מבקר המדינה: הטיפול בפעילות הנהגים ה"חאפרים" בנתב"ג - אינו מרתיע
סעיף בדו"ח המיוחד של המבקר עוסק בענף המוניות בנתב"ג: "הרשות אינה ממצה את אמצעי האכיפה העומדים לרשותה". הרשות בתגובה: "הסמכויות המצויות בידינו מוגבלות מאוד"
דוח מבקר המדינה עוסק בענף המוניות ומייחד גם פרק לפעילות המוניות בנתב"ג. על פי המבקר מתניהו אנגלמן, רשות שדות התעופה התמודדה בשנים האחרונות עם עלייה במספר הנהגים ה"חאפרים" בנתב"ג.
"רש"ת מתמודדת בשנים האחרונות עם עבירות חוזרות ונשנות של נהגי מוניות - שידול נוסעים, סירוב לבצע נסיעות, אי הפעלת מונה, הפקעת מחירים ואפילו תופעות של אלימות. המסמכים שרש"ת העבירה למשרד מבקר המדינה העלו כי היא אינה ממצה את אמצעי האכיפה העומדים לרשותה וכי חסרות לה סמכויות אכיפה נגד חלק מהעבירות המתבצעות בשטחה".
על פי משרד מבקר המדינה: "על פי מסמכי רש"ת, אין לה סמכות לאכוף צווי הרחקת נהגים, שכן העניין נמצא בסמכות המשטרה. כך, אין לה גם סמכות להורות על גרירת מפריעים, ולעובדיה אין סמכות לאכוף את עבירות שידול הנוסעים. עוד צוין כי אכיפת העבירות בגין אי הפעלת מונה, הפקעת מחירים, שידול נוסעים וסירוב לבצע נסיעה נמצאת בתחום אחריותו של משרד התחבורה, ולא של רש"ת".
עוד מעלה מבקר המדינה כי "מעבר לפיקוח המתבצע על ידי רש"ת בשטח נמל התעופה, משרד התחבורה מבצע אכיפה ברמה הארצית של כללי ההתנהגות בענף המוניות, ואין לו נוכחות קבועה בנמל התעופה. בשנים 2020-2023 ביצע המשרד 1,182 פעולות פיקוח בנתב"ג אולם הן התפרסו על פני 62 ימי עבודה נפרדים בכל התקופה, כלומר אחת ל-23 ימים בממוצע".
בחודש שבין 16.7.23-16.8.23 נערך מבצע אכיפה "סדר ברציף" על ידי משטרת ישראל, משרד התחבורה וצוות מיוחד של נתב"ג, לטיפול בנהגי המוניות הלא-מורשים, מסיעים לא מורשים בשכר ועבירות אלימות.
במסגרת המבצע, נרשמו 347 דוחות בסך 173,500 שקל על הסעה ללא אישור והוחרמו כעשרה רכבים של מסיעים בשכר. ברשות שדות התעופה ציינו כי "המבצע השיג את מטרותיו לעת עתה ויש לוודא המשכיות במקרה הצורך".
רשות שדות התעופה מסרה למשרד מבקר המדינה בתשובתה מ-10.7.24: "הסמכויות המצויות ביד הרשות מוגבלות מאוד, לדעת הרשות יש להקנות למפקחיה סמכויות רחבות יותר מאלו שיש להם כיום, דוגמת הסמכויות המוקנות למפקחי עירייה".