באירופה מוחים על מחירי כרטיסי הטיסה המאמירים ומאיימים בהשבתה: מי הן המדינות הכי היקרות?
איגוד הטייסים של צרפת העלה את הנושא לסדר היום ומוחה על העלאת מחירי כרטיסי הטיסה, המתייקרים השנה במרבית מדינות אירופה, כשהממשלות מבקשות לצמצם את היקף הטיסות ולעודד נסיעה בת קיימא
האיגוד הלאומי של טייסי חברות התעופה בצרפת SNPL קורא לשביתה כדי למחות על העלאת מיסי הטיסה המוטלים ע"י ממשלת צרפת, העלולים לגרום לאובדן אלפי מקומות עבודה במדינה ולהשפיע על התיירות.
מבדיקה במדינות אירופה מסתבר כי המיסים המוטלים על הנוסעים הטסים ברחבי אירופה עלו השנה, כשהם מתווספים למיסים אחרים ובמקרים רבים מייקרים משמעותית את מחירי הטיסות.
הממשלות מטילות את מיסי התעופה כדי לעודד את הנוסעים לשקול את בחירת הנסיעה שלהם ולמנוע טיסות מיותרות.
כל מדינה מחשבת את המיסים שלה עפ"י קריטריונים שונים המתבססים, בין השאר, על גודל שדות התעופה והאטרקטיביות שלהם וסוגי המטוסים.
המיסים הממשלתיים הם באחריות חברות התעופה, אשר גובות אותם מהלקוחות כחלק מכרטיס הטיסה שלהם. הכסף הנגבה מן הנוסעים לרוב מושקע לפי שיקול דעתה של כל מדינה, בדרך כלל כדי לממן שירותים ציבוריים.
מיסים מסוימים, כגון המס האקולוגי הצרפתי, נועדו לממן נושאים הקשורים לאקלים ולסביבה, כמו: דרכי תחבורה חלופיות ותשתית תעופה בת קיימא.
חילוקי דעות משמעותיים מלווים את מיסי הנוסעים ברחבי אירופה, כשאיגוד התעופה הבינלאומי IATA וגם מנהלי חברות תעופה מתלוננים על השפעותיהם השליליות, ואילו גורמי איכות הסביבה תומכים ואף מציעים להגדיל אותם כדי לצמצם את היקף הטיסות.
צרפת - במדינה נהוג מס אקולוגי, המכונה 'eco-taxe', שנכנס לתוקף לראשונה בינואר 2020. הוא חל על נוסעים היוצאים משדות תעופה צרפתיים. נוסעים ליעדים באזור הכלכלי האירופי מחויבים מ-2.63 אירו עד 20.27 אירו לנוסע, בהתאם לסוג הנסיעה שלהם. עבור שאר היעדים הנוסעים משלמים 7.51 אירו על התעריף הנמוך ו-63.07 אירו על התעריף הגבוה לנוסע.
גרמניה - מס התעופה עלה במדינה ב-1 במאי 2024. התעריפים קבועים מ-15.53 אירו לנוסע לטיסות פנים קצרות טווח ו-39.34 אירו לנוסע בטיסות ארוכות של לא יותר מ-6,000 קילומטרים, וכוללים מדינות בצפון ומרכז אפריקה, המזרח התיכון ומרכז אסיה.
עבור חלק מהיעדים, כולל טיסות טרנס-אטלנטיות, התעריף הוא 70.83 אירו לנוסע.
איטליה - התעריף הנמוך ביותר הוא 10 אירו לנוסע כאשר המרחק נמוך מ-100 קילומטרים ויכול להגיע עד 200 אירו לנוסע למרחקים מעל 1,400 קילומטרים.
בריטניה – המס הבריטי, APD, air passenger duty, של בריטניה הוצג לראשונה בשנת 1994. העמלות מבוססות על מרחק בקילומטרים מלונדון וגם למחלקות שונות של בטיסה.
התעריף הנמוך ביותר מתחיל ב-8 פאונד (9.53 אירו) לכל נוסע לטיסות פנים ויכול להגיע עד 1,141 פאונד (1359.72 אירו) לנוסעי מטוס פרטי. לאחרונה הוכרז כי ה-APD יגדל מאפריל 2026, ותחויב תוספת של 2 פאונד לנוסע עבור כרטיסים בטיסות בינלאומיות קצרות טווח.
דנמרק - מס הנוסעים אמור להיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2025. יהיו שלושה שיעורי מס המבוססים על היעד הסופי של הנסיעה.
הולנד – מס הנוסעים יצא לדרך בינואר 2021 והוא אחד מהגבוהים באירופה - 29.05 אירו ב-2024, ללא קשר ליעד הסופי של הנוסע.
פורטוגל – המס המכונה 'מס הפחמן התעופתי' נכנס לתוקף ביולי 2021, ולאחר שינויים שונים המס עומד כיום על 2 אירו בממוצע לכל נוסע בטיסה מסחרית.