אא

מהפכה בענף המוניות: בדרך להפעלת אכיפת עבירות תקנות התעבורה

עד כה משרד המשפטים לא אישר את הליך החקיקה, ולאחרונה ניתן אור ירוק לכך. משרד התחבורה מודע גם לסירובי הנסיעה באמצעות אפליקציות. בשנתיים האחרונות הוגשו 4,439 תלונות על נהגי מוניות, שהסתיימו ב-349 כתבי אישום

צילום: SHUTTERSTOCK צילום: SHUTTERSTOCK

לאחר שלוש שנים בהן משרד התחבורה ביקש לשנות את מדיניות האכיפה נגד נהגי המוניות החשודים בביצוע עבירות בתקנות התעבורה, לאכיפה מנהלית, במקום אכיפה פלילית, משרד המשפטים נענה לבקשה.

עד כה משרד המשפטים הכשיל את כל המהלך.

במשרד התחבורה אמרו לפספורטניוז כי "המשרד סבור שיש לקדם תיקון חקיקה שיאפשר לאכוף את העבירות בתחום התחבורה הציבורית, לרבות בתחום המוניות המיוחדות, באמצעות קנסות מנהליים אשר מטרתם לקצר את זמני האכיפה, לאפשר הטלת עונשים כבדים, ולהגביר את ההרתעה ויעילות האכיפה, כשבמקביל נותרת הסמכות למשרד התחבורה במקרים המתאימים להעמיד לדין נהגי תחבורה ציבורית וחברות תחבורה ציבורית לדין פלילי".

משרד התחבורה פועל לקידום החקיקה האמורה עוד משנת 2021, אולם משרד המשפטים לא אישר את קידום החקיקה בזמנו. "רק לאחרונה משרדנו קיבל את אישורו של משרד המשפטים לצורך קידום החקיקה האמורה, ועושה כל שביכולתו לקדם זאת", נאמר מטעם המשרד.

עיקר הבעיות: בנתב"ג

עיקר התלונות לאחרונה מגיעות על שירות המוניות בנתב״ג: חוסר זמינות, זמני המתנה ארוכים וסירוב של נהגים לקחת נוסעים ליעד הנסיעה. במשרד התחבורה ערים לכל הליקויים ואומרים על כך כי "המשרד משקיע מאמצים רבים על מנת לטפל באסדרת אספקת המוניות בנתב״ג, כמו גם באכיפה כנגד עבירות המבוצעות בתנב״ג, וזאת באמצעות פקחים סמויים וגלויים הנמצאים במקום, ניהול חקירות פליליות והעמדה לדין של נהגים שפעלו בניגוד לדין באמצעות אגף חקירות ברשות לתחבורה ציבורית ומחלקת התביעות הארצית במשרד התחבורה.

צילום: פספורטניוזצילום: פספורטניוז

"מדובר בין היתר בעבירות של שידול נוסע לביצוע נסיעה, הפקעת מחיר, אי הפעלת מונה, התנהגות לא הולמת של נהג ציבורי ועוד".

לאחרונה הגיעו תלונות רבות על סירוב של נהגי מוניות לקחת נוסעים ליעד המבוקש, בייחוד במקרים בהם אפליקציית הזמנות הנסיעה דורשת מהמשתמש להזין את יעד הנסיעה מראש לנהג, וכך הנהג יכול לבחור אם לקחת את הנסיעה.

לשאלה האם משרד התחבורה מתכוון לאכוף על נהגים משתמשי האפליקציות להזמנת מוניות, בדומה למקומות אחרים בעולם וכפי שהחוק מחייב והתקנות מחייבות, את החובה לקחת כל נוסע ליעד המבוקש, מצהיר המשרד כי ידועה לו הבעיה של סירוב לנסיעות דרך אפליקציות, וכי "גם נהגי מוניות שעושים שימוש באפליקציות כפופים לחובות בתקנות כגון הסעת נוסע לכל יעד שיבקש".

"התופעה מוכרת למשרד התחבורה והבטיחות בדרכים והדרך לאכוף אותה היא באמצעות תלונות של נוסעים שחוו זאת ומדווחים באתר הרשות הארצית לתחבורה ציבורית. לאחר הגשת התלונה, המשרד יוכל לפתוח בחקירה פלילית כנגד הנהג, ולזמן את הנוסע לתת עדות.

"יודגש, כי על הנוסע לצרף תיעודים מהאירוע ולתאר את שאירע בשיחה מול הנהג, זאת, מכיוון שאם תהיינה מספיק ראיות, המשרד יוכל לקיים חקירה פלילית ולהעמיד לדין את הנהג על עבירה של אי קיום חובת הסעה והתנהגות לא הולמת של נהג ציבורי.

"כמו כן, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים אוכף את הדין הקיים, במסגרת זאת הוא אוכף בין היתר את החובה של כל נהג להסיע כל נוסע ליעד המבוקש, אם הוא מוכן לשלם את שכר ההסעה. על פי תקנות התעבורה, נהג אינו רשאי לסרב לבצע את ההסעה, אלא למעט סיבה סבירה לסירוב.

"משרד התחבורה מחויב לפעול על מנת שיוגשו כתבי אישום כנגד נהגי מוניות שמסרבים להסיע נוסע, זאת, בתנאי שיש בידו מספיק ראיות ונסיבות העניין מצדיקות העמדה לדין".

"אין שינוי בגלל השרה"

במשרד התחבורה גם הודפים את הביקורת ומראים נתונים שמבחינתם אין יד רכה באכיפה ואין כל שינוי בכך בתקופת השרה מירי רגב, כפי שיש גורמים שמנסים לטעון לגבי כך.

השרה מירי רגב (צילום: Shutterstock)השרה מירי רגב (צילום: Shutterstock)

"מדובר בטענות חסרות כל שחר וחסרות יסוד, שכן מדיניות האכיפה של משרד התחבורה מוכתבת על ידי התובעת הראשית במשרד, שתפקידה להנהיג את מדיניות התביעה. התובעת כפופה ליועצת המשפטית לממשלה בכל הנוגע לשיקול הדעת המקצועי ולהוראות הדין והפסיקה, ולכן, ככל שיש ראיות נגד נהג, נגד חברת תחבורה ציבורית, או מפעילת תחבורה ציבורית, התביעה תעמיד לדין כאשר נסיבות העניין מצדיקות זאת והכל, בהתאם לדין ולהנחיות פרקליט המדינה בנושא".

משרד התחבורה גם חושף את המספרים לפי בקשתנו. מסתבר כי בשנתיים האחרונות הוגשו 4,439 תלונות בגין נהגי מוניות. כמו כן, בשנתיים האחרונות הוגשו על ידי מחלקת התביעות במשרד התחבורה 349 כתבי אישום נגד נהגי מוניות.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: מוניותנתב"גמשרד התחבורה

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: