"אייר אינדיה תחזור לישראל עם 5 טיסות שבועיות ברבעון הראשון של 2025"
כך אומר אפרים פורטיס, מנכ"ל ובעלי אופן סקיי, המייצגת חברות תעופה בישראל, המסכם שנה מורכבת בתעופה בצל אתגרים ביטחוניים וכלכליים, ומציג תקווה לעתיד עם חזרתן של חברות תעופה נוספות לישראל. ״בזכות פליי דובאי הצלחנו להטיס עשרות אלפי ישראלים לכל העולם... ישנן עדיין חברות שחוששות לחזור לארץ״
רוב חברות התעופה הזרות הפסיקו את פעילותן לישראל במהלך השנה האחרונה בשל המלחמה והמצב הביטחוני המורכב.
עם זאת, היו חברות יוצאות דופן, כמו פליי דובאי, שהמשיכה להפעיל טיסות סדירות לישראל כמעט לאורך כל התקופה, למעט מקרים חריגים.
אחד הגורמים שיכול שמספקים הצצה מבפנים על האתגרים וההתמודדות המורכבת של חברות התעופה הזרות בישראל הוא אפרים פורטיס, מבעלי אופן סקיי ומנכ"ל החברה, המייצגת מספר רב של חברות תעופה בינלאומיות הפועלות בארץ.
"שנה לא פשוטה, אך עם הישגים מרשימים"
אפרים, כיצד אתה מסכם את 2024?
"אנחנו באופן סקיי זכינו לייצג שתי חברות מהאמירויות, אחת מהן - פליי דובאי, טסה לישראל כל השנה, התחילה עם שתי טיסות יומיות עברה לארבע ושש טיסות, וכעת בסוף השנה היא מסיימת עם 8 טיסות יומיות. יש לחברה קוד שייר עם אמירייטס, כך שלמרות שהיא לא טסה קבלנו סלוטים יוצאים מן הכלל שסייעו לעשרות אלפי ישראלים. הטסנו אלפי ישראלים דרך דובאי לכל העולם. כמובן שההיעדרות של טורקיש ארליינס סייעה, זה נתן הרבה כוח לאופן סקיי״.
פורטיס מוסיף: ״ראינו חברות תעופה כמו אייר אינדיה ולוט איירליינס שטסו ועזבו אותנו מספר פעמים במהלך השנה בשל המצב הביטחוני. עשינו הכל והקפדנו להיות בקשר הדוק עם ראשי החברות באופן רציף ושמחנו שהחודש הצלחנו להחזיר שלוש חברות תעופה משמעותיות, אג'יאן איירליינס עם טיסה יומית והחל מחודש ינואר 2025, החברה תפעיל שתי טיסות יומיות. החזרנו גם את לוט איירליינס עם טיסה יומית ובחודש ינואר היא תעלה את התדירות לשתי טיסות יומיות, וגם את בולגריה אייר.״
על אייר אינדיה אמר מנכ״ל אורפן סקיי: ״אני עובד חזק מאוד כדי להחזיר את ההודים, ביקרתי בהודו ונפגשתי עם ראשי החברה. במהלך הרבעון הראשון של 2025 הם יחזרו עם 5 טיסות שבועיות לדלהי, ואנחנו עושים מאמץ לטוס גם להפעיל 2-3 טיסות בשבוע למומבאי, אנחנו בקשר לגבי כך עם כל הגורמים הרלבנטים.
במקביל, אנחנו פועלים מול TAP- אייר פורטוגל, שלהערכתי במהלך הרבעון הראשון של 2025 תחזור לישראל.״
על תחום הקרגו הוסיף מנכ״ל אופו סקיי: ״עשינו דברים גדולים עם קרגו, אתיופיאן איירליינס כמעט לא הפסיקה לטוס עם קרגו, טיסות צ'רטר, מובילים גם ציוד ביטחוני. במטענים אנחנו מייצגים את כל חברות התעופה".
כמה קשה המצב הביטחוני עם החות'ים שממשיכים לירות לעבר ישראל לשכנע חברות תעופה לטוס לארץ?
"ראש אגף ביטחון של פליי דובאי נפגש עם שמואל זכאי. יש לנו לא מעט בעיות, למשל TAP חששו לטוס לפה. שמואל זכאי מדבר עם כל הבכירים של אייר אינדיה כדי לחזור לישראל. לוט, הפולנית מפעילה חכירה רטובה של מטוס רומני עם כל השילוט של לוט עם שעות מצוינות שיש להם חיבור לטיסות לארה"ב ולטורונטו. יש חברות שלא חוששות לטוס לארץ כמו אתיופיאן, לעומתה אייר סרביה חוששת מאוד וגם חברת אייר אסטנה חוששת לחד;ש את הטיסות לנתב״ג".
עברתם קורונה, מלחמה, דברים שאינם תלויים בכם, ואתה מוצא את עצמך וודאי לא פעם חסר אונים?
"במשך כל השנה אם תכפיל 8 טיסות ביום כפול 30, תגיע ל-240 טיסות בחודש רק של פליי דובאי, עשרות אלפי אנשים טסים איתנו לכל יעד בעולם, כך שידענו להתגבר על כך. זה לא קל, אבל יחד עם הקרגו שאנחנו מפעילים והחברות שהחזרנו, אני מזכיר כי אופן סקיי שותפה 25% בחברת Aviareps הגרמנית, קבוצת הנציגויות הגדולה בעולם המייצגת למעלה מ-150 חברות תעופה ב-65 מדינות. לאופן סקי יש גם 75% בחברת אייר בריד'ג קבוצת המטענים הגדולה באנגליה עם סניפים באירופה כך שידענו לשמור ולהגדיל את הקיים. אני מעריך כי בתחילת 2025 נהיה עם 6-7 חברות תעופה הטסות ישירות לישראל וממנה, ואסור לשכוח שבמקביל אנחנו עובדים עם חברות אוף ליין לאורך כל השנה החולפת שגם מוכרות. עברנו שנה לא קלה, אבל מתגברים".
למרות האתגרים, פורטיס אופטימי:
"אני מעריך שבתחילת 2025 יהיו לנו בין 6 ל-7 חברות תעופה שיחזרו לטוס ישירות לישראל. לצד זה, אנחנו ממשיכים לשתף פעולה עם חברות אוף ליין שמוכרות כרטיסים לאורך כל השנה."
פורטיס מסיים בנימה מעודדת: "עברנו שנה לא פשוטה, אבל הצלחנו לשמור ולהגדיל את הקיים. אני בטוח ש-2025 תהיה שנה של צמיחה והתחדשות בענף התעופה בישראל."