינם בנושאי הכללה וסובלנות לצוותים במקומות אירוח ולשותפים, כדי לעזור להם להבין טוב יותר את האתגרים הספציפיים שאיתם מתמודדת הקהילה הגאה, ולקבל כלים שבעזרתם יוכלו לגרום לכל האורחים להרגיש רצויים, ולא משנה מאיפה הם מגיעים, את מי הם אוהבים או איך הם מזדהים. ההדרכה זמינה באנגלית, איטלקית, צרפתית, ספרדית, פורטוגזית ברזילאית, קרואטית, יפנית, יוונית, פורטוגזית, תאילנדית וגרמנית, והיא מתקיימת בתדירות קבועה. כיום, ב-Booking.com יש יותר מ-67,000 מקומות אירוח שקיבלו את הסמכת Travel Proud ברחבי העולם, ונמצאים ב-133 מדינות וטריטוריות וב-12,645 ערים ויעדים. נכון לשנת 2024, קיימים בישראל כ-142 מקומות אירוח שזכו בתווית הזו, ומשנה לשנה מקומות אירוח נוספים מצטרפים לתוכנית.