ענף הרכב בישראל במבט לאחור: עלייה מתונה ברכישת רכב חדש וגם עלייה בגניבות
דו"ח ענף הרכב לשנים 2022-2023 מצביע על שינויי מגמות ברכישות כלי רכב חדשים ומשומשים, ירידה בממוצע הנסועה השנתית ועלייה מדאיגה בגניבות רכב
כל חדשות הרכב 24/7 בערוץ הוואטסאפ החדש של פספורטניוז
דו"ח ענף הרכב לשנים 2022-2023 שפורסם על ידי רשות המיסים חושף נתונים על שוק הרכב בישראל, לרבות פילוח רכישות, מחירי רכבים חדשים ומשומשים, נסועה ממוצעת ונתוני גניבות.
בשנת 2023 נרשמה עלייה מתונה ברכישת רכבים חדשים, כאשר כ-40% מהרכישות בוצעו על ידי תאגידים. נתון זה מהווה עלייה קלה לעומת השנים הקודמות ומעיד על יציבות בביקוש לרכב חדש, בעיקר מצד ציי רכב וחברות ליסינג, שתרמו ל-29.7% מכלל הרכישות.
מנגד, מחירי הרכב המשומש רשמו מגמת ירידה במהלך שנת 2023, לאחר עליות בשנים קודמות שנבעו ממחסור זמני באספקת רכבים חדשים. על פי הדו"ח, החל מאמצע 2023 החלה ירידה במחירי רכב משומש, בעוד שמחירי הרכב החדש נותרו יציבים יחסית עם עלייה קלה התואמת את קצב עליית מדד המחירים הכללי.
בקרב כלי רכב פרטיים, ממוצע הנסועה השנתית (מרחק נסיעה ברכב בשנה אחת) עמד על כ-14.7 אלף ק"מ, עלייה ביחס לתקופת מגפת הקורונה אך עדיין נמוך מהרמות שנרשמו לפני כן. רכב צמוד מהמעסיק נסע בממוצע כ-26.6 אלף ק"מ בשנה, כמעט כפול מהממוצע בקרב רכבים פרטיים.
הדו"ח מציין עלייה משמעותית בגניבות כלי רכב במהלך 2023, עם כ-15 אלף מקרי גניבה, גידול של 135% בשלוש השנים האחרונות. רכב דו-גלגלי נותר הסוג המועדף על גנבי הרכב, עם יחס גניבה גבוה במיוחד של 1 מכל 100 כלי רכב. גניבות רכב נוסעים עמדו על כ-0.3% ממצבת הרכבים, כאשר דגמי רכב היברידיים וחשמליים הפכו למטרה מבוקשת בקרב גנבים.
בענף המוניות חל שינוי משמעותי בהרכב כלי הרכב. למעלה מ-40% מהמוניות מונעות בבנזין, כאשר מרבית הנהגים מעדיפים לרכוש רכב היברידי. בנוסף, החלה חדירה של מוניות חשמליות לשוק. הנסועה הממוצעת במוניות ירדה בהשוואה לתקופה שקדמה למגפת הקורונה, ועמדה על כ-65.2 אלף ק"מ בשנה.
בתחום הדו-גלגלי, מספר הרישומים לתנועה עמד על כ-19.3 אלף כלים לשנה - ירידה ביחס לשנים 2021-2022, אך עדיין נתון גבוה בהשוואה לשנים קודמות. לא נרשם שינוי משמעותי בהרכב הכלים לפי נפח מנוע ולא חלה עלייה משמעותית בשיעור התקנת מערכות בטיחות.
הדו"ח משקף שינויים מעניינים בענף הרכב, כולל עלייה ברכישת רכב חדש לצד ירידה במחירי המשומשים, ירידה בממוצע הנסועה השנתית, אך גם עלייה מדאיגה בגניבות. מגמות אלו מעוררות שאלות בנוגע להשפעות הכלכליות ולמדיניות שעתידה לנקוט המדינה, במיוחד בתחום האבטחה והפחתת המיסוי על רכבים בטיחותיים וחסכוניים.
למבחני רכב וחדשות נוספות מהארץ והעולם:
מדור הרכב של פספורטניוז