רפורמה בעבירות תנועה: הפרות קלות יתבררו בהליך מנהלי במודל דיגיטלי
מליאת הכנסת אישרה את הצעת חוק הפרות תעבורה מנהליות, שקידם משרד המשפטים. בין העבירות שיעברו למסלול המנהלי: שימוש בטלפון בעת נסיעה ללא דיבורית, נהיגה במהירות 26-40 קמ"ש מעל המותר, נהיגה ללא חגורת בטיחות, חציית קו הפרדה רצוף ועוד. הרפורמה תיכנס לתוקף בעוד כשנה
מליאת הכנסת אישרה לפנות בוקר (חמישי) בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק הפרות תעבורה מנהליות שקידם משרד המשפטים, לפיה עבירות קנס מסוג 'ברירת משפט' בתחום התעבורה (דו"חות תעבורה), יתבררו מעתה כעניין מנהלי, בבית דין מנהלי דיגיטלי וייעודי להפרות תעבורה, שיוקם במשרד המשפטים.
הרפורמה, אשר תיכנס לתוקף בעוד כשנה, צפויה לשפר משמעותית את השירות לאזרח ולתרום למאבק בתאונות הדרכים, בין היתר באמצעות מיקוד הקשב של בתי המשפט לענייני תעבורה בתיקי תעבורה חמורים והורדת תיקי התעבורה הקלים לבית הדין לתעבורה.
במסגרת הרפורמה, "הפרות תעבורה" יתבררו בהליך מנהלי לפני בית דין ייעודי, שיוקם במשרד המשפטים, כאשר ניהול הליכי הערר במודל החדש יהיה דיגיטלי וישפר משמעותית את השירות הניתן לאזרח – החל מגישה מקוונת למידע על דוחות פתוחים, המשך בהצגת האפשרויות העומדות לפני מקבל הדו"ח, ועד לבירור הערר באופן מקוון – וכל זאת ללא צורך להתייצב לדיון, בשירות עצמי, תוך צמצום ההוצאה הכספית הכרוכה בניהול הליך משפטי, וללא הפסד ימי עבודה לצורך נוכחות בדיונים.
הרפורמה תסייע לקדם את המלחמה בתאונות דרכים ולשפר את האכיפה בתחום התעבורה, באמצעות העברת תיקי "ברירת המשפט", המציפים כיום את בתי המשפט לענייני תעבורה, למסלול מנהלי יעיל, אשר יפנה את שופטי התעבורה לדון בתיקים החמורים ותאפשר למצות איתם את הדין במהירות וביעילות ביחס למצב כיום.
הרפורמה צפויה לקצר משמעותית את לוחות הזמנים לניהול ההליכים המשפטיים בתחום התעבורה, וכך לייעל את איכות האכיפה על ידי בירור הצדק ועשיית משפט בסמוך למועד האירוע, ולא לאורך תקופה ממושכת של חודשים ואף שנים רבות לעתים, כפי שקורה היום.
יצוין כי במהלך הדיונים בהצעת החוק בוועדת הכלכלה של הכנסת, הוסכם עם משרד התחבורה על קידום שינויים בשיטת הניקוד אשר יקלו על הנהגים הנורמטיביים בעקבות המעבר להסדר החוקי החדש.
דוגמאות לעבירות תעבורה שיועברו למסלול המנהלי בבית הדין לתעבורה:
• שימוש בטלפון בעת שהרכב נע שלא באמצעות דיבורית.
• נהיגה במהירות 26-40 קמ"ש מעל למהירות המותרת בכביש לא עירוני עם שטח הפרדה, או נהיגה במהירות 21-30 קמ"ש מעל למהירות המותרת בדרך עירונית.
• נהג ללא חגורת בטיחות.
• חציית קו הפרדה רצוף או נהיגה משמאלו.
סגן ראש הממשלה ושר המשפטים, יריב לוין: "הרפורמה בבתי המשפט לתעבורה תשפר משמעותית את השירות לאזרח בתחום זה, תצמצם התדיינויות משפטיות ותתרום למאבק בתאונות הדרכים. אני מבקש להודות לאנשי המקצוע במשרד המשפטים ובמחלקה למשפט ציבורי מנהלי בייעוץ וחקיקה שעמלו רבות על גיבוש הרפורמה החשובה״.
מנכ"ל משרד המשפטים, איתמר דוננפלד: "הרפורמה צפויה להביא לשיפור משמעותי בשירות לאזרח, לייעול מערכת המשפט ולחיזוק האכיפה בתחום התעבורה. בית הדין הדיגיטלי שיוקם יהווה מודל דיוני חדשני ומתקדם, אשר יאפשר לנהגים גישה מהירה ונוחה לצדק. אני מאמין כי הרפורמה תתרום רבות למאבק בתאונות בדרכים וליצירת סביבת נהיגה בטוחה לכולנו".