אא

ויוה אפרודיטה: אלת האהבה שהעלתה את פאפוס על המפה

אפרודיטה, אלת היופי והאהבה, נולדה מקצף הים על אם הדרך בין פאפוס ללימסול, ומגוון אתרים בקפריסין קשורים בשמה וראויים לביקור - מ"סלע רומיוס", ממנו הגיחה אל החוף ועד "מרחצאות אפרודיטה" בחבל אקאמאס. טיול בעקבות האהבה

צילום: SHUTTERSTOCK צילום: SHUTTERSTOCK

אפרודיטה היא אלת היופי והאהבה. היא הייתה בת למשפחת האלים האולימפיים. יופייה יוצא הדופן כבש את ליבם של כל האלים, וגם בני האדם - כך היו מספרים - היו מסתחררים כשראו אותה או אפילו כששמעו את צחוקה המרנין.

על פי סיפורי המיתולוגיה הקדומים, אפרודיטה הייתה הבת של זאוס אבי האלים ודיוני, אך בסיפורי המיתולוגיה המאוחרים יותר מסופר כי אפרודיטה נולדה מקצף הים (ביוונית אפרוס = קצף) לחופי קפריסין.

ואכן, מאז הגיחה אלת היופי והאהבה מן הים אל החוף, בערך בשנת 1,200 לפני הספירה, על אם הדרך בין פאפוס ללימסול, מן הצוק הקרוי Petra Tou Romiou, הסלע של רומיוס הענק הביזנטי, קפריסין היא "האי של אפרודיטה".

אי אפשר להתעלם מחותמה של אפרודיטה על האי. שלושה אתרי אפרודיטה מרכזיים ראויים לביקור: סלע הולדתה, מרחצאות אפרודיטה בחבל אקאמאס ושרידי המקדש לכבודה, אחד מני רבים שהוקמו בקפריסין, בקוקליה שליד פאפוס. האתרים מציינים אפיזודות מחיי אפרודיטה, שרבים נהנו מיופייה והיא העניקה את אהבתה וחסדיה לעולם.

טלנובלה קפריסאית

זאוס השיא את אפרודיטה לבנו הפייסטוס (Hephaistos), אל הפלדה והאש, שהיה מכוער למדי, ואילו היא התנחמה בזרועותיו של Ares, אל המלחמה, אף הוא היה בנו של זאוס.

אבל אהבתה האמיתית של אפרודיטה הייתה אדוניס, אותו הביאה אל פרספונה, אשתו של אל המוות, האדס, כדי שתטפל בו למענה, אך גם פרספונה התאהבה בו ולא רצתה להחזירו. זאוס נאלץ להתערב וקבע כי אדוניס יבלה בסתיו ובחורף עם פרספונה ובאביב ובקיץ עם אפרודיטה.

צילום: SHUTTERSTOCKצילום: SHUTTERSTOCK

בחצי האי אקאמאס בילתה אפרודיטה עם אדוניס הצייד, שלא היה אל, אלא בן תמותה. היא הייתה רוחצת בבריכה שלה, "מרחצאות אפרודיטה", לרוב כדי להיטהר ממפגשי האהבה, וכשאדוניס היה יוצא לצייד היא הייתה יוצאת ליער במרכבתה הרתומה לברבור ועוקבת אחריו.

יום אחד ירה אדוניס רומח בחזיר בר, והחזיר הפצוע התנפל עליו ושיסע אותו בשיניו. אפרודיטה שמעה מרחוק את גניחותיו של אדוניס, אך הגיעה אליו כשכבר גסס ודמו נטף על האדמה. אפרודיטה נשקה לו ותינתה באוזניו את אהבתה, אך הוא לא חש ולא שמע. בכל מקום בו נטפה על האדמה טיפה מדמו, צץ ופרח פרח אדום, הכלנית.

בחבל אקאמאס, נוסף על מרחצאות אפרודיטה, מצוי גם "מעין האהבה", Fontana Amorosa, ממנו נהגה אפרודיטה לשתות. לגימה מן המעיין מבטיחה, כמובן, עוררות של אהבה ותשוקה.

מעבר לכך, מומלץ מאד לצאת לטיול רגלי ב"מסלול אפרודיטה" וב"מסלול אדוניס", על הגבעות המוריקות הנשקפות אל הים ומצוקיו בחצי האי אקאמאס.

במאה ה-12 לפני הספירה נבנה ב-Palea Paphos, פאפוס הישנה (היום קוקליה) המקדש החשוב ביותר לכבודה של אפרודיטה. רבים מן הממצאים שוכנים היום במוזיאון בניקוסיה וסיפורים רבים אופפים את ההתרחשויות הארוטיות במקדש ובגנים שהקיפו אותו.

צילום: SHUTTERSTOCKצילום: SHUTTERSTOCK

ההיסטוריון הרודוטוס מספר, שמקדש אפרודיטה היה, ככל הנראה, אחד המקדשים הפופולריים ביותר בעולם העתיק. מומלץ מאוד לבקר בשרידי המקדש במוזיאון הסמוך וכן ב"מוזיאון קפריסין" בניקוסיה ולצפות בממצאים.

פאפוס העתיקה - אתר מורשת תרבות עולמית

לכל היוצאים לנפוש בחופיה של פאפוס, מומלץ להקדיש חלק מהזמן לביקורים מרתקים בעיר העתיקה שהוכרה על ידי אונסק"ו, ארגון החינוך והתרבות של האו"ם, כאתר מורשת תרבות עולמית.

צילום: SHUTTERSTOCKצילום: SHUTTERSTOCK

ואכן בפאפוס ובסביבתה אטרקציות תיירותיות ייחודיות, וביניהן טירת ימי הביניים ברציף הנמל, שרידי חומות העיר, המבנים הרומאיים ורצפות הפסיפס המרהיבות, קברי המלכים, האודיאון - התיאטרון הרומי, הבזיליקה של כריסופוליטיסה עם רצפות הפסיפס באיה קיריאקי, כנסיית חמש הכיפות בירוסקיפו, וכמובן, שרידי מקדש אפרודיטה והמוזיאון בכפר קוקליה, שהוקם על חורבות פאפוס הישנה.

צילום: SHUTTERSTOCKצילום: SHUTTERSTOCK

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: פאפוס

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: