אא

״למרות כל ההתראות הנוסעים אינם מבטלים את החופשות שהזמינו וגם אין ביטולים לחופשות החגים"

פנינו לבכירות ובכירים מחברות התיירות המובילות בישראל כדי לקבל תמונת מצב על רקע המתיחות הבטחונית, על היעדים המבוקשים, העבודה סביב השעון, ההמלצות שלהם לטסים לחו״ל בתקופה רגישה זו ובכלל. ״מה שמאפיין היום את הלקוחות הוא החופש והספונטניות"

צילום: Shutteerstock צילום: Shutteerstock

"ואף על פי כן, נוע תנוע (!E pur si muove)". גליליאו גליליי

ערב ט' באב תשפ"ד וישראל מוקפת באיום אזורי ביטחוני מהגדולים שידעה בהיסטוריה. ולמרות הכל, מבט על תנועת הנוחתים והממריאים בנמל התעופה בן גוריון, מציג תמונה ברורה לפיה, תגידו מה שתגידו ותעשו מה שתעשו, הישראלים לא נותנים לשום דבר להזיז להם את החופשה.

פנינו לבכירות ובכירי תעשיית הנופש והתיירות וקיבלנו השתקפות של המצב לפיו על אף האיומים ההולכים וגוברים, גישת הישראלים יכולה להתאפיין בתיאור 'עין אחת פתוחה, עין אחת בחופשה'.

לא תמצאו כאן עדויות לגל ביטולים, אבל גם מעט ביקושים באופן יחסי לחופשות עתידיות בחורף 2024. אם כבר, ישראלים מעדיפים לשריין לעצמם את חופשת פסח 2025, בתקווה שעד אז אולי כבר יבוא השלום. או לפחות איזו הפסקת אש משמעותית.

"הזמנות ליציאות מהיום למחר"

"באופן מפתיע ולמרות כל ההתראות הנוסעים אינם מבטלים את החופשות שהזמינו וגם אין ביטולים לחופשות החגים", מעידה חני סובול, מנכ"לית חברת דיזנהאוז. אנו רואים ביקושים והזמנות ליציאות ממש מהיום למחר או לימים הקרובים.

"היעדים הפופולריים העיקריים הם חופשות עיר באתונה, סלוניקי פראג ובודפשט ובחופשות בטן גב בכרתים, רודוס, קורפו, לרנקה ופאפוס. ארצות הברית הפכה יעד בעיקר עבור טיולי משפחות וביקורי קרובים.

"ההמלצות לנוסעים לבדוק מיהי חברת התעופה שאיתה אתם טסים, ולשים לב שגם לחברות הישראליות יש מטוסים חכורים. בתקופה כזאת חשוב לבדוק מראש מה החלופות במידה והטיסה מתבטלת בעקבות המצב. ניתן לקנות ביטוח נסיעה בשונה מביטוח נסיעות לחו"ל, אשר מאפשר ביטול כמעט מכל סיבה".

חני סובול. צילום: יח"צחני סובול. צילום: יח"צ

"ביקוש רב לחגים, לחופשות החורף ואפילו לפסח"

"הקיץ הנוכחי, כמו החודשים האחרונים, מסתמן כדינמי בהתאם למצב במדינה ואני ממליצה להיוועץ עם סוכן הנסיעות או לקרוא היטב את ההנחיות באתרי חברות התעופה והמלונות, להתעמק באפשרויות הביטולי, היזומות או על ידי חברות התעופה", מייעצת רויטל בן נתן, מנכ"לית חברת התיירות אופקים.

"אנחנו עדים לתופעה מעניינת בשבועות האחרונים: למרות ביטולי הטיסות, אנשים לא ממהרים לבטל את החופשה ומחפשים אלטרנטיבות קיימות בשביל לממש את חופשת ההתרעננות לה חיכו אחרי חודשים מאתגרים.

"אנחנו רואים ביקוש רב ליעדים קרובים ורחוקים, וביניהם ניו יורק, תאילנד, לוס אנג'לס, מיאמי, אתונה, קפריסין, אמסטרדם ועוד. כמו כן, אנחנו רואים ביקוש רב לתקופת החגים, לחופשות החורף ואפילו לפסח, כאשר גם עתה ההתנהלות תואמת לאופי הצרכני בחודשים האחרונים, בה ישראלים רבים דוחים את ההחלטה אם לצאת לטיול לרגע האחרון, מוסיפים אפשרוית גמישות וביטוחים ומנסים לחשוב איך כן לצאת לחופשה".

רויטל בן נתן. צילום: אופקיםרויטל בן נתן. צילום: אופקים

"מה שמאפיין היום את הלקוחות הוא החופש והספונטניות"

"לצערי שיא העונה נפגעה, כיוון שנותרו כאן בעיקר החברות הישראליות והזרות נעלמו בינתיים. הדברים יחזרו לשגרה, אבל אין לדעת כמה זמן זה ייקח", אומרת טלי נוי, סמנכ"לית חברת איסתא, "אנחנו רואים שככל שהזמן עובר והתגובה מתעכבת, אנשים בכל זאת רוצים לתפוס את סוף החופש ולטוס לנופש בחו"ל.

"לא מעט לקוחות מתקשרים אלינו בכדי להאריך את חופשתם בחו"ל בעוד שבוע. הם גם יימנעו מהלחץ וגם לא ימצאו את עצמם בקונקשנים קשים.

"החודש היה מוזר כיוון שאנשים חיכו לרגע האחרון לראות אם ומתי פורצת המלחמה הגדולה. מה שמאפיין היום את הלקוחות הוא החופש והספונטניות בלי תכנון מוקדם מדי, כי אין לדעת מה נשמע בחדשות מחר.

"השינויים טלטלו את העונה וגם את חופשות הישראלים, אבל הרבה מאיתנו למדנו בקיץ לקנות חבילות נופש עם חברות ישראליות ולצמצם את הפגיעה הכלכלית למינימום.

"תמיד אמרתי שסוכן נסיעות, בעיקר בארץ, זה ג'וב שכנראה לעולם לא ייגמר. בגלל אופי המדינה, כל שנה או שנתיים יש אירוע והצרכן הישראלי עומד בחשיפה לסיכון גדול.

"סוכני הנסיעות יציגו תמיד מספר חלופות ללקוח. כשאתה קונה ישירות מחברת התעופה, אתה מולה והיא תנסה למצוא חלופות, לא תמיד בזמן ובמסגרת שנוחה ללקוח. החלופות שאנחנו מציעים הם כמעט בלתי מוגבלות, מעבר לאפשרויות של חברת התעופה. בהרבה מקרים אנשים ישלמו יותר בכדי לפתור את המצוקה שלהם, אם יש להם מול מי לדבר. זה התפקיד העיקרי שלנו במלחמה הנוכחית. ישראלים חוזרים להיעזר בסוכני נסיעות, שמתגלים כיעילים מאוד ובסוף, זה גם חוסך כסף.

"רשתות כמו איסתא שמחזיקה עדיין בהרבה סניפים וסוכנים בשטח, הם בונוס ענק. הלקוח לא צריך להמתין שעות לקבלת שירות אלא הוא מדבר עם "מירי", לצורך העניין, שפותרת לו את הדילמה. הצרכן הישראלי יודע שבימים כאלה, עד שהמצב יתייצב, עדיף לו לרכוש חופשות מספקים ישראלים.

"יש התעניינות וביקושים לחופשות חורף, כן נראה ישראלים שיוצאים בעונה הזאת. אם לפני שנתיים דיברנו על דובאי, שארם א-שייך ומרוקו, היום התמונה מעט שונה כשרק דובאי נותרה רלוונטי. אולי יזמינו לפסח כיוון שזה רחוק מספיק, מעבר להרי החושך. צריך לחיות את החיים ואני מקווה שנחזור לשגרה שפויה ונוכל לתכנן קדימה. כל עוד זה המצב, נמשיך לראות הזמנות של הרגע האחרון וספונטניות מצד הלקוחות".

טלי נוי. צילום: יח״צטלי נוי. צילום: יח״צ

"אף אחד לא מבטל ואף אחד לא מוותר"

"כל פעילות החופשות שלנו באוגוסט מלאה כבר מזמן, אלה לא הזמנות שנעשו בשבוע האחרון", אומר אורן כהן מגורי, סמנכ"ל שיווק בחברת השטיח המעופף, "המון חברות תעופה ביטלו את הטיסות ויצרו מצב שאנשים בטירוף שהטיסה שלהם תצא. אף אחד לא רוצה שיבטלו את הטיסות שלו, בזוית שלי, יוון, קפריסין עם Corendon Europe- אף אחד לא מבטל ואף אחד לא מוותר. זו גם הסיבה לכך שמספרי היוצאים והנכנסים בנתב"ג נשארים טובים. חוץ מהחברות הזרות שהפסיקו לטוס מה שכמובן פוגע בכמות המושבים האפשרית, אני מאמין שכבר השבוע מיד לאחר ט' באב נראה את נתב"ג חוצה את רף 70 אלף היוצאים והנכנסים. אין לי ספק.

"מה שכן השתנה הוא שברגע שהאיום האיזורי גם נכנס, ראינו עצירה בהזמנות חדשות. התמקדנו בלקוחות שביטלו להם את הטיסות או כאלו שרצו לחזור לארץ. הכל היה על בסיס הזמנות להווה או לעתיד הקרוב מאוד, שום הזמנות לספטמבר או לחגים.

"אופטימיות? אנחנו כבר רואים את הנקודה לפני שבועיים מול היום זזה למעלה. לא אגיד שחזרנו לאותם הביקושים לפני האיומים הגדולים, אבל יש עליה הדרגתית בביקושים לספטמבר ולחגים. אמנם זה איטי, אבל זה סימן טוב. זזנו מעל לאפס.

"עברו כמעט שבועיים מחיסול איסמעיל הנייה ואנשים רואים שלא קרה שום דבר דרמטי חוץ מהאיומים. כן חשוב להם לעשות הזמנות עם אפשרויות ביטול, עם המוצר שלנו "פליינג סייף". לדעתי מדובר בתוספת חובה לכל הזמנה, כשעבור 35 דולר לאדם תוכלו לבטל את כל מרכיבי החופשה עד 5 ימים לפני היציאה ולקבל החזר מלא.

"ספטמבר הוא חודש ההזדמנויות, יהיו בו מחירים אטרקטיביים מאוד למי שיוכלים להרשות לעצמם לצאת לחופשה בחודש שהוא נקי מחגים, לעומת אוקטובר שכולו חגים.

"היעדים הכי מבוקשים ושעובדים חזק מאוד בחודש השני של חופשת הקיץ הם רודוס, כרתים וקפריסין ודובאי, כשגם בטומי ומונטנגרו נחשבים למדינות שישראלים נהנים לנפוש בהם בקיץ הנוכחי".

אורן כהן מגורי. צילום: יח"צ השטיח המעופףאורן כהן מגורי. צילום: יח"צ השטיח המעופף

"אם היה פחד, לא היו תורים בנתב"ג"

"אנחנו בשגרת מלחמה כבר 10 חודשים ואנחנו בעומק הקיץ, לא תינתן לישראלים לצאת שוב לחופשה. אם לא עכשיו – זה רק בשנה הבאה", מבהיר ניר מזור, סמנכ"ל חברת קשרי תעופה, "עקרונית, ישראלים לא מעוניינים לבטל את החופשות שלהם, אלא אם עשו את זה בשבילם, כלומר ביטלו להם.

"מספר הנוסעים לא צלל, הוא לא עלה כמו שהיה אמור, אבל לא נפל באופן דרסטי. אנחנו מזהים שיש לא מעט ביקושים גדולים לצאת, רק חסרים עוד מקומות טיסה. קפריסין ויוון הם יעדים פופולריים בכל קיץ וכפועל יוצא הם נפגעו פחות גם הפעם.

"הישראלים כבר מנסים לאתר חופשה לחגים. הם יודעים שאף אחד לא יחכה להם. אנחנו מאפשרים מסלול גמיש שנקרא 'קשרי פלוס', שמאפשר לרכוש טיסה בתוספת מחיר ולהבטיח ראש שקט לכל מה שקשור לביטולים עד 48 שעות לפני הטיסה. אני מאמין שחברות התעופה שעדיין לא ביטלו את נוכחותם כאן, סביר שלא יבטלו את לוח הזמנים שלהם. כמובן, אם לא תפרוץ כאן מלחמה גדולה ומשמעותית יותר.

"הלקוחות יודעים שהחברות הישראליות טסות באחוזים גבוהים, חברות כמו corendon airlines, ו-Blue Bird והאמירתיות ממשיכות לטוס ולנחות כאן. כולם בודקים ומתעדכנים בסטטוס חברות התעופה באתרים כמו אתר פספורטניוז שלכם ומקבלים את התשובות המלאות. הישראלים לא פוחדים להזמין חופשות, הם רק חושבים פעמיים אם ואיפה לבצע את ההזמנה. אם היה פחד, לא היו תורים בנתב"ג.

"ברגע שהיצע חברות הלואוקוסט והחברות הזרות יורד, אין ספק שזה עשוי להשתקף במחירי הטיסות וסביר שזה יקרה. מצד שני, זה מחזק חברות ישראליות או כאלה שפחות הכרנו ומביעות בנו אמון. הקיץ כשהתחלנו עם השיווק לא ידענו אם יהיה מספיק ביקוש ליוון או קפריסין, אבל ההתנהלות של חברות ישראליות כמונו, הצליחה לייצר מספיק היצע.

"המחירים בקיץ האחרון לא עלו דרמטית, אבל זה בהחלט תלוי על איזה יעדים מדברים. חופשות בטווח של עד 3 שעות טיסה פחות ייפגעו, היעדים ארוכי הטווח והמזרח ייפגעו, למרות הקונקשנים דרך דובאי ואבו דאבי, שהם פיתרון טוב אבל עדיין לא מייצר מספיק מקומות. ככה הם הדברים גם לגביי חופשות בארצות הברית, הונג קונג, אוסטרליה ותאילנד".

ניר מזור, סמנכ"ל קשרי תעופה. צילום: יח״צניר מזור, סמנכ"ל קשרי תעופה. צילום: יח״צ

"ההיצע לחודש ספטמבר הולך ואוזל במהירות"

"לצערנו הישראלים מתורגלים במצבים ביטחוניים מתוחים, ולצד ישראלים שביטלו או דחו את החופשה שלהם יש לא מעט ישראלים שבוחרים לצאת לחופשה המתוכננת", אומרת שירלי כהן עורקבי, סמנכ"לית אשת טורס.
יש תופעה של ישראלים שבוחרים לצאת דווקא בתקופה הזו כדי לא להיות כאן בתקופה הנוכחית. בנוגע להזמנות חדשות, המצב כרגע הוא של ישיבה על הגדר, הישראלים ממתינים לראות איך הדברים יתפתחו.

"ההמלצה החשובה ביותר היא כמובן להזמין עם אופציית ביטול גמיש. חברות התיירות והתעופה מבינות את המצב ובדומה לקורונה מציעות אפשרות להזמין ולבטל בהתראה קצרה, ללא דמי ביטול או עם דמי ביטול מופחתים.
"היעדים הפופולריים הם יעדים קרובים וידידותיים באירופה שבהם הישראלים מרגישים בטוחים ויוכלו לחזור מהם במהירות במידת הצורך: יוון, מונטנגרו, גיאורגיה, בולגריה, קפריסין, רומניה, הונגריה וצ'כיה.

"השנה אנחנו רואים עלייה בביקושים לספטמבר – המחירים טובים יותר, פחות חם וגם פחות עמוס. המתיחות הבטחונית גרמה לחלק מהישראלים להעביר את החופשה מאוגוסט לספטמבר, ולכן ההיצע הולך ואוזל במהירות. מצד שני, הילדים במסגרות חינוך ולכן רואים חופשות זוגיות, וקצרות יחסית.

"כרגע כמעט ולא התקבלו ביטולים לחגים. הישראלים פועלים השנה במתכונת הרגע האחרון – זה נכון גם להזמנות וגם לביטולים. הישראלים עדיין בהמתנה ולא מתכננים רחוק קדימה לעונת החורף".

שירלי כהן עורקבי, סמנכ"לית אשת טורס. צילום: צילום: עזרא לוישירלי כהן עורקבי, סמנכ"לית אשת טורס. צילום: צילום: עזרא לוי

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: השטיח המעופףקשרי תעופהדיזנהויזאופקיםאיסתא

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: