תל אביב 24°c
ניו יורק 19°c
לונדון 9°c
פריז 12°c
ברלין 14°c
אתונה 19°c
לרנקה 21°c
אא

״מהפכה בטיחותית בתחום התחבורה״: פתרון טכנולוגי יאפשר חיזוי השיטפונות מבעוד מועד וידווח בזמן אמת למשטרה

לאור הסיכון בכבישי הדרום ובעיקר באזור ים המלח, במשרד התחבורה מקדמים פתרון טכנולוגי שיאפשר את חיזוי שיטפונות מבעוד מועד, כך שיהיה ניתן לדווח בזמן אמת לגורמי המשטרה ולהורות על סגירת כבישים. חברת נתיבי איילון תקים בחורף הקרוב את המערכת המבצעית ב-4 נחלים כפיילוט

שיטפון במדבר יהודה. צילום: shutterstock שיטפון במדבר יהודה. צילום: shutterstock

השיטפונות העונתיים בנחלי הדרום ובמיוחד באזור ים המלח, הם תופעה טבעית עוצמתית המסכנת את חייהם של משתמשי הדרך והמטיילים. בכל חורף מחדש, גלי מים אדירים זורמים דרך ערוצי הנחלים היבשים וממלאים אותם בתוך דקות ספורות, לעיתים מבלי להותיר כל אזהרה מראש. השיטפונות הללו הפכו לרוצח שקט, ועם השנים גבו חייהם של מטיילים שנקלעו לתנאים המסוכנים, נהגים שניסו לחצות כבישים מוצפים, ואף משפחות שנלכדו ללא כל אמצעי מילוט.

לאור הסיכון הרב בכבישי האזור, שרת התחבורה, מירי רגב הנחתה, את חברת נתיבי ישראל, לקדם פתרון טכנולוגי שיאפשר את חיזוי השיטפונות מבעוד מועד, כך שיהיה ניתן לדווח בזמן אמת לגורמי המשטרה ולהורות על סגירת הכביש, דבר שיסייע בהצלת חיים.

במסגרת מאמצים אלו, חטיבת החדשנות בשיתוף חטיבת תפעול ואחזקה בחברת נתיבי ישראל קיימו בחורף הקודם פיילוט ראשון מסוגו, שבו נבחנו מערכות טכנולוגיות שמטרתן לזהות בזמן אמת סכנת שיטפון ולהתריע על כך לגורמים הרלוונטיים כדי לסגור את הדרכים מבעוד מועד.

על בסיס הפיילוט והתובנות שנלמדו במהלכו, חברת נתיבי ישראל מקימה בחורף הקרוב, מערכת מבצעית לזיהוי שיטפונות בזמן אמת המערכת המבצעית תיפרס ב 4 נחלים – ערוגות, צאלים, ציחור, ועשוש באמצעות חברת הזוכה חברת אריאל וימזור מקבוצת YSB וקבלן המשנה חברת ניהול משאבי סביבה אשר זכתה במכרז.

הפיילוט, נערך במספר מוקדים המזוהים כאזורים בעלי סבירות גבוהה לשיטפונות. במסגרת הפיילוט, נבחנו טכנולוגיות חישה שונות במספר מפגשי נחל/כביש ובמספר מיקומים לאורך הנחל תחנות ההתרעה הותקנו לאורך הנחל במיקומים ובמרחקים המאפשרים קבלת מספר התרעות – התראה ראשונית כאשר תחנת ההתרעה מזהה עלייה מסוכנת בגובה המים, והתראה ממוקדת נוספת, דקות ספורות לפני הגעת המים לכביש על מנת לאפשר לאנשי חברת נתיבי ישראל ולמשטרה, לפעול במהירות לסגירת הכבישים לפני הגעת השיטפון לכביש.

במערכת המבצעית שתוקם, כל תחנת ההתראה תכלול שני סוגי חיישנים – אחד לזיהוי הגעת מים והשני למדידה מדויקת של גובה המים. צירוף המידע משני החיישנים יספק חיווי אמין למהירות וספיקת זרימת השיטפון. היתוך נתוני החיישנים ולוגיקה מתאימה תפעיל את מנגנון ההתרעה המידי. בכך ניתנת התרעה מוקדמת, לעיתים קריטית, לגורמים האחראים שמסוגלים להגיב במהירות, להוריד מחסומים, להתריע ולעדכן נהגים ומטיילים דרך אפליקציות הניווט כמו WAZE והמדיה החברתית.

במסגרת הפיילוט, בוצעו מספר ניסויים בשטח, לאורך חודשי החורף שהניבו תוצאות מרשימות. אחד המקרים הבולטים התרחש בנחל ערוגות, שם הותקנו החיישנים כחלק מההדגמה בשיתוף מו"פ ים המלח. דוגמא לפעילות החיישנים הביאה להתרעה על שטפון מתקרב מספר דקות לפני שהכביש הציף את עצמו לגמרי. הפלטפורמה המתקדמת אפשרה לכוחות לסגור את האזור בזמן, ובכך למנוע כניסת רכבים נוספים לאזור המסוכן. במקרה אחר, המערכת שוב הוכיחה את עצמה, כשהתריעה דקות לפני שהשיטפון הגיע לאזור. גם הפעם, הכבישים נסגרו בזמן והנהגים קיבלו עדכונים מיידיים דרך אפליקציות הניווט הפופולריות כמו Waze התראות אלו היו מכריעות והובילו למניעת אסון אפשרי.

מדובר בפריצת דרך טכנולוגית משמעותית שתהפוך לכלי מרכזי בניהול בטיחות הדרכים באזורים מועדים לשיטפונות. בעתיד בכוונת נתיבי ישראל לפרוס מערכות התראה נוספות בנחלים המהווים סכנה לאירועי שיטפון באזור ים המלח ואף באזורים נוספים בארץ המועדים לאסונות טבע, ובכך לשפר את בטיחות משתמשי הדרך.

שרת התחבורה, מירי רגב: "הקמת מערכת לזיהוי שיטפונות בכביש 90 ובכביש 40 היא צעד נוסף ומשמעותי בשמירה על חיי משתמשי הדרך. הטכנולוגיה המתקדמת תסייע לנו לזהות בזמן אמת שיטפון המתקרב לכביש, להגיב במהירות ולמנוע סכנות מיותרות. מדובר ביוזמה שמדגימה כיצד חדשנות יכולה להציל חיים ולהפוך את כבישי ישראל לבטוחים יותר עבור כולנו. לצערי היינו עדים למקרה בו קיפחו את חייהם האחים מעיין וסהר עשור באסון נחל ציחור. הנחתי את חברת נתיבי ישראל למצוא פתרון בנושא ואני שמחה לבשר כי הפתרון הטכנולוגי כבר כאן ובעתיד יהיה חלק כבישים נוספים שמועדים לשיטפונות ברחבי הארץ".

מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: "בעידן שבו הטכנולוגיה מתפתחת במהירות, המערכת החדשה מציגה חזון אמיתי של שימוש חכם בטכנולוגיה כדי להתמודד עם אירועי הטבע. השרה רגב השיגה תקציב חסר תקדים לשדרוג כביש 90 וכחלק מזה להפעלת מערכת לחיזוי השיטפונות, כך אנו משפרים את הבטיחות בדרכים. ההצלחות בפיילוט מרמזות על עתיד בטוח ובעיקר על היכולת להציל חיים באמצעות פתרונות טכנולוגיים מתקדמים. המערכת תספק התרעות בזמן אמת, תאפשר מניעה של תאונות ותבטיח שמשתמשי הדרך יוכלו לנוע בבטחה גם בתנאי מזג אוויר קשים. זו עוד דוגמה למחויבות שלנו להוביל חדשנות בתחבורה תוך שמירה על חיי אדם".

ניסים פרץ, מנכ"ל חברת נתיבי ישראל: "נכון להיום, אנו עומדים בפתחה של מהפכה בטיחותית בתחום התחבורה, המאפשרת לנו להתמודד עם האתגרים של השיטפונות באזור ים המלח ואזורים נוספים המועדים לאסונות טבע. המערכות הטכנולוגיות המתקדמות שפרסנו יספקו התרעות בזמן אמת ויאפשרו לנו להגיב במהירות כדי למנוע תאונות מיותרות. זהו צעד משמעותי לא רק בשדרוג הבטיחות בדרכים, אלא גם בהצלת חיים. חברת נתיבי ישראל מחויבת להמשיך ולפתח פתרונות חדשניים שיבטיחו את בטיחות משתמשי הדרך בכל תנאי מזג אויר"

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: משרד התחבורהשיטפון

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: