אא

בעיות בבקרת התנועה האווירית וחוסר בטכנולוגיה הובילו כמעט להתנגשות בשדה״ת המעורפל בטקסס

יו״ר המועצה לבטיחות בתחבורה על הכמעט התנגשות בין מטוס של Southwest עם מטוס Fedex: "קוראים ל-FAA להשתמש בטכנולוגיה כדי למנוע חדירת מסלולים - משהו שאנחנו עושים כבר עשרות שנים - כי אנחנו חייבים לגבות את בני האדם הפועלים במערכת התעופה שלנו בכל רמה״

צילום: Shutterstock צילום: Shutterstock

המועצה לבטיחות בתחבורה האמריקאית - NTSB - National Safety Transportaion Bord מצאה כי היעדר טכנולוגיית בטיחות קריטית והנחות שגויות של בקר תנועה הובילו כמעט להתנגשות בין מטוס בואינג B-737 של Southwest Airlines ו-FedEx B-767 במסלול המראה באוסטין, טקסס בשנה שעברה.

בבוקר ה-4 בפברואר 2023, נמל התעופה הבינלאומי אוסטין-ברגסטרום היה מכוסה בערפל כבד, מה שהגביל בצורה משמעותית את הראות עבור בקרי התנועה וצוותי הטיסה. למגדל הפיקוח האווירי לא היה ציוד לזיהוי פני השטח כדי לסייע לבקרים בניטור התנועה במסלול הנחיתה ובמסלול ההמראה.

קצת אחרי השעה 6:34 בבוקר, כשטיסת FedEx 1432 הייתה כשש דקות משדה התעופה המקומי ועליה שלושה אנשי צוות, הבקר הכין את המטוס לנחיתה.

צילום: Shutterstockצילום: Shutterstock

כארבע דקות לאחר מכן, טיסת Southwest ועליה 128 נוסעים ואנשי צוות, ציינה שהיא מוכנה להמריא באותו מסלול בו אושרה טיסת FedEx 1432 לנחיתה. מטוס FedEx היה כשישה וחצי ק״מ ו-90 שניות מסף המסלול בשלב זה.

הבקר לא הצליח לראות את מטוס ה-Southwest דרך הערפל הכבד והניח שהוא כבר נמצא בקו הקצר, שהוא סימון נתיב המציין היכן על כלי טיס לעצור כדי לקבל אישור להיכנס למסלול הנחיתה אם האישור הזה לא סופק כבר.

אנשי צוות הטיסה של Southwest הפעילו את מנועי המטוס בהתאם לנהלי חברת התעופה שלהם כשהם יצאו בתנאי קרח בשל מזג האוויר ששרר בשדה באותה עת, מה שעיכב את ההמראה ב-19 שניות נוספות.

כאשר FedEx הייתה בגישה סופית קצרה, הבקר הצליח לראות את "אור המיקום הלבן השמאלי" של מטוס ה-Southwest ואחריו את ה"צללית" שלו כשה-737 היה ממש לפני FedEx נע במורד המסלול.

בנקודה הקרובה ביותר, שני המטוסים הגיעו למרחק של כ-150 עד 170 רגל (כ-40-50 מטר) אחד מהשני.

צילום: Shutterstockצילום: Shutterstock

מאוחר יותר הטיסה המשיכה בהמראה וטסה ליעדה קנקון, מקסיקו; לאחר מכן מטוס ה-FedEx נחת ללא תקרית נוספת באוסטין. בשני המטוסים לא דווח על פציעות בקרב הנוסעים והצוות.

"אזהרה אחת שהוחמצה, תגובה אחת שגויה, אפילו החמצה אחת לחיזוק הבטיחות יכולה להוביל לטרגדיה ולהרוס את אמון הציבור במערכת התעופה שלנו, וזו בדיוק הסיבה שאנחנו חייבים ללמוד מכמעט פספוסים כמו אלה", אמרה יו"ר NTSB, ג'ניפר הומנדי. "אנחנו שוב קוראים ל-FAA להשתמש בטכנולוגיה כדי למנוע חדירת מסלולים - משהו שאנחנו עושים כבר עשרות שנים - כי אנחנו חייבים לגבות את בני האדם הפועלים במערכת התעופה שלנו בכל רמה. כך אנחנו מצילים חיים".

החוקרים אמרו שניתן היה למנוע את חדירת המסלול לו הבקר היה מחזיק זמן נוסף את מטוס Southwest במסלול הדרום מערבי עד לאחר נחיתת FedEx או מבטל את אישור ההמראה של Southwest.

ה-NTSB הוסיף גם שצוות הטיסה של Southwest, שהיה מודע לכך ש-FedEx נמצאת בגישה סופית קצרה, תרם לתקרית בכך שלא הודיע ​​לבקר במגדל הפיקוח שהם יצטרכו עוד זמן על המסלול כדי לבצע את הפעלת המנוע לפני ההמראה.

ה-NTSB קישר היבטים של התקרית באוסטין לחקירתו של החדירה למסלול בחודש ינואר 2023 בנמל התעופה ג'ון פ. קנדי ​​בניו יורק, ואמר שאילו השדה באוסטין היה מצויד בציוד זיהוי פני השטח, כפי שהיה נמל התעופה JFK, הבקר יכול היה לקבל התראה על חוסר הפרדה המספיק בין שני המטוסים כדי לנקוט פעולה בכדי למנוע תאונה.

ה-NTSB המליץ ​​למינהל התעופה הפדרלי לדרוש מכל שדות התעופה של ארה"ב שיש להם פעולות סדירות של חברת תעופה, אך אין להם מערכת זיהוי פני השטח, להיות מצוידים במערכת שעוקבת אחר תנועת כלי הטיס, קובעת את קרבתם זה לזה ומספקת נתונים לפקחי תנועה עם רמזים חזותיים של תנועות בפני השטח שלהם.

ה-FAA הודיעה לאחרונה כי תתקין מערכת זיהוי בשדות תעופה מסוימים, כולל אוסטין, עד סוף שנת 2025. ב-NTSB אומרים שמכיוון שהמערכת עדיין לא נפרסה בשדות תעופה כלשהם, הם עדיין לא יכולים לקבוע אם המערכת תתייחס לכל מרכיבי ההמלצה שלהם.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: FedEXסאות'ווסט איירליינס

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: