אא

5 הרכבים הכי אמריקאיים בכל הזמנים

דרך יצרניות צבאיות ועד יצרניות שמתמקדות נטו בתרבות הפנאי של הצרכן האמריקאי - עולם הרכב בארה"ב עבר הרבה ביותר ממאה השנים האחרונות. אבל מה הם 5 כלי הרכב הכי אמריקאיים שיש?

שתי פורד מוסטנג ושברולט קמרו אחת - על רקע גשר הזהב. צילום: שאטרסטוק שתי פורד מוסטנג ושברולט קמרו אחת - על רקע גשר הזהב. צילום: שאטרסטוק

תעשיית הרכב האמריקאית החלה לפעול באופן מסחרי בשנת 1890 ולא הפסיקה מאז. ארצות הברית הייתה המדינה הראשונה שהחלה לייצר ולמכור כלי רכב באופן המוני. פורד מודל T, שיצאה לשוק באופן רשמי בשנת 1908, הייתה המכונית הראשונה במחיר נגיש שגם שלטה בטבלת המכירות לאורך שנים. מאז התגלגלו הרבה גלגלים על הכביש, ויוצרו המון רכבים במדינה. לכבוד ה-4 ביולי, הגיע הזמן שנענה על שאלה משמעותית אחת: מה הם חמשת כלי הרכב הכי אמריקאיים?


Hummer H1: הדור הראשון של ההאמר

ההאמר H1 תוכנן במקור אך ורק לשימוש צבאי, אך כיאה לאמריקאים, רכב השטח שוחרר גם לשוק האזרחי. הגרסה האזרחית שלו שווקה בידי יצרנית הרכב הכבד AM General החל משנת 1992 ועד 2006. החברה נרכשה בידי היצרנית ג'נרל מוטורס בשנת 1999. ה-H1 היה הראשון בליין ההאמר, ויוצרו ממנו כמעט 12 אלף יחידות. זה רכב שטח גדול ורכב, שמתאים לכל תנאי הדרך, והקריצה הצבאית בהחלט אהובה על הקהל האמריקאי.

הרכב הונע בהנעה כפולה בלבד, עם מנוע בנזין או דיזל, בנפח שנע בין 6.2 ליטר ל-6.6 ליטר. מנוע זה אינו היברידי בעליל, ומאפשר צריכת דלק של 16–20 ליטר ל-100 ק"מ. ההאמר H1 הגיע בתצורת רכב עצום בעל 5 דלתות, טנדר 4 דלתות עם קבינה כפולה, ואפילו לימוזינה עם 4 דלתות ודלת אחורית. ההספק שלו נע בין 150 ל-300 כ"ס, בהתאם לגרסה. הקידמה לא פוסחת גם על הרכב המאוד אמריקאי הזה, ובשנת 2021 נולד השלב הבא של האמר - ה-GMC Hummer החשמלי.

Hummer H1. צילום: שאטרסטוקHummer H1. צילום: שאטרסטוק

Willys MB: ג'יפ ויליס הצבאי

אנחנו ממשיכים עם מוטיב המלחמה, היות והאמריקאים השתתפו, בין השאר, בשתי מלחמות עולם ומלחמה קרה אחת - והם אלופים בייצור ציוד וכלים מבצעיים. הדגם הזה, שמוכר פשוט בתור Willys Jeep, הוא ה-רכב שאתם חושבים עליו כשאתם חושבים על טנדר של הצבא האמריקאי. הוא היווה השראה לכל רכבי השטח שמשמשים אותנו עד היום, והוא מייסד הקטגוריה שאנו מכנים כיום בשם הג'נרי "ג'יפ".

הדגם יוצר על ידי יצרנית הרכב האמריקאית ויליס בין השנים 1941–1945 עבור צבא ארצות הברית, ושימש את הצבא האמריקאי מתחילת מלחמת העולם השנייה כרכב סיור בתנאי שטח מורכבים - כולל ג'יפים אמפיביים שמותאמים לנסיעה במים עמוקים. בהמשך הוא עבר עידון והסבה לרכב לשימוש אזרחי פרטי. בהמשך השושלת נמצא דגם שמוכר לנו מאוד - ג'יפ רנגלר.

ג'יפ ויליס ממלחמת העולם השנייה. צילום: שאטרסטוקג'יפ ויליס ממלחמת העולם השנייה. צילום: שאטרסטוק

הנציגה הפראית: Ford Mustang

פורד מוסטנג החלה את דרכו במישיגן בשנת 1964, והיא המכונית הוותיקה ביותר של היצרנית שמיוצרת עד היום. היא גם הדגם המצליח ביותר של המותג, מאז פורד מודל T שהזכרנו בתחילת הכתבה. הסמל האייקוני שלה הוא סוס המוסטנג הפראי הדוהר, שגם כן מזוהה עם ערבות ארה"ב - אך הנה פרט שלא רבים יודעים: הדגם בכלל נקרא על שם מטוס הקרב P-51 מוסטנג. המטוס מחזיר אותנו לתקופת מלחמת העולם השנייה, ולמקרה שתהיתם, הוא כן נקרא כך על שם הסוס.

הצלחת הפורד מוסטנג היוותה השראה לקטגוריית "מכונית הפוני": מכוניות בגודל בינוני, במחיר נגיש, שמיועדות לשני נוסעים, ומעוצבות באופן ספורטיבי ומגניב - עם שתי דלתות, מכסה מנוע ארוך ובולט וזנב קצר. וכיום, יש לאמריקאים גם פורד מוסטנג חשמלית להתגאות בה.

פורד מוסטנג 1965. צילום: שאטרסטוקפורד מוסטנג 1965. צילום: שאטרסטוק


עם תואר רשמי: Dodge Viper

דודג' וייפר בהחלט שאבה השראה מהמוסטנג, אך לקחה את זה צעד אחד רחוק יותר. זו מכונית ספורט דו-מושבית מתוצרת דודג' (שהשתייכה אז לקרייזלר) ויוצרה בין השנים 1991 עד 2017, למעט הפסקה קצרה בין השנים 2010–2013. היא יוצרה כאשר עלה הרעיון לשווק דגם "קוברה מודרני", בדומה ל-AC Cobra המיתולוגית.

Dodge Viper SRT. צילום: שאטרסטוקDodge Viper SRT. צילום: שאטרסטוק

בשיאו, הספק המנוע של הדגם הגיע ל-645 כ"ס, ואפשר למכונית להאיץ מ-0-100 קמ"ש תוך 3.5 שניות. ורק כדי שנהיה באותו הראש - מדובר במנוע אסמוספרי בנפח 8.4 ליטר(!), ללא שום בקרות, שמספק ביצועים משוגעים ואמריקאיים להחריד. ויש לוייפר גם תואר רשמי שמחזק את הבחירה שלי בה: בשנת 2014, היא הגיעה למקום העשירי ברשימת "המכוניות הכי אמריקאיות", כיוון ש-75% מחלקיה יוצרו בארצות הברית.

Dodge Viper 133 ACR. צילום: שאטרסטוקDodge Viper 133 ACR. צילום: שאטרסטוק

הכי חופשי שיש: ה-Fat Boy של Harley-Davidson

היצרנית האחרונה שלנו מגיעה דווקא מהתחום הדו גלגלי. גם דימוי האופנוען המרדן, הגברי והמסוכן מקורו בהוליווד, כך שאין סיבה לפסוח על הקטגוריה הזו. הארלי דיווידסון הוא כנראה מותג האופנועים שהכי מזוהה עם ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות. מה הם לא עשו: החל מאופנועים ששימשו את הצבא האמריקאי בשתי מלחמות העולם ועד דגם "קפטן אמריקה" שכיכב בסרט המפורסם "Easy Rider".

בשנת 1990 הוצג דגם נוסף שטרף את כל הקלפים - ה-Fat Boy. הוא סייע למותג להוביל שוב בקטגוריית האופנועים הגדולים בליין של הארלי, והוא מיוצר עד עצם היום הזה, אם כי חובבי המותג ההארדקוריסטים מביעים פחות התלהבות מהפאט בוי המודרני ביחס לזה של פעם. ואם אתם חובבי קולנוע, אתם בטח מזהים אותו מהסרט "Terminator 2".

Harley Davidson Fat boy. צילום: שאטרסטוקHarley Davidson Fat boy. צילום: שאטרסטוק

ואם כבר באופנועים עסקינן, יש גם את המותג הכה-אמריקאי Indian - שהוא גם מותג האופנועים הראשון בארה"ב, שהוקם בשנת 1901. אבל נשמור משהו לשנה הבאה.

למבחני רכב וחדשות נוספות מהארץ והעולם:
מדור הרכב של פספורטניוז

 Indian Scout Bobber. צילום: שאטרסטוק Indian Scout Bobber. צילום: שאטרסטוק

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: רכביםרכבארצות הברית

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: