לראשונה בישראל: טעינה אלחוטית מהכביש בזמן נסיעה
משרד התחבורה וחברת חוצה ישראל, בשיתוף חברת אלקטריאון, מקדמים מיזם ראשון מסוגו בישראל: כביש המאפשר טעינת רכב אלחוטית במהלך הנסיעה, בתוואי המטרונית בחיפה. זהו הפרויקט השני של חברת אלקטריאון בתחום התחבורה הציבורית המהירה, בהמשך לפרויקט הבכורה בנורבגיה
בעתיד הלא רחוק תושבי חיפה ייהנו מתחבורה ציבורית שנטענת מעצמה במהלך הנסיעה.
בזכות הפיתוח של חברת אלקטריאון וירלס (Electreon Wireless Ltd.), חברת חוצה ישראל תקים ותפעיל לראשונה בישראל כביש חשמלי לתחבורה ציבורית מהירה במסלולי המטרונית בחיפה והקריות. הכביש כולל אמצעים לטעינה אלחוטית סטטית ודינמית - במהלך הנסיעה עצמה ובעת העצירה לטעינה.
בשלב הראשון, הטכנולוגיה תותקן בחמישה אוטובוסים מפרקיים של חברת סופרבוס, אשר יוטענו באופן דינמי במקטעים של 1.6 קילומטרים לאורך התוואי, וכן באופן סטטי בתחנות הקצה.
אלקטריאון עצמה תהיה אחראית על כל היבטי הפרויקט, החל מפריסה וכלה בתפעול ותחזוקת הפרויקט על כל היבטיו למשך 12 חודשים - עבור 15.8 מיליון ש"ח, עם אופציה להארכת והרחבת היקף ההתקשרות ל-24 חודשים נוספים.
טעינה אלחוטית במהלך שעות פעילות הצי, בעת הנסיעה ובעת עצירה בטרמינל, תאפשר חיסכון ניכר בעלויות התפעול ובנוחות ההפעלה, ותתרום לשיפור השירות ולהגברת התדירות. הטכנולוגיה החדשנית של אלקטריאון תאפשר בעתיד לצמצם את גודל הסוללה, ובכך להפחית את העומס על רשת החשמל ולהוזיל עלויות. כיום טעינת האוטובוסים מתבצעת בשעות הלילה, או בעת עצירות ממושכות בטרמינל.
במסגרת הפרויקט תוצג תרומת הטעינה האלחוטית לייעול השירות בהיבטים הלוגיסטיים, האנרגטיים והתפעוליים, וכהכנה לפריסה נרחבת יותר של תשתית הטעינה לקראת מעבר מלא של הצי לאוטובוסים חשמליים. פרויקט זה יהווה מודל מקצועי וכלכלי לכבישי התחבורה המהירה (BRT) בארץ ובעולם.
זהו הפרויקט השני של חברת אלקטריאון בתחום התחבורה הציבורית המהירה, המצטרף לפרויקט המופעל בעיר טרונדהיים בנורבגיה. החברה הוקמה בישראל בשנת 2013, וכיום נשיאה הוא ראובן ריבלין.
רשת קווי המטרונית משרתת את הקריות, מפרץ חיפה, העיר התחתית, הדר, מערב חיפה, נשר ויגור. היא כוללת 5 קווים, באורך מצטבר של 104 קילומטרים. בימים אלה מבוצעות עבודות להארכת הרשת לדרום מערב חיפה, טירת הכרמל וקריית אתא.
פרויקט הטעינה האלחוטית יאפשר להאריך את טווח הנסיעה של האוטובוסים החשמליים, באמצעות טעינתם באופן אלחוטי תוך כדי תנועה, ובעת העצירה בתחנות הקצה.
מנכ"ל אלקטריאון, אורן עזר: "טכנולוגית הטעינה האלחוטית הדינמית מתאימה כ"כפפה ליד" עבור קווי תחבורה ציבורית כדוגמת המטרונית ובאפשרותה להאריך את טווח הנסיעה יחד עם צמצום גודל הסוללה והקטנת חיבורי חשמל בחניונים, ובכך פותרת את מרבית הכאבים במעבר לתחבורה חשמלית. פרויקט זה מצטרף לפרויקט זהה בנורווגיה ויחד מציג פתרון מקצה לקצה עבור פלח שוק ה-BRT שצובר תאוצה בארץ ובעולם".
למבחני רכב וחדשות נוספות מהארץ והעולם:
מדור הרכב של פספורטניוז