״בסוף ישראייר או ארקיע יטוסו לארה"ב״
כך מעריך גורם תעופתי בכיר שאומר לפספורטניוז: "אין להן מה להפסיד״. דיון בוועדת הכלכלה בנושא חוק פיצוי לנוסעים הוקדם ל-2.12ֿ, כדי להגיע להסכמות עד אז
חברות ארקיע וישראייר מחכות לשינוי תקנות חוק הפיצוי לנוסעים/ חוק טיבי כדי להתחיל לטוס לארה"ב, כאשר לשתי החברות יש תנאים נוספים לכך.
גורם תעופתי בכיר אמר בנושא לפספורטניוז: "בסוף ישראייר או ארקיע יחלו בחורף הזה לטוס לארה"ב. אין להם מה להפסיד, אלא רק להרוויח".
אותו גורם אף הוסיף כי: "אל על הרי לא יתחילו להוריד מחירים לארה"ב, כי ארקיע או ישראייר יטוסו במקום החברות האמריקאיות. בזמנו כאשר ארקיע החלו לטוס לתאילנד אל על הורידה למחירי הפסד כדי לפגוע בהם, זה לא המצב במקרה הזה".
בתוך כך, דיון נוסף בוועדת הכלכלה של הכנסת בנושא תיקון התקנות של חוק הפיצוי לנוסעים/ חוק טיבי הוקדם ל-2.12.24.
הכוונה עד לדיון להגיע להסכמות בנקודות הקריטיות ושהשינוי יחול רטרואקטיבית ויכלול גם את הימים שאיראן תקפה את ישראל בחודשים אפריל ואוקטובר מה שגרם לסגירת נתב"ג לזמן קצר ושיבשה את כל לוח הטיסות. כמו כן את יום השבעה באוקטובר 2023 בו פרצה מלחמת 'חרבות ברזל', כאשר היו ביטולים גורפים של כלל חברות התעופה, לנוכח מתקפת הפתע - מצב שאותו לא יכלו לצפות, לתכנן לוח טיסות, ולהיערך כיאות עם כל סוג של הודעה מוקדמת של ביטול טיסות.
הכוונה שהתקופה הזו תחול מהשמונה באוקטובר עד 30 בנובמבר 2023, לגבי הטיסות שהיו צריכות להיות בתקופה הזו, תבוטל לחלוטין חובת הפיצוי הסטטוטורי בלא תלות אם ניתנה הודעה מוקדמת או לא.
עוד שינויים שיצטרכו לבצע שחברת תעופה שהטיסה שלה בוטלה כיום היא צריכה להציע טיסה חילופית או החזרה כספי ע"י בחירת הלקוח. מכוון שישנם יעדים שאין אליהם טיסות, אז חברות התעופה דורשות להוריד ע"י בחירת הנוסע.
בנוסף חברות התעופה דורשות שאם הן מפצות את הנוסע בלינה - המהלך יהיה מוגבל למקסימום עד 2 לילות.
כמו כן יש את סוגיית הכרזת מצב מיוחד של מלחמה שתהיה הסמכות לכך בידי שרת התחבורה בהתייעצות עם שר הכלכלה ואישור ועדת הכלכלה של הכנסת.
ישראייר וארקיע מבחינתן השינוי של ועדת הכלכלה הוא קריטי והחברות מחכות לראות שאכן זה יתבצע.