תל אביב 21°c
ניו יורק 10°c
לונדון 4°c
פריז 1°c
ברלין 1°c
אתונה 20°c
לרנקה 21°c
אא

נחיתות חירום מתוכננות או כפויות: מדוע ובאילו נסיבות הן מתרחשות?

נחיתת חירום רגילה, Emergency Landing, היא מתוכננת ולרוב לא נגרם בה נזק לנוסעים מלבד עיכוב זמני, ואילו נחיתת חירום כפויה או נחיתת אונס, Forced Landing, במטוסים המשוכללים של ימינו היא נדירה למדי אך עלולה להיות מסוכנת

צילום: Shutterstock צילום: Shutterstock

אתמול בלילה, כזכור, עלה באש מטוס רוסי, שנחת בנמל התעופה של אנטליה בטורקיה במזג אוויר קשה ושלג כבד, וצוות המטוס נאלץ לפתוח את מגלשות החירום ובסיוע כוחות ההצלה כל הנוסעים ואנשי הצוות חולצו בשלום.

התקרית יוצאת הדופן מעלה שוב על הפרק את כל הנושא של נחיתות החירום למיניהן, כיצד ובשל מה הן מתרחשות.

נחיתת חירום היא נחיתה לא מתוכננת של מטוס המחייבת את הטייסים לא להמשיך את הטיסה כסדרה עקב אירוע יוצא דופן, כגון: תקלה טכנית, קשיי מזג אוויר או מקרה חירום רפואי.

במקרים כאלה צוות המטוס מבצע נחיתת חירום מתוכננת בהקדם האפשרי בנמל תעופה קרוב למסלול הטיסה והבעיה מטופלת. אם זה מקרה חירום רפואי, ברוב המקרים הנוסע מועבר לטיפול מקומי, ולאחר שהייה קצרה המטוס ממריא וטס ליעדו. בנחיתה עקב תקלה טכנית חברת התעופה בדרך כלל מספקת לנוסעים תנאי שהייה קצרה ומטוס חלופי להטיסם ליעדם. נחיתת חירום מתוכננת היא נחיתה זהירה, כשבדרך כלל לא נגרם כל נזק לנוסעים, מלבד עיכוב ודחייה בהגעה ליעד.

שלא כנחיתת חירום רגילה – Emergency Landing, ייתכנו גם מצבים נדירים של נחיתת חירום כפויה או נחיתת אונס – Forced Landing.

נחיתה כפויה היא מצב שבו מטוס נאלץ לנחות, לעתים קרובות ללא קשר לנתיב הטיסה ולשטח הנחיתה, במצבי חירום יוצאי דופן, כמו: שריפה, כשל במנועים, נזק משמעותי לגוף המטוס ועוד.

במצבים קיצוניים כגון אלה הצוות חייב לבצע נחיתת חירום, למעשה נחיתה מונעת כדי לנסות להציל את הנוסעים והצוות מאסון. נחיתת אונס כפויה מתרחשת לעתים בנמל תעופה, אם המטוס עדיין מסוגל לטוס ואם מסלול הנחיתה קרוב מאד, אך בנסיבות רבות נחיתה מהירה וזהירה בשטח פתוח, בשדה או בכביש היא פתרון סביר.

נחיתה במקור מים, נהר או ים, נפוצה במיוחד במטרה להקהות את עוצמת הנחיתה, וידועה גם התופעה של 'נחיתת גחון', כשכני הנסע תקולים והגלגלים אינם נפתחים.

ראוי לציין כי לא כל נחיתת אונס מסתיימת בהתרסקות המטוס. אם המטוס נשאר שלם ונפגע קל בלבד, הוא ייגרר ויתוקן.

כמובן, קיימים נהלים ברורים במקרי נחיתת אונס כפויה, כשברור לחלוטין שהיא עומדת לקרות כשהצוות משמיע את קריאת המצוקה הבינלאומית Mayday.

הסיבות העיקריות, והנדירות ביותר בזכות המטוסים המשוכללים של היום, המובילות למצבים של נחיתות אונס כפויות: הפסקת פעילות של המנועים, ירידת לחץ משמעותית בתא הנוסעים, שריפה מתפשטת במנועים או בתא הנוסעים, תקלה מהותית וחמורה בבקרת המטוס ובמערכת הטיסה.

הירשמו למבזקי פספורטניוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: נחיתת חירום

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
{{ reply.message }}
{{ reply.date_parsed }}
הצג עוד תגובות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: