"רק בשנת 2024 שילמנו 66 מיליון ש"ח אגרות בגין עובדים זרים"
כך אומרת אביה מגן מנכ״לית רשת פתאל בדיון בכנסת: מחלוקת סביב גובה האגרות להעסקת עובדים זרים במלונות. נציגי משרדי הממשלה תומכים בהפחתה, אך יו"ר ועדת האגרות טוענת: "אף משרד לא פנה בבקשה רשמית להפחתתן"
הישארו מעודכנים בכל החדשות: ערוץ ה-WhatsApp של PassportNews
הכנסת דנה בגובה האגרות להעסקת עובדים זרים, על רקע טענות למעמסה כלכלית כבדה על המעסיקים וחוסר אחידות בתעריפים בין ענפי המשק.
הוועדה המיוחדת לעובדים זרים בכנסת, בראשות ח"כ אליהו רביבו (הליכוד), קיימה דיון מעמיק בסוגיית גובה האגרות להעסקת עובדים זרים, במהלכו עלו טענות קשות מצד נציגי ענפי המשק על הפערים בגובה האגרות והנטל הכלכלי שהן יוצרות.
במהלך הדיון טענה אביה מגן, מנכ"לית רשת המלונות פתאל, כי רק בשנת 2024 שילמו בתי המלון בארץ אגרות בגין עובדים זרים בסכום כולל של 66 מיליון ש"ח, סכום שצפוי אף לעלות בשנת 2025 עם כניסתם של עובדים מסרי לנקה. לדבריה, בשנת 2023 שילמה רשת פתאל 14 מיליון ש"ח באגרות, ואילו בשנת 2025 צפוי הסכום להגיע לכ-20 מיליון ש"ח, למרות שמספר העובדים נותר זהה.
יו"ר הוועדה, ח"כ אליהו רביבו, מתח ביקורת על חוסר האחידות בתעריפי האגרות בין הענפים השונים במשק. "עובד ירדני שמשובץ במשמרת לילה במלונאות באילת משלם 118 ש"ח, בעוד עובד בענף הבניין משלם 13 ש"ח בלבד. אין כל הצדקה לפער הזה". לדבריו, "אם יש מכסות שמגבילות את מספר העובדים, אין צורך באגרות נוספות. אנחנו צריכים להעדיף העסקת ישראלים, אך במציאות הנוכחית יש צורך להקל על המעסיקים".
נציגי משרדי הממשלה השונים, בהם משרד הכלכלה, השיכון, התיירות והתחבורה, הביעו תמיכה ברורה בהפחתת האגרות, כאשר נטע בן ישי ממשרד התיירות ציינה כי מלונאי נדרש לשלם 12,000 ש"ח בשנה עבור כל עובד זר. עופר אליישר ממשרד התחבורה הוסיף כי "האגרות מהוות נטל כלכלי כבד, במיוחד בתקופה של מחסור בעובדים ישראלים בתחומי התשתיות".
עם זאת, יו"ר ועדת האגרות הממשלתית, רבקה לפינר, הצהירה כי עד כה לא הוגשו לוועדה בקשות רשמיות להפחתת האגרות מצד משרדי הממשלה. לטענתה, "הוועדה אינה יוזמת דיונים על דעת עצמה, אלא דנה רק בבקשות רשמיות".
בסיכום הדיון אמר ח"כ רביבו: "20 שנה איש לא בחן את גובה האגרות ולא בדק אם הן מתאימות למציאות הנוכחית. אני מבטיח לכם שזה לא יישאר כך". הוועדה צפויה להמשיך לדון בנושא ולבחון שינויים נרחבים במבנה האגרות הקיים.