"ב-2050 הביקוש לטוס מישראל ואליה יגיע ל-76 מיליון נוסעים״
כך אומר מנהל רשות התעופה האזרחית, בראיון מיוחד לראש השנה על הניהול מוצלח של התעופה הבינלאומית בארץ בזמן המלחמה. "אנחנו מצליחים לשמר מרחב אווירי בטוח". על ההחלטות בשנה האחרונה: "מתקבלות בחקר ביצועים מדעי ומדויק שמאפשר להעריך את הסיכון בצורה מקצועית, ולא להגיד 'יהיה בסדר'״. ראיון
שמואל זכאי נחשב לאחד האנשים המנוסים ביותר בענף התעופה בישראל.
למרות שלא היה טייס, הוא ניהל בהצלחה רבה את נתב"ג במשך 12 שנה, כשלפני כן היה מנהל חטיבת הביטחון ברשות שדות התעופה, ומאז מרץ 2023 משמש כמנהל רשות התעופה האזרחית (רת"א) שמחזיקה בתפקיד חשוב במהלך המלחמה, המשך פעילות נתב"ג.
פגשנו את זכאי איש השנה של קבוצת פספורט לראיון מיוחד לרגל ראש השנה והבחירה בו כאדם שהוביל בשנה האחרונה את התעופה הישראלית ברגעים הקשים של מדינת ישראל מאז ה-7 באוקטובר.
אתם כבר שנה פועלים במתכונת מלחמתית
"כבר במבצע 'צוק איתן' נוצרה ההבנה שלנהל תעופה אזרחית בזמן מלחמה זה עניין מורכב. ירי רקטות, חיל האוויר שצריך להגן על מרכזי האוכלוסין, הדברים האלה מחייבים תיאום בין הצבא לתעופה האזרחית. הוחלט על הקמת צוות לניהול משברים תעופתיים, משותף לחיל האוויר, רת"א ורשות שדות התעופה. כבר ב-7 באוקטובר ב-12:00 בצוהריים הצוות נפגש בפעם הראשונה. המשימה שהגדרתי לתעופה האזרחית הייתה שישמר קשר אווירי רציף בין ישראל לעולם תוך שמירה על בטיחותם וביטחונם של הנוסעים וכלי הטיס, ומתן סיוע לחייל האוויר לבצע את משימותיו. מאז הצוות נפגש יותר ממאה פעמים. הוא קובע מדיניות תעופה אזרחית ועוסק גם בתיאומים ספציפיים שקשורים לנתיבי טיסה, התנהגות נוסעים על הקרקע ושמירת קשר עם חברות התעופה".
הפעילות כיום שונה מאשר במבצעים צבאיים קודמים?
"בניגוד ל'צוק איתן', שהאמריקאים הוציאו NOTAM שהשעה את הטיסות לישראל ובעקבותיו חברות אחרות הפסיקו לטוס, הפעם לא האמריקאים ולא האירופאיים הוציאו הודעות על השעיית הטיסות לישראל. הפסקת הטיסות היא החלטה פנימית של חברות התעופה ממגוון סיבות – בעיקר כי צוותים לא רוצים ללון בישראל, והשני
כמובן הוא מצב המלחמה המורכב".
אתה מנהל שיחות עם בכירי התעופה בעולם על מה שקורה בישראל?
"הייתה פה מערכת למידה עמוקה מאוד במהלך המלחמה. ניסיון שהבאנו איתנו, לפנות באופן יזום ולעדכן במדיניות שלנו, בחינת הסיכונים, תמונת המצב העדכנית לגבי ישראל וכן, שיחות יזומות כמעט יומיות והוצאה של מכתבים שמעדכנים על בסיס שוטף מה
תמונת המצב לגבי מדינת ישראל, מה הצעדים שעושים כדי להבטיח
את בטיחות הטיסה".
הראיון המלא בגיליון פספורט החגיגי לראש השנה שיעלה מחר באתר פספורטניוז