אא

המאיון העליון בישראל משלמים 9% מהכנסות המדינה ממסים. כמה הם מרוויחים בשנה?

רשות המסים מפרסמת את הכנסות המדינה מהמאיון העליון, כלומר 1% מתושבי ישראל עם ההכנסות הגבוהות ביותר. כשני שלישים מהכסף: הכנסות הוניות

צילום: SHUTTERSTOCK צילום: SHUTTERSTOCK

"המאיון העליון" הם 1% מתושבי ישראל המכניסים את סכומי הכסף הגבוהים ביותר. לאור החשיבות הרבה שיש לפירוט ההכנסות המאיון העליון, על מנת לאמוד כראוי את אי השוויון במשק ולצורך גיבוש מדיניות המס, מפרסמת היום (ב' 5.8) רשות המסים את ההכנסות והתשלום של המאיון העליון והשינויים שחלו בו בשנים 2013-2021.

הניתוח כולל התייחסות למקורות ההכנסה של המאיון העליון ותשלומי המסים על מקורות אלה, ומציג השוואה בינלאומית של שיעור הכנסתם של בעלי ההכנסות הגבוהות ביותר מתוך כלל הכנסות משקי הבית, לפני ואחרי מס.

הממוצע: 4 מיליארד שקלים בשנה

היקף ההכנסות של המאיון העליון עומד על כ-100 מיליארד שקל בשנה. ההכנסה המינימלית הנדרשת על מנת להיחשב במאיון עמדה בממוצע על 1.4 מיליארד שקל לשנה, וההכנסה הממוצעת עמדה על כ-4 מיליארד שקל.

מהניתוח שנערך על ידי חטיבת תכנון וכלכלה ברשות המסים, עולה כי ישראל מאופיינת בשיעור גבוה יחסית של הכנסות המאיון העליון מתוך כלל הכנסות משקי הבית לפני ואחרי מס.

חלקם של המאיון (1%), האלפיון (0.1%), והרבבון (0.01%) העליונים מתוך כלל הכנסות משקי הבית לפני מס עומדים בממוצע על 15%, 7.4% ו-3.6%, בהתאמה. לאחר מס הם עומדים על 13.2%, 6.8% ו-3.3%, בהתאמה. כלומר, צמצום חלקו של המאיון העליון בהכנסות באמצעות מערכת המס הוא נמוך יחסית.

בנוסף לכך, מהשוואה בינלאומית עולה כי מבחינת חלקו של המאיון העליון בכלל ההכנסות (לפני ואחרי מס), המהווה מדד מרכזי למדידת אי-שוויון בכלכלה, ישראל נמצאת בין המדינות האירופאיות לבין המדינות ביבשת אמריקה (צפון, מרכז ודרום).

יתרה מזאת, בכל הנוגע לצמצום חלקו בהכנסות של המאיון העליון באמצעות מערכת המס, עולה מההשוואה כי ישראל דומה יותר למדינות ביבשת אמריקה מאשר למדינות האירופאיות.

בשונה משאר האוכלוסיה, המאופיינת בדומיננטיות של הכנסות מעבודה, כשני-שליש מההכנסות של המאיון העליון נובעות מהכנסות הוניות - בממוצע, כמחציתן מקורו בהכנסות הוניות פירותיות (דיבידנד, ריבית, שכר דירה וכו'), ומחציתן השנייה מרווחי הון ממכירת נכסים.

סך המס (מסים ישירים על יחידים) הממוצע ששולם על ידי המאיון העליון בתקופה הנסקרת עמד על כ-25 מיליארד שקל בשנה (כ-25% מהכנסותיו), המהווים כ-9% מכלל הכנסות המדינה ממסים.

רף ההכנסה הנדרש על מנת להיכלל ברבבון העליון, עשירית הפרומיל ממשקי הבית בישראל, עומד בשנים 2013-2021 בממוצע על כ-33 מיליון שקל לשנה (בטווח 24-49 מיליון שקל בשנה), פי 6 מרף ההכנסה לאלפיון העליון, ופי 23 מרף הכניסה למאיון העליון.

ההכנסה השנתית הממוצעת ברבבון העליון עומדת על כ-93 מיליון שקל. סך ההכנסה של כ-250 משקי בית הנכללים בכל שנה ברבבון העליון עומד על כ-23 מיליארד שקל בשנה, ו-210 מיליארד שקל בכל התקופה.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: רשות המיסים

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: