אא

גידול של 42% בניסיונות גניבת רכב ובפשיעה באור יום - 7 הערים המובילות בגניבות רכב

הנתונים מתייחסים לרבעון השני של 2024, לעומת הרבעון הראשון של השנה. 39% מניסיונות הגניבה התרחשו באזור המרכז, ו-18% מתוכם בתל אביב - לצד עלייה מדאיגה באחוז הגניבות בשעות היום

צילום: פוינטר צילום: פוינטר

על פי נתוני חברת פוינטר (Pointer), העוסקת באיתור והשבת כלי רכב גנובים, חל גידול של 42% בניסיונות גניבת רכב ביחס לרבעון הראשון של שנת 2024.

נתון זה משלים גידול של פי 2.2 ביחס לרבעון הרביעי של שנת 2023, שהוא רבעון תחילת המלחמה. המשך מגמת העלייה מצביעה על כך שכנופיות הגנבים הסתגלו למצב המלחמה בדרום ובצפון, למדו את מערכי הכוחות, וחקרו את שיגרת הפעילות בשטח.

הערים המובילות בגניבות רכב ברבעון השני של השנה הן תל אביב (עם 18% מסך הפשיעה, וגידול של 28% ביחס לרבעון הראשון של 2024), פתח תקווה (עם 6%), באר שבע (6% מהגניבות), וירושלים, כפר סבא, ראשון לציון ומודיעין - עם 5% מסך גניבות הרכב כל אחת.

עקב הלחימה, ניתן לראות כי חלה עלייה של 30% בגניבות אזור השפלה, וקיטון בניסיונות הגניבה באזור הצפון ב-70% ברבעון הנוכחי - לעומת הרבעון הראשון לשנת 2024. אזור המרכז מוביל עם כ-39% מסך הגניבות, המהוות עלייה של 18% ביחס לרבעון הראשון אשתקד.

צילום: פוינטרצילום: פוינטר

כלי הרכב הגנובים עוברים בקלות במחסומים, שאינם עוצרים לבדוק כלי רכב עם לוחית רישוי צהובה. בנוסף, חלה עלייה מדאיגה בגניבות באור יום. אם בעבר רוב ניסיונות הגניבה ההתרחשו בשעות הקטנות של הלילה, עם תנועה דלילה של כוחות שיטור ואכיפה - הרי שברבעון השני הגנבות מפוזרות באופן כמעט שווה לאורך כל חלקי היום. מדובר על גידול של מאות אחוזים בניסיונות גניבה בשעות היום לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

בכ-9 מתוך 10 גניבות (85%), נעשה שימוש במשבש סלולרי היוצר מיסוך על הקליטה הסלולרית ותשדורת GPS. הנתון מעיד על כנופיות מאורגנות עם ציוד אלקטרוני יקר, אשר מסופק להם על ידי משפחות פשע, בעלות מגרשי פירוק מכוניות.

מה שיטת הגניבה הפופולארית ביותר? השיטה המובילה (כ-47%) היא עדיין שכפול מפתח וקידוד מפתח חדש באמצעים אלקטרוניים. לאחר מכן, כ-23% מסך הגניבות התרחשו דרך החלפת מחשב הרכב. 13% נוספים בוצעו לאחר פריצה לבית הלקוח וגניבת המפתח עצמו. 9% גנבו באמצעות שכפול מפתח בידי משתמש מורשה, ו-7% השתמשו במשכפל אלחוטי. החדשות הטובות יותר הן ששוד וגניבת רכב מונע היוו רק 1% מסך הגניבות השנה.

צילום: פוינטרצילום: פוינטר

בחלוקה לפי שנתונים, כלי רכב מודל 2021 הם הנגנבים ביותר, ומהווים 19% מסך הגניבות. מכוניות משנת 2023 מהוות 11%, וכלי רכב משנת מודל 2022 מהווים 18%. שנתון 2020 מהווה 15% מגניבות הרכב, וכלי רכב משנת מודל 2019 מהווים 16% מכלל הגניבות.

ואם נבחן את הסוגייה לפי סוגי כלי רכב, נראה כי ג'יפונים וקרוסאוברים מהווים כ-43% מסך ניסיונות הגניבה. נתון זה מהווה ירידה של 7.5% ביחס לרבעון הקודם השנה. רכבים חשמליים מהווים 7% מניסיונות גניבות הרכב; רכבים פרטיים (מונעי בנזין והיברידיים) מהווים 25%; ורכבים מסחריים מהווים 12%. בשלושתם לא חל שינוי ביחס לרבעון הראשון.

ויש גם מגמת ירידה: משאיות מהוות 4% מסך גניבות הרכב - נתון המצביע על ירידה של 20%. כלי צמ"ה מהווים 1% מסך גניבות הרכב (ירידה של 50%), ולצידם הדו גלגלי מהווה 8% (ירידה של 11%).

למבחני רכב וחדשות נוספות מהארץ והעולם:
מדור הרכב של פספורטניוז

צילום: פוינטרצילום: פוינטר

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: רכברכבים

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: