אא

מעלים הילוך: השנה של הרכבים החשמליים

המגמה הבולטת של השנה וזו שתמשיך איתנו אל תוך השנה החדשה - הרכבים החשמליים וכל מה שלהט ולוהט בעולם הרכב וגם: מבט לעתיד הקרוב, וגם לזה שקצת יותר רחוק. סיכום שנתי מחשמל

KIA ספורטאז' 2025 (צילום: KIA) KIA ספורטאז' 2025 (צילום: KIA)

אי אפשר לדבר על עולם הרכב בשנים האחרונות בלי א להתייחס למגמת הרכב החשמלי הכלל עולמית. למרות ש־2024 טרם הסתיימה, כבר ברבעון הראשון ישראל ציינה שיעור חדירה היסטורי של רכבים חשמליים – שמהווים כמעט 25%.

על פי נתוני איגוד יבואני הרכב, במחצית הראשונה של 2024 נמסרו בישראל כ־44 אלף מכוניות חשמליות - מתוך כ־155 אלף רכבים בסך הכל. נתון זה ממצב אותנו מעל ארה"ב (כ־,14% רבות בזכות טסלה) ולפני מדינות רבות בבריטניה, בצרפת ובמדינות רבות באירופה. גם ההיברידיות לא נותרו מאחור, וזכו לנתח שוק של 19% בישראל.

יחד עם רכבי הפלאג אין (כמעט 3%), ההנעה האלטרנטיבית גרפה 46.40% מסך המכירות בישראל. במשרד האנרגיה צופים שבתוך שנתיים, היקף מכירות הרכבים החשמליים יגיע לכ־70 אלף כלי רכב מדי שנה. בשנת ,2030 התחזית היא שנגיע ל־57% עד 90% מכוניות חשמליות, כלומר כ־1.3 מיליון רכבים על כבישי ישראל.

צילום: סקודהצילום: סקודה

ב־2040 לפי אותה תחזית אופטימית מאוד, 100 אחוזים מהרכבים בכבישי ארצנו יהיו חשמליים. תוקעים מקלות בגלגלים למרות הנתונים, לא הכל ורוד. במקום לעודד מעבר לתחבורה ירוקה וסביבתית יותר - ממשלת ישראל מערימה קשיים.

למגזין פספורט לראש השנה ובו 136 עמודים על השנה שחלפה.

בתחילת 2024 עלה מס הרכישה על רכבים חשמליים מ־20% ל־,25% בתחילת 2025 יסתיים מתווה הטבות המס לרכב חשמלי, ומשרד האוצר לא ממהר להציג מתווה חלופי. לכך תוסיפו גם את מס הנסועה, שיוטל בהתאם לקילומטראז' שהרכב עובר.

הממשלה שומרת על עמימות בכל הנוגע לגזרה זו, וכנראה שוב תחשוף את העליות האמיתיות בסמוך למועד יישומן - כך שהצרכנים והיבואנים לא יזכו להתכונן מראש. גם בזווית העולמית - למרות שמותגים כמו מרצדס בנץ ואאודי חזרו בהם מההחלטה לחשמל את כלל דגמי הרכבים עד שנת 2026 או 2030 - ייצור הדגמים בעלי ההנעה האלטרנטיבית ממשיך, וכל יצרנית ממשיכה להתחרות בחברותיה בסגמנטים החשמליים הפופולאריים. יש גם מתחרה אחת חזקה ומשמעותית מאוד במשחק, סין.

צילום: BYDצילום: BYD

היצרניות הסיניות גדולות - דוגמת BYD, תאגיד ג'ילי וקונצרן SAIC - שנלחמות על השוק האירופאי בשיניים. מהצד זה נראה שבזמן שיצרנית אירופאית משווקת דגם אחד, הן מוציאות עשרה, ושולחות חמישה מתוכם ברכבת הראשונה למערב. גם יצרניות קטנות יותר, כמו BAIC) תאגיד תעשיית הרכב של בייג'ינג), וקבוצת דונגפנג הממשלתית מצטרפות לחגיגה, ולצידן המון יצרניות קטנות ונלהבות ביותר. חלקן כבר הקימו או מתכננות להקים מפעלים ראשונים באירופה, על מנת לעמוד בקלות יותר בביקוש ובתקינה האירופאית המחמירה.

אנחנו בעצם בזמן של מהפכה - בעבר יצרניות אירופאיות היו מתלבטות האם בכלל כדאי להן לפתוח מפעלים בסין לטובת הלקוחות המקומיים, היום היצרניות הסיניות מקימות מפעלים באירופה ומשווקות משם את רכביהן. אני צופה שבשנת 2025 מותגים סינים חדשים לחלוטין יעשו את דרכם לישראל, לצד דגמים עדכניים של היצרניות הסיניות שכבר משתלטות בארץ על נתח שוק רציני. מה היה לנו השנה? בראש טבלת המכירות במחצית השנה הראשונה שלטו מותגי טויוטה, יונדאי, קיה, סקודה ו־BYD.

השוק כולו חווה מגמת ירידה, של כ־11% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. זאת, באופן שאינו מפתיע, עקב המלחמה והמשבר עם טורקיה, בה מיוצרים דגמים כמו יונדאי באיון, 20i ו־10i. כתוצאה מכך, טויוטה תפסה את מקומה הקבוע של יונדאי בראש הרשימה.

לחמישייה הפותחת התברגה פעם אחר פעם היצרנית הסינית BYD, שמייבאת ארצה דגמים חשמליים בלבד עד כה - וכפועל יוצא שולטת גם בטבלת המכירות החשמלית בישראל. בשנה החולפת התחדשנו בעשרות דגמים חשמליים, המהווים חלק ניכר מכלל הרכבים שהגיעו לארץ. חלקם הגדול מסין, שבשנתיים האחרונות מתחילה להתחרות ביתר שאת ביצרניות הרכב האמריקאיות והאירופאיות על ליבו של שוק הרכב העולמי.

בתחילה הייתה זו ה־MG ZS העממית והזולה לזמנה, וב־2021 מי שביצעה את ההזנקה המטאורית והכניסה את החשמל למיינסטרים של עולם הרכב הישראלי הייתה טסלה. היום היא מובילה אותו לצד יצרניות סיניות כמו BYD, ג'ילי ו־MG, שהגיעו השנה אל המוני צרכנים ואף למגזר הציבורי.

צילום: מרצדסצילום: מרצדס

המדינה צפויה להצטייד לראשונה גם ברכבים חשמליים, כמו ג'ילי גיאומטרי C ו־BYD דולפין - וכנראה שהחל מהשנה הבאה היא תצטייד ברכבים חשמליים בלבד. בין הדגמים שהגיעו לישראל השנה ניתן למצוא את קיה 9EV החשמלית עם 7 המקומות; מרצדס E-Class המעודכנת; סקודה קודיאק ואוקטביה מתוחות הפנים; יונדאי סונטה, טוסון, אלנטרה ואיוניק 5 המעודכנות; פולקסווגן טיגואן וטאיגו החדשות; הגרסאות 4MG X-Power ו־4MG X-Range ;ומכונית הסדאן החשמלית BYD Seal

"אנחנו בעצם בזמן של מהפכה - בעבר יצרניות אירופאיות היו מתלבטות האם כדאי להן לפתוח מפעלים בסין לטובת הלקוחות המקומיים. היום היצרניות הסיניות מקימות מפעלית באירופה"

לפני מספר שנים קונצרן ג'ילי הסיני וחברת מרצדס בנץ חברו יחדיו כדי למתג מחדש את "סמארט", ובדצמבר 2023 הגיעה אלינו סמארט 1 החשמלית - ששונה לחלוטין מכל סמארט שהכרנו. השנה הצטרפה אליה גם סמארט 3 החשמלית, שהיא מכונית הקופה (Coupe (החשמלית הראשונה שהגיעה לארץ מסין. גם מותג היוקרה זיקר הגיע לראשונה לישראל, עם הדגמים זיקר X וזיקר ,001 שמסר לפחות פחות מ־1,000 רכבים ב־100 הימים הראשונים.

מה צפוי לנו בשנה הבאה? לפני הכל: המון דגמים חדשים מסין ולא רק חשמליות - אלא גם דגמי בנזין, פלאגאין והיברידיים. המותגים הסיניים שכבר הכו שורשים בישראל, דוגמת BYD, מותגי קונצרן ג'ילי (ביניהם זיקר, ג'ילי וסמארט, כאשר האחרונה נמצאת בבעלות משותפת עם מרצדס בנץ הגרמנית), MG, אורה, Seres, סקייוול, ו־XPeng - מתמקדים ברובם בהנעה חשמלית, אבל לא רק. חברות כמו Omoda ו־Jaecoo יגיעו לארץ בכל תצורות ההינע במהלך השנים הקרובות, והם לא היחידים. בעוד במחצית הראשונה של 2024 נמסרו כ־34 אלף רכבים מסין, אני צופה כי המגמה תמשיך לגדול גם בשנה הבאה. גם היצרניות משאר העולם ימשיכו בייבוא הסדיר לישראל, עם דגמים חדשים או מעודכנים של מותגים אירופאיים, קוריאניים, יפניים, אמריקאיים, ועוד.

צילום: יונדאיצילום: יונדאי

קונצרן פולקסווגן ימשיך לספק לישראל דגמים מכל צורות ההינע בכלל מותגיו (ביניהם סקודה, פולקסווגן, אאודי, סיאט ופורשה), וכך גם תאגיד יונדאי־קיה (המותגים יונדאי, קיה וג'נסיס), וגם קונצרן סטלנטיס, עם חברות כמו פיג'ו, אופל, פיאט, סיטרואן, DS, ג'יפ ולנצ'יה - שחוותה לאחרונה עוד תחייה, אבל טרם ידוע אם תגיע לישראל ומה בכלל יצא מהמהלך הרפטטיבי.

גם יצרניות צעירות יותר בארץ, כמו טסלה, ימשיכו באספקת הדגמים מתוחי הפנים למדינה. עדיין בשנת 2024 אנחנו צפויים לראות מספר דגמים חדשים, כמו גרסת הביצועים איוניק 5 N, קיה 3EV, הרודסטר החשמלית MG סייברסטאר, BYD Seal U, ויונדאי סטאריה עם 9-8 המקומות. לצידן, גם 3MG ההיברידית הקומפקטית, ג'נסיס 80GV ו־80G ומרצדס GLS מתוחות הפנים יפקדו את מחוזותינו.

לפי הצהרות היבואנים בארץ, ובהנחה שהכל ילך כשורה, צפויים להגיע אלינו דגמים מעניינים מאוד בשנה הבאה. הם יכללו גם היצע נאה של דגמים חשמליים יוקרתיים, שיצטרפו לדגמים החשמליים של מרצדס בנץ, זיקר, BMW ואאודי.

בין המצטרפות ב־2025 נמצא את המסחרית החשמלית פולקסווגן ID.Buzz, יונדאי אינסטר החשמלית הקומפקטית, קיה 4EV, ומרצדס מייבאך EQS-SUV) המייבאך החשמלית הראשונה). הרשימה אינה סופית, וככל שנתקרב לתחילת 2025 התמונה תלך ותתבהר, אבל בטוח שיהיה מעניין ומחשמל.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: רכביםרכב חשמלי

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: