פחות פיצויים לנוסעים, יותר הקלות לחברות התעופה: חוק טיבי החדש אושר
18 חברי כנסת הצביעו בעד התיקונים בחוק שירותי התעופה, כאשר לפני הצבעה דנו חברי הכנסת גם בשהות של שרת התחבורה בחו"ל

חוק טיבי החדש אושר: פחות פיצויים לנוסעים, יותר הקלות לחברות התעופה.
הכנסת אישרה את התיקון לחוק שירותי התעופה בקריאה שנייה ושלישית – הפיצוי על ביטולי טיסות יוגבל משמעותית בתקופות חירום.
מאז מרץ 2023, הכנסת דנה בתיקון לחוק שירותי התעופה, הידוע כ”חוק טיבי”, ואתמול לפנות בוקר אישרה מליאת הכנסת את השינויים החדשים, שייכנסו כעת לספר החוקים.
כבר בחודש שעבר אישרה ועדת הכלכלה את התיקון, אך רק 18 חברי כנסת נכחו בהצבעה במליאה, וההצעה עברה ללא התנגדות. למרות חשיבותו של החוק, חלק מהדיון הוסט לביקורת על נסיעותיה של שרת התחבורה, מירי רגב, ששהתה באותה עת בחופשה באמירויות, ועתידה לטוס שוב למרוקו.
מה כולל התיקון החדש?
התיקון מרחיב את סמכות הממשלה בתקופות חירום ומעניק הקלות משמעותיות לחברות התעופה על חשבון זכויות הנוסעים:
- ביטול פיצויים על טיסות שבוטלו בתקופת חירום: בעבר, חברות התעופה נדרשו להשיב את עלות הכרטיס לנוסעים שטיסתם בוטלה. כעת, הן לא יחויבו בכך.
- צמצום זכויות הנוסעים: שרת התחבורה ושר הכלכלה יוכלו, באישור ועדת הכלכלה, להחריג חלק מהזכויות המוקנות לנוסעים.
- קיצור תקופת ההודעה המוקדמת – במקום 14 ימים מראש, נוסעים יקבלו התראה על ביטול טיסתם רק 3 ימים לפני המועד המתוכנן.
- הגבלת חובת הלנת נוסעים: במקרה של ביטול טיסה, חברות התעופה יחויבו במימון עד שני לילות בלבד, ללא קשר למשך הזמן שיידרש לנוסע למצוא חלופה.
- שינוי יעד הטיסה החלופית: במקום להתחייב לטיסה ישירה ליעד המקורי, חברות התעופה יוכלו להציע טיסה ליעד קרוב בלבד, ומשם על הנוסע למצוא פתרון להמשך הדרך.
- הקלות לחברות התעופה לתקופה מוגבלת: שרת התחבורה תוכל להפעיל את ההגבלות לתקופה של עד 60 יום, לעומת המצב הקודם שבו לא היו סמכויות להעניק הקלות לחברות.
המשמעות עבור הנוסעים
התיקון החדש מצמצם משמעותית את ההגנות על נוסעים במקרה של ביטולי טיסות, במיוחד בתקופות חירום, ומאפשר לחברות התעופה גמישות רבה יותר בטיפול במשברים. נוסעים ייאלצו להיערך לשינויים קצרים יותר, פיצויים מופחתים, ולמצוא פתרונות עצמאיים במקרה של שיבושים.
האם מדובר בהכרח שמשרת את הציבור או בעוד הקלה לחברות התעופה על חשבון הנוסעים?
ימים יגידו.